TikTok haastaa Spotifyn - uusi TikTok Music -suoratoistopalvelu julkaistiin ensimmäisissä maissa

Musiikin suoratoistopalveluiden markkinoille on tulossa uusi haastaja.

Lyhytvideoalustana tunnettu TikTok julkaisi vastikään oman vaihtoehtonsa ensimmäisillä markkinoilla.

Viime vuosina nopeasti kasvanut lyhytvideoalusta TikTok haluaa mukaan musiikin suoratoistopalveluiden markkinoille. Nyt julkaistu TikTok Music sisältää monia Spotifysta, Apple Musicista ja muista tuttuja toimintoja tuoden mukaan myös tiktokmaisia yksityiskohtia.

TikTok Musicissa käyttäjät voivat etsiä ja kuunnella suosittua musiikkia sekä löytää tuttuja kappaleita teksti- ja sanoitushaun sekä Shazam-palvelua muistuttavan, taustalla soivaa musiikkia tunnistavan toiminnon avulla.

Palvelu ehdottaa käyttäjälle tätä mahdollisesti kiinnostavaa kuunneltavaa mahdollistaen myös ystävien kanssa luotavat, jaetut soittolistat. Myös sosiaalinen ulottuvuus on vahvasti läsnä, sillä TikTok Musicissa voi lisäksi kommentoida suosikkikappaleitaan ja vaikkapa löytää kuunteluseuraa.

Saatavilla on heti laaja kirjo kuunneltavaa, TikTok kertoo, muun muassa Universal Music Groupilta, Warner Music Groupilta ja Sony Musicilta. Musiikkia voi myös ladata nautittavaksi ilman verkkoyhteyttä.

TikTok Music on nyt julkaistu kokeellisesti Indonesiassa ja Brasiliassa. Sen kuukausihinta euroiksi muunnettuna vaihtelee 2,7 ja 3,3 euron välillä esimerkiksi alustasta (Android tai iOS) ja tilausajasta riippuen ensimmäisen vuoden ollessa hieman edullisempi. Ilmaista vaihtoehtoa ei ole, mutta kuukauden maksuton kokeilujakso on tarjolla.

Toistaiseksi ei ole tietoa, millä aikataululla TikTok Musicin saatavuutta laajennetaan – jos laajennetaan. TechCrunchille toimittamassaan vastauksessa TikTok kertoi, ettei tiedotettavaa tällä hetkellä ole.

TikTokilla on aiemminkin ollut eräänlainen musiikkipalvelu, Resso, joka on ollut käytössä Indonesian ja Brasilian ohella Intiassa. Resso suljetaan 5. syyskuuta.