Tämä ärsyttää suomalaisia eniten liikenteessä - rattiraivolla on vaikutukset turvallisuuteen

Suomalaisia ärsyttää liikenteessä eniten edellä ajavan alinopeus, kertoo Carglass -autolasiketjun tuore suomalaisten ajokäyttäytymistä ja liikenneturvallisuutta selvittävä kyselytutkimus.

Liikennekäyttäytymistä koskevat tutkimukset tarjoavat arvokasta tietoa siitä, mitkä tekijät eniten ärsyttävät kuljettajia ja millaisia vaikutuksia näillä on turvallisuuteen. Tuore kyselytutkimus, jonka suoritti Bilendi Carglass -autolasiketjun toimeksiannosta, paljastaa, että suomalaisia ärsyttää liikenteessä eniten hitaasti edellä ajavat autoilijat. Lähes puolet vastaajista (49%) tunnusti alinopeuden herättävän kielteisiä tunteita.

Muita merkittäviä ärsytyksen aiheita olivat vilkun käyttämättä jättäminen (48%) sekä perässä roikkuminen (47%). Tutkimuksen mukaan suomalaisten autoilijoiden keskuudessa vallitsee kaksi kastia: 44 prosenttia kertoo, ettei heitä liikenteessä mikään raivosta, kun taas 33 prosenttia myöntää hermostuvansa ratissa muutaman kerran vuodessa. Joka kuukausi raivostumisia kokee 14 prosenttia vastaajista.

Liikenteen turvallisuusriskit keväällä

Kevät tuo mukanaan lisääntynyttä riskiä liikenneturvallisuudelle, erityisesti kun lumet sulavat ja tienpinnat paljastuvat talven jäljiltä. Jussi Kovasiipi, Carglassin kaupallinen johtaja, huomauttaa, että talven jälkeen tienpinnat ovat usein heikossa kunnossa, mikä yhdessä hiekoitussoran ja lisääntyneiden nopeusrajoitusten kanssa luo otolliset olosuhteet tuulilasivaurioiden syntymiselle.

Kovasiipi painottaa maltin ja turvavälien merkitystä liikenteessä: ”Kehottaisinkin nyt kaikkia liikenteessä olevia käyttämään riittävästi malttia ja muistamaan ne turvavälit, vaikka kaasujalka olisikin nyt lumien sulaessa ja kesärengaskauden alussa hiukan tavallista raskaamman tuntuinen. Turvavälillä vältetään myös tuulilasivahinkoja”

Hän myös muistuttaa, että nopeasti korjattu kiveniskemä on sekä kustannustehokkaampi että ympäristöystävällisempi ratkaisu kuin koko tuulilasin vaihto.

“Kun tuulilasi on saanut kiveniskemän, se kannattaa pyrkiä korjauttamaan välittömästi, jotta vaurio ei laajene. Korjaaminen on edullisempaa sekä myös hyvin vastuullista, sillä uusimpien tutkimusten mukaan korjaaminen aiheuttaa jopa 80% vähemmän hiilijalanjälkeä kuin tuulilasin vaihtaminen. Valitettavasti kaikkia vaurioita ei voi kuitenkaan aina korjata. Esimerkiksi silloin, kun kiveniskemä on tullut suoraan tuulilasissa olevien kameroiden tai sensoreiden alueelle, oikein railakkaasti keskelle kuljettajan näkökenttää tai lasiin on muodostunut jo halkeama. Tällöin tuulilasi tulee aina vaihtaa uuteen, sillä rikkinäinen tuulilasi on merkittävä turvallisuusriski”, Kovasiipi kertoo.

Tuulilasin merkitys turvallisuudelle

Tuulilasi ei ole vain näkyvyyden takaaja; se on tärkeä osa auton rakennetta ja suojaa matkustajia liikenteen vaaroilta. Kovasiipi korostaa, että ehjä tuulilasi on keskeinen tekijä matkustamossa olevien turvallisuuden kannalta.

Tutkimusten ja asiantuntijoiden näkemykset osoittavat, että liikennekäyttäytymisen ymmärtäminen ja turvallisuustoimenpiteiden noudattaminen ovat avainasemassa onnettomuuksien ehkäisyssä ja liikenneturvallisuuden parantamisessa. Vaikka kukaan meistä ei haluaisi kohdata kiveniskemää, on se osa tuulilasin suojaavaa roolia tieliikenteessä.

LUE MYÖS

Lygg visioi rohkeasti lähilentokentät yhtiöiden pihoille

Veikka Gustafssonin ajossa Jeep Grand Cherokee PHEV 4xe

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.