eParking.fi ja UTU Oy tarjoavat latausratkaisu niin, että taloyhtiön sopu säilyy

Sähköautoilun suosion myötä, myös latausasemien tarve kasvaa. Julkisten latausasemien lisäksi latauspaikkoja rakennetaan paljon muun muassa työpaikoille sekä koteihin ja taloyhtiöihin.

EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivi astuu voimaan vuoden 2024 lopussa. Direktiivin myötä kaikissa uusissa ja peruskorjatuissa rakennuksissa pitää olla kaapelit sähköajoneuvojen latauspisteille.

Kotien ja työpaikkojen ollessa yleisimpiä ja tärkeimpiä latauspaikkoja pohtivatkin taloyhtiöt nyt, miten ottaa sähköautolataus käyttöön ja hallinnoida pysäköintitilaa tehokkaasti.

-Ensimmäisenä taloyhtiön tulee teettää kartoitus infran nykytilasta, eli kuinka paljon latauslaitteita voidaan nykyisellään asentaa. Sen jälkeen taloyhtiö valitsee latausoperaattorin ja palvelukonseptin, ja kilpailuttaa työn, kertoo Anu Rantala liiketoimintayksikön päällikkö, EV, UTU Oy:stä.

UTU Oy on 105-vuotias suomalainen perheyritys ja sähköalan moniosaaja, jolla on tehdas Ulvilassa. Tehtaalla he valmistavat mm. heidän kiinteistökeskuksia ja sähköauton latauslaitteita.

UTU tarjoaa taloyhtiöille kahdenlaisia latausratkaisuvaihtoehtoja. Hidas lataus, kuten UTU ReX, se soveltuu sekä lämmityskäyttöön että latauskäyttöön. Se on teholtaan 3 kilowattia, jolla pystyy ladata noin 150km yön aikana. Toisena vaihtoehtona on valita Type 2 -ratkaisu, UTU MaX, se on 11 kilowattinen ratkaisu, josta löytyy erilaisia pistokevaihtoehtoja, kuten Type 2 yhdistettynä sukoon. Suko palvelee myös täten taloyhtiön polttomoottorikäyttäjiä.

-Usein taloyhtiöissä valitaan yhdistelmä näistä kahdesta latausratkaisusta. Tyypillistä on, että taloyhtiö hankkii infran ja sukopistokkeet ja mahdollisesti muutaman Type 2 -yhteiskäyttölaitteen. Osakashankintana asukkaat voivat sitten valita Type 2 -laitteen, Rantala kertoo.

Laitteet toimii langattomasti, jolloin ne soveltuu saneerauskohteisiin ja parhaimmissa tapauksissa ne voidaan rakentaa olemassa olevaan infraan kaapeloinnin niin riittäessä.

Laskutus ja mittaus

Taloyhtiöille keskeisimpiä ominaisuuksia latausasemissa ovat laskutus ja mittaus. Kun taloyhtiössä laskutetaan energia kulutuksen mukaan, laitteen tulee täyttää mittauslaitedirektiivin vaatimukset. Laitteessa on silloin oltava ikkuna, josta asiakkaan on helppo tarkastaa sen kulutuslukema.

Kun UTU:n laitteet on asennettu, urakoitsija käyttöönottaa ne eParking-taustajärjestelmään. Latauspisteitä hallinnoidaan tämän latausjärjestelmän kautta, josta muun muassa saadaan käyttöön käyttäjätunnistus, laskutusraportointi, sekä kuormanhallinta ominaisuudet. Kuormanhallinnalla saadaan kiinteistön liittymän teho riittämään kaikkiin kiinteistön tarpeisiin.

eParking on johtava kotimainen palvelu pysäköintiin, auton lämmitykseen ja lataukseen. Palvelu hyödyttää taloyhtiötä sekä yrityksiä, sillä palvelu mahdollistaa latauksen laskuttamisen, kuormanhallinnan ja etähallinnan.

-On yleinen luulo, että taloyhtiössä joutuu maksamaan toisten latauskuluja. Tämä hankaloittaa päätöksentekoa latauspisteiden hankinnan suhteen. Se ongelma ratkaistaan yksinkertaisesti käyttämällä palvelua, jossa käyttäjät voidaan tunnistaa ja kaikki kulutus voidaan laskuttaa taloyhtiön oman hinnoittelumallin mukaisesti. Kokonaisuus kannattaa miettiä ja ottaa kaikkien eri käyttäjien tarpeet huomioon ja lähtee siitä sitten rakentamaan sitä ratkaisua, Markku Nirkkonen, ohjelmistokehittäjä eParking.fi:ilta sanoo.

Pitkällä tähtäimellä taloyhtiöiden ja kiinteistöjen kannattaa miettiä kokonaisuutta ja tulevaisuutta. Niin, että ratkaisu skaalautuu hyvin ja on kustannustehokas. eParking tähtääkin siihen, että järjestelmä vastaa käyttäjien tarpeisiin vielä pitkällä tulevaisuudessakin.

LUE MYÖS

Koeajo: Vaivaton Nissan ARIYA

Autokaupan uusi tulokas Autotie.fi

Sähköautojen latauskenttä laajenee, koska sille on tarvetta

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.