Google julkisti odotetun pelien Stadia-suoratoistopalvelun ja oman peliohjaimensa

Google on julkistanut odotetun ja ennakkoon hypetetyn pelien suoratoistopalvelunsa Stadian osana Game Developers Conference -tapahtumaa San Fransiscossa. Monilla eri laitteilla toimiva Stadia lanseerataan markkinoille vielä vuoden 2019 aikana.

Googlen Stadia lähettää pelejä pilvipalvelun välityksellä suoraan esimerkiksi Chrome-selaimeen ja eri laitteille. Heti julkaisussa Stadia tulee saataville niin tietokoneille, älypuhelimille, tableteille kuin televisioillekin. Palvelun idea on yksinkertainen: pelejä suoratoistetaan verkosta muun sisällön tavoin, mikä mahdollistaa pelaamisen välittömästi ilman tarvetta erillisille latauksille, asennuksille tai konsoleille.

Googlen mukaan Stadia tukee 4K-tarkkuutta 60 ruudun sekuntinopeudella ja HDR-tuella. Tulevaisuudessa tarkoituksena on lisätä myös tuki tulevalle 8K-sisällölle ja 120 ruudun päivitysnopeudelle.

Googlen Stadia toimii useilla laitteilla, joiden välillä voi vaihdella kesken pelisession.
Googlen Stadia toimii useilla laitteilla, joiden välillä voi vaihdella kesken pelisession.

Stadia integroituu vahvasti YouTuben kanssa. Pelaamistaan voi striimata suorana YouTubeen, ja lähetyksen katsojat voivat yhdellä klikkauksella liittyä mukaan samaan pelisessioon Crowd Play -toiminnon ansiosta. Googlen mukaan pelin avaaminen kestää noin viisi sekuntia, mutta itse pelatessa viivettä ei käytännössä ole.

State Share puolestaan mahdollistaa oman pelitilanteensa jakamisen ystävien tai maailman kanssa. Esimerkiksi seikkailupeleissä ominaisuudella voi jakaa sijaintinsa pelissä ja näin joko motivoida muita jatkamaan tai auttaa heitä eteenpäin omassa pelissään. State Share luo pelitilanteesta perinteisen linkin, jota klikkaamalla muut voivat jatkaa siitä, mihin hetken jakanut pelaaja jäi.

Viiveen minimoimiseksi Google aikoo hyödyntää olemassa olevaa palvelinverkostoaan saadakseen Stadia-palvelimet mahdollisimman lähelle pelaajia. Itse pelejä lähettävillä Stadia-yksiköillä on puolestaan tehoja jopa 10,7 teraflopsin verran, mikä on huomattavasti enemmän kuin Play Stadion 4 Pron 4,2 tai Xbox One X:n 6 teraflopsia. Tehojen maksimoimiseksi Google on lyöttäytynyt yhteistyöhön muun muassa näytönohjaimia valmistavan AMD:n kanssa ja varustanut Stadia-yksikkönsä mukautetulla 2,7 gigahertsin x86-luokan prosessorilla ja 16 gigatavulla RAM-käyttömuistia. Pelaajien ei tehoista kuitenkaan tarvitse huolehtia tai niitä miettiä, Stadia kun ei vaadi erillistä konsolia.

Stadialla onnistuu myös alustojen välinen pelaaminen, joten esimerkiksi vahvistetusti sekä Stadialle että perinteisille pelikonsoleille tänä vuonna julkaistavaa Doom Eternalia voi pelata myös konsolipelaajien kanssa samassa sessiossa.

Googlen Stadialle julkaisema peliohjain.
Googlen Stadialle julkaisema peliohjain.

Stadian kanssa Google julkisti myös oman peliohjaimensa, joka vaikuttaisi ulkoisesti olevan Xbox- ja PlayStation-ohjaimen kaltainen. Sen voi parittaa Stadia-kokemuksen kanssa yhdistämällä sen samaan Wi-Fi-verkkoon. Ohjain sisältää perinteisten painikkeiden lisäksi myös Google Assistant -näppäimen, mikrofonin sekä painikkeen pelistriimin tallentamiseen ja jakamiseen.

Google kertoi tilaisuudessaan myös Stadia Games and Entertainment -studiostaan, jonka myötä yhtiö ryhtyy kehittämään omia pelejään. Tarkkoja yksityiskohtia pelistudiosta ei kerrottu, mutta sen johtoon nousee muun muassa Electronic Artsilla ja Ubisoftilla työskennellyt Jade Raymond.

Stadia julkaistaan Yhdysvalloissa, Kanadassa, Isossa-Britanniassa sekä osassa Eurooppaa vielä vuoden 2019 aikana. Tarkempaa ajankohtaa, hintoja tai lisätietoja julkaisun aikaisesta pelikirjastosta ei toistaiseksi kerrottu, joten varsin paljon olennaista tietoa Stadiasta on vielä täysin hämärän peitossa.