Lygg visioi rohkeasti lähilentokentät yhtiöiden pihoille

Suomalainen Lygg tarjoaa uutta mallia liikelentomatkustamiseen. Matkustamisessa säästettävä aika ja vaiva maksavat itsensä takaisin tehokkuudessa.

Lentomatkustaminen käy läpi muutosta ja suomalainen Lygg pyrkii muuttamaan totuttua matkustusmallia. Yritystä onkin kutsuttu ilmailun Uberiksi sen uuden ajatusmallin vuoksi. Tarkoituksena on tarjota liikematkustajille tehokkaampia yhteyksiä, jotka säästävät aikaa ja vaivaa ja konkretisoituvat rahana. Tehokkaampi matkustaminen ja turhien lentojen poistaminen puolestaan vähentää ekologista rasitusta.

Roope Kekäläinen on toinen Lyggin perustajista ja omaa monipuolisen uran lentoliikenteen alalla. Hänen valmistuessaan ammattilentäjäksi 2010-luvun alussa, ilmailuala oli jo ajanut itsesä ahtaalle alhaisilla lipun hinnoilla ja lentoliikenteen rajoittumisella suurimmille kentille. Vuonna 2018 hän tutustui Jari-Jussi Viinikkalaan, joka puolestaan on klassisesti koulutettu investointipankkiiri. Yhdessä miehet alkoivat kehittää Kekäläisen ajatusta liikematkustajien liikuttamisesta pienten kenttien kautta.

-Me emme omista emmekä operoi lentokoneita vaan olemme jättäneet sen operaattoreiden tehtäväksi. Me käytännössä yhdistämme asiakkaiden tarpeen ja operaattoreiden tyhjän kapasiteettiin ja luomme sillä tavalla suoria yhteyksiä joustavasti, Kekäläinen selittää yrityksen toimintamallia.

Lygg on digitaalinen alusta, jossa on kaksi markkinapaikkaa; toinen asiakkaille, jossa haetaan tarvepohjaisesti yhteyksiä ja toinen operaattoreille. Kohdentamalla operaattorit ja asiakkaiden varsinaiset tarpeet tuodaan yhteyksiä tarvepohjaisesti.

Lyggin toiminta on myös ekologisempaa. Suorat lentoyhteydet säästävät 40 – 50 % päästöissä. Yhtiö käyttää pienempiä koneita, joiden polttoaineen kulutus on huomattavasti pienempää verrattuna suurempiin matkustajakoneisiin. LYGG on sitoutunut ostamaan kestävää lentopolttoainetta (SAF) kulutustaan vastaavan määrän. Merkittävä tekijä on myös aikataulutus, jolla minimoidaan tyhjät lennot ja maksimoidaan koneen täyttöaste.

Tulevaisuuden liikelentomatkustus

Lygg on tehnyt yli miljardin euron arvoisen yhteistyösopimuksen yhdysvaltalaisen lentokonevalmistaja Electran kanssa hybridikoneiden tuottamisesta. Sopimus mahdollistaa koneiden tuomisen Eurooppaan ensimmäisenä operaattoreiden käytettäväksi osana Lyggin alustan operaatioita.
-Nämä ovat monessa mielessä mullistavia uusia ilmailun innovaatioita. Ne ovat hybridikoneita, jotka kuluttavat vähemmän SAFfia, tuottavat vähän melua ja tarvitsevat kiitorataa vain 100 metriä, Jari-Jussi Viinikkala kuvailee.

-Suuret yhtiöt vetäytyvät alueellisesta matkustamisesta ja heidän kuuluukin, koska heidän liiketoimintamallinsa toimii muualla. Meidän tulevaisuuden visiomme on selkeä, se on läheltä lähelle. Palvelumuotoilullisesti tulemme tuomaan lähilennot ja lähilentokentät vaikka yhtiön tehtaan takapihalle. Tämä tulee olemaan osa sitä suurta muutosta, jossa Lyggin digitaalinen alusta tulee olemaan edelläkävijä, Jari-Jussi Viinikkala visioi.

LUE MYÖS

Polestar tuo kaksi uutta mallia -kovilla odotuksilla

Koeajo: Peugeot E-3008 – yksi vuoden kiinnostavimmista autoista

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.