TikTok ja levy-yhtiö pääsivät sopimukseen - Universalin artistien musiikki palaa palveluun

Musiikki on yhä keskeinen osa TikTokia, vaikka palvelu on osin tanssivideoista eteenpäin kehittynytkin.

Alkuvuodesta 2024 TikTokiin iski osittainen musiikkikato, kun suuri levy-yhtiö Universal Music Group ja TikTok eivät löytäneet neuvotteluissaan yhteistä säveltä.

Nyt Universal Music Group (UMG) ja TikTok kuitenkin kertovat solmineensa uuden lisensointisopimuksen.

Sopmuksen syntymisen myötä UMG ja TikTok työskentelevät yhdessä palauttaakseen nopeasti UMG:n edustamien artistien sekä Universal Music Publishing Groupin edustamien lauluntekijöiden musiikin TikTokiin.

Kansainvälisesti Universal Music Groupin artisteihin lukeutuvat esimerkiksi Taylor Swift, Drake, Billie Eilish, Harry Styles, Ariana Grande, Adele, Eminem, Lady Gaga, Bon Jovi, Coldplay, Aerosmith, Mariah Carey, Guns N’ Roses, Sting, U2, Metallica, Rammstein ja monia, monia muita. Myös Suomessa UMG:n leiriin lukeutuu monia artisteja – vain muutamia mainiten esimerkiksi Bess, Kasmir, Olavi Uusivirta, Petri Nygård ja Vilma Alina.

UMG:n mukaan uusi lisensointisopimus TikTokin kanssa tarjoaa merkittäviä, alan johtavia etuja UMG:n artisteille ja lauluntekijöille.

UMG ja TikTok tekevät jatkossa yhteistyötä hyödyntääkseen alustan teknologiaa, markkinointi- ja promomahdollisuuksia tarjotakseen parempia korvauksia UMG:n edustamille artisteilla ja lauluntekijöille.

Nähtävästi lopulta TikTok ja UMG ovat löytäneet yhteisymmärryksen TikTokissa esitettävästä musiikista maksettavien korvausten tasosta.

Lisäksi sopimus tarjoaa suojaa tekoälyä vastaan, UMG alleviivaa. TikTok ja UMG tulevat tekemään yhteistyötä, jotta tekoälykehitys musiikkialalla tulee suojelemaan ihmisartisteja ja näiden taloudellisia edellytyksiä. TikTok on sitoutunut myös yhteistyöhön UMG:n kanssa luvattoman tekoälyn luoman musiikin poistamiseksi alustalta, kuin myös parantamaan artistien ja lauluntekijöiden merkintöjä alustalla.

Yhdessä UMG:n kanssa TikTok panostaa artisteille tarjottaviin muihin työkaluihin parannetulla datalla ja analyytikalla sekä mahdollisuuksilla lipunmyyntiin.

”Tämä uusi luku suhteessamme TikTokin kanssa keskittyy musiikin arvoon, ihmisen taiteellisuuden ensisijaisuuteen ja luovan yhteisön hyvinvointiin. Odotamme innolla yhteistyötä TikTokin tiimin kanssa edistääksemme artistiemme ja lauluntekijöidemme etuja ja edistääksemme innovointia fanien sitoutumisessa ja samalla edistääksemme sosiaalisen musiikin kaupallistamista”, kommentoi Universal Music Groupin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Sir Lucian Grainge.

”Musiikki on olennainen osa TikTokin ekosysteemiä, ja olemme iloisia, että olemme löytäneet tien eteenpäin Universal Music Groupin kanssa. Olemme sitoutuneet työskentelemään yhdessä ajaaksemme arvoa, löytämistä ja promoamista kaikille UMG:n upeille artisteille ja lauluntekijöille, syventääksemme heidän kykyään kasvaa ja olla yhteydessä TikTok-yhteisön kanssa”, TikTokin toimitusjohtaja Shou Chew sanoo.

Aiemmin neuvottelujen alkuvuodesta kariutuessa UMG nosti esiin, että TikTokin kovasta kasvusta ja jo massiivisesta käyttäjäkunnasta sekä mainosliiketoiminnasta huolimatta TikTokin osuus UMG:n liikevaihdosta on ollut vain noin 1 prosentin luokkaa.