Kodintekniikan myynti laskussa alkuvuonna Suomessa - älykellomyynti kasvoi

Elektroniikka­- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry:n julkaiseman Gotech-kodintekniikkaindeksin mukaan vuoden 2024 ensimmäinen neljännes oli haastava viihde-elektroniikan markkinassa.

Markkinatutkimusyritys GfK:n lukuihin perustuen kodintekniikan myynti laski Suomessa vuotta aiemmasta 8,0 prosentilla 581,092 miljoonaan euroon.

Jo pidempään heikkona pysyneen kuluttajaluottamuksen lisäksi erityisiä haasteita alkuvuonna aiheutui lakkojen luomasta taloudellisesta epävarmuudesta.

Televisiomarkkina kuitenkin pysyi vakaana, ja erityisesti suurikokoisten televisioiden myynti kasvoi. Positiivista kasvua näkyi sekä 65-tuumaisissa että yli 70-tuumaisissa televisoissa. Isojen televisioiden myyntiä voidaan perustella vuoden 2024 suurilla urheilutapahtumilla. Ihmiset valmistautuvat jo jalkapallon EM-kisoihin ja Pariisin olympialaisiin.

“Omaan kotikatsomoon halutaan panostaa, ja suuremmilta ruuduilta on mielekkäämpää nauttia urheiluelämyksistä. Nyt panostetaan erityisesti kotien ykköstelevisioihin, eli esimerkiksi olohuoneessa sijaitseviin televisioihin. Tämä näkyy suurempien tuumakokojen positiivisena kasvuna”, kertoo Markus Nummisalo, Etko ry:n hallituksen puheenjohtaja.

Puhelinten ja oheislaitteiden osalta, johon kategoriaan raportoinnissa luetaan esimerkiksi älykellot, myynti laski vuodentakaisesta 7,9 prosentilla 230,443 miljoonaan euroon tammi-maaliskuussa 2024.

Puhelinmarkkinassa sekä kaikista edullisimpien puhelimien että keskihintaisten puhelimien kysyntä on kasvanut.

“Edullisempien puhelimien kysyntään vaikuttaa useampikin asia. Jos on pakottava tarve hankkia uusi puhelin esimerkiksi rikkoutuneen tilalle, hankitaan tämän hetken budjettiin sopiva malli. Mobiilielektroniikan tuotteet ovat olennainen osa jokapäiväistä elämää – niistä ei voida tinkiä, mutta hankintoja pitkitetään”, kommentoi DNA:n laitemyynnin osastopäällikkö Jesse Kieksi.

Älykellojen kappalemääräinen myynti kasvoi vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen aikana. Ihmiset vaihtavat nyt yksinkertaisia aktiivisuusrannekkeita ominaisuuksiltaan monipuolisempiin älykelloihin.

“Erilaiset älyrannekkeet ovat olleet ensikosketus puettaviin älylaitteisiin. Nyt niitä halutaan päivittää älykelloihin, jotka tarjoavat käyttäjälleen enemmän vaihtoehtoja jopa yhteydenpitoon asti”, Kieksi kuvailee.