Koeajo: Toyota bZ4X ja Vauhtikaksikko jännät verkkareissa

Toyota bZ4X on nelivetoinen henkilöauto, joka tarjoaa pickupin tehon. Pitkä kokemus nelivetoisten valmistajana näkyy myös mallin ajettavuudessa.

Teknavin Vauhtikaksikon toisella puoliskolla, Markku Alénilta löytyy kosketuspintaa Toyotaan jo 1990-luvun alusta, mies kun toimi tallin kuskina Celica Turbolla. Vaan 2020-luvulle tultaessa herrat saavat alleen täyssähköisen bZ4X, Toyotan ensimmäisen bz-sähköautosarjan edustajan.
-Se on erinäköinen kuin ne 1990-luvun Toyotat, Terva-Aho huomaa.
-Meillä on tässä erittäin nätti täyssähköauto. Se on iso, niinkuin näkyy. Iso tarkoittaa hyviä, muunneltavia sisätiloja useaan erilaiseen käyttöön. Varusteita löytyy vähintäänkin riittävästi ja kaikkeista tärkeimpänä neliveto, Pekka Karvinen, Toyota Auto Finland Oy:n tiedotuspäällikkö kertoo.

-Tämän nelivetojärjestelmää on kauheasti kehuttu. Mikä siitä tekee niin täydellisen, Terva-aho kysyy.
-Siinä näkyy Toyotan pitkä historia nelivetoisten autojen parissa. Uskallan väittää, toki olen ehkä vähän puolueellinen tässä, mutta olen jokusia nelivetoisia henkilöautoja ikäni aikana ajanut, että tässä on paras, mihin olen ikinä törmännyt. Se jää tietenkin teidän arvioitavaksenne, Karvinen lupaa.

Toyota bZ4X – kyllä tällä ohi pääsee

Toyota bZ4X on markkinoitu niille, jotka arvostavat tilavia sisätiloja, kattavaa varustelua sekä erinomaisia ajo-ominaisuuksia. Mukava, tarkka, vakaa ja tehoakin löytyy riittävästi. Nelivetoisena toimintamatkaksi ilmoitetaan kesäkeleillä reilut 400 kilometriä, etuvetoisena 100 kilometriä enemmän. Älykäs nelivetojärjestelmä tarjoaa myös erinomaiset maasto-ominaisuudet.
-Kyllä on kevyt ja miellyttävä ajaa. Toyota on aina osannut tän homma, Alén kehuu.
-Tämmöset mutkaiset tiet pysyy hyvin tiessä. Ei paljon nojaile eikä niiaa, Terva-aho listaa.
-Miten tämä sähkömoottori antaa tehon. Sitä tulee hienosti, Alén jatkaa kehuja.
-Kuten Pekka sanoi, kyllä tällä ohi pääsee. Ei tässä jäädä pohtimaan niinkuin viisasten kerhossa muinoin. Vastaukset tulee sitten nopeasti. Tässä ne on ne sähkömoottorin tehot. Kun lähdetään niin lähdetään.

Teknavin Vauhtikaksikko ylläpitää toimittajien arvokkuuden, eikä anna vauhdin sokaista. Löytyy nimittäin niitä miinuspuoliakin.
-Se mikä näissä sähköautoissa mun mielestä on niin jarrupoljin on vähän pehmeämpi. Polttomoottoriautoissa jarrupoljin on vähän kovempi, Alén vertaa.
-Voimaan nähden se pitäis olla kovempi, Terva-aho komppaa.
-Polttomoottoriautoissa se fiilis on parempi.

Jännät verkkareissa

Sähköauton vieminen maastoon saattaa herättää epäilyksiä, mutta Vauhtikaksikko luottaa järjestelmän vahvuuteen, ja hienosäätää nelivedon toimintaa valitsemalla ajotilaksi syvä lumi ja muta. Myös vetoluistonesto kytketään pois päältä ja sitten vaan rohkeasti eteenpäin.
-Tässä ollaan jännät verkkareissa kohta. Miten nämä ominaisuudet edes riittää, Terva-aho spekuloi.
-Kyllä hienosti menee. Ei tuskaakaan. Nämä on todella hienosti testattu, Alén hehkuttaa ja lisää kierroksia.
-Ihan pintasähköllä mennään.

Vauhtikaksikkomme saa kokea suurimman yllätyksen maastoradalla. Liukas ja upottava tienpinta ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia. BZ4X:ään on kehitetty Land Roverin ja Hiluxin veroinen nelivetojärjestelmä ja sähköauto vääntääkin maastossa ongelmitta. Jos mallin kahluusyvyydeksi mainitaan puoli metriä, niin kyllähän asia täytyy testata, kun metsän keskeltä sopiva lätäkkö löytyy.
-Ajattelit käydä niinkuin vedenpuhdistamon kautta. En mä nyt uskonut että tällaista leikkiä on luvassa. Miten toi vesi ja sähkö niinkuin yhdistelmänä, Terva-aho varmistaa kumppaniltaan ennen sukellusta.
-Hyvin antaa kipinää, kuuluvat Alenin viimeiset sanat ennen sukellusta.

Kura roiskuu

Toyota bZ4X kestää kevyesti Teknavin Vauhtikaksikon matkassa. Onnistuneen päivän merkkinä auto on saanut päälleen komean kurapinnoitteen.
-Auton saamasta pinnoitteesta päätellen, pickuppeja ei tarvita enää ainakaan kuran roiskuttamiseen, Karvinen sanoo.

-Odotin, että tämä ei ihan näin mieletön kiipeilijä olisi. Näillähän mennään ihan mihin vaan, vaikka pick uppia vastaan voisi lähteä. Ja Traction control on ihan mieletön, Alén listaa.
-Kyllähän tuollainen nelivetojärjestelmä tällaisessa siviiliautossa on parasta mitä ollaan koskaan kokeiltu, Terva-aho sanoo.
-Yksi mun hienoimpia kokemuksia sähköautoista ehdottomasti, Alén tiivistää lopuksi, saaden kollegansakin leuan loksahtamaan.

LUE MYÖS

Veikka Gustafssonin ajossa Jeep Grand Cherokee PHEV 4xe

Koeajo: Peugeot E-3008 – yksi vuoden kiinnostavimmista autoista

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.