Koeajo: Vaivaton Nissan ARIYA

Nissania voidaan pitää yhtenä sähköautoilun uranuurtajana Leaf-mallinsa ansiosta. Japanilaismerkin valikoimasta löytyy myös toinen täyssähkövaihtoehto, crossovertyyppinen Nissan ARIYA.

Ensivilkaisulta Nissan ARIYA näyttää modernilta ja linjakkaalta ja muotoilussa on yhdistetty sekä teräviä että pyöreitä linjoja. Nykyaikainen ja moderni ilme jatkuu myös auton sisätiloissa. Malli on suurempi kuin Qashqai, joka on monelle tuttu ja ohjaamossa on olohuoneen tuntua tilavuuden sekä hiljaisuuden myötä. Tarjolla ovat isot digitaalinäytöt. Kojetaulun leveä vaakalinja yhdistettynä avoimeen lattiaan luo tilan tuntua.

Ajoasentoon pystyyn vaikuttamaan runsailla säätömahdollisuuksilla, joka on oleellinen tekijä paitsi ajomukavuuden myös turvallisuuden kannalta.
-Tässä istutaan aika korkealla ja näkyvyys ulospäin on pääsääntöisesti hyvä. A-pilarit eivät ole liian massiiviset. Tähän on jätetty vielä pieni rako peilin ja a-pilarin väliin niin tästä näkee hyvin etukulmiin, Risto Virtanen sanoo.

Teknavin koeajossa oli 87 kWh akulla varustettu malli, mutta Nissan ARIYA on saatavilla myös 63 kWh versiona. Molemmat tukevat 130 kWh pikalataustehoa, jolloin akku pystytään lataamaan 20 %:sta 80 %:iin noin puolessa tunnissa. Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat alimmasta varustetasosta lähtien laajat, joka lisää yleistä turvallisuutta sekä auttaa kuljettajaa eri tilanteissa.

-Jarrupolkimen tuntuma on vähän sellainen kumimainen. Hetken joutuu totuttelemaan, että saa luonnollisen lähestymisen putkiin. Vaikka jousitus on jämäkkä niin se ei missään mielessä ole epämiellyttävän pintakova, Virtanen kuvailee.

Vaihteen valitsin löytyy keskikonsolista. D-vaihteella kaasupolkimen nostaminen ei suinkaan lähde jarruttamaan, vaan auto rullaa kevyesti pitkiä matkoja. B-vaihteella auto tehostaa energian talteenottoa, jolloin auto hidastaa tehokkaammin kaasupolkimen noston jälkeen. Tarjolla on myös E-pedal -toiminto, eli niin sanottu yhden polkimen ajo, jolloin auto lähtee jarruttamaan voimakkaammin heti kun kaasupoljinta nostetaan ja samalla auto tehostaa energian talteenottoa.
-Se, missä tilanteessa tätä E-pedalia kannattaa käyttää, riippuu paljon siitä tilanteesta. Sanoisin, että ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä, tällä pystyy välttämään aika paljon jarrupolkimelle koskemista, Virtanen kuvailee.

Sport-asetuksella kaasupolkimen reagointi terävöityy ja ohjaukseen tulee lisää jäykkyyttä. Vastaavasti Eco-ajo-ohjelma tuo toisen ääripään asetukset, jolloin kaasua pitää painaa reilusti, jotta auto kiihtyy.
-Eco-tilassa on pyritty siihen, että kaikki kiihdytykset olisivat todella pehmeitä ja säästettäisiin akkua mahdollisimman paljon, Virtanen sanoo.

Perinteinen suorituskyky

Sähköautolle tyypilliseen tapaan Nissan ARIYA:n ajettavuus ja kiihtyvyys on hyvin saumatonta ja vaivatonta. Suorituskyvyltään malli vastaa tavallista ripeää perheautoa.
-Tässä ei ole lähdetty monelle sähköautolle tyypilliseen repivään kiihtyvyyteen, vaan halutaan korostaa enemmän sitä perinteisen auton suorituskykyä. Myöskään jarrutuksessa kori ei niiaa liian voimakkaasti. Auto pysyy hyvin vakaana kaarteissa ja jarrutuksissa jämäkän jousituksen ansiosta. ARIYA on myös poikkeuksellisen hiljainen ajettava, Virtanen sanoo.

Nissan ARIYA on mukava ja helppo ajettava suuren omamassan myötä. Auto on tukevasti maassa kiinni ja sen jämäkkyyden myötä autoon ei ole tullut epämielyttävää pintakovuutta. Nissan ei ole halunnut lähteä monille sähköautoille tyypilliseen räjähtävään kiihtyvyyteen, vaan auton suorituskyky vastaa enemmän perinteistä perheautoa.

LUE MYÖS

Kun autokaupat viedään loppuun yhdellä sivustolla

Naapurin sähköauton latausta ei tarvitse maksaa -kunhan kulutus mitataan oikein

Koeajo: Peugeot E-3008 – yksi vuoden kiinnostavimmista autoista

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.