Sähköautojen latauskenttä laajenee, koska sille on tarvetta

Sähköautojen määrä lisääntyy Suomessa tasaisesti, hallituksenkin tavoitteiden mukaisesti. Lisääntyvä autojen määrä edellyttää myös latauspisteiden määrän lisäämistä.

Sähköautojen osuus Suomen tieliikenteessä kasvaa koko ajan. Vuonna 2023 ensirekisteröitiin ensimmäistä kertaa enemmän sähköautoja, kuin polttomoottoriajoneuvoja. Linja noudattaa hallituksen tavoiteitta jopa miljoonasta ladattavasta ajoneuvosta vuoteen 2030 mennessä, joista 700.000 on täyssähköautoja.

Sähköautojen määrän lisääntyminen liikenteessä samanaikaisesti kannustaa julkisten latausasemien rakentamiseen, mutta myös lisää latausasemien kysyntää. Yksittäiset uutisnostot latausasemien ruuhkautumisista voivat luoda kuvan latauskapasiteetin loppumisesta. Virta on johtava toimija sähköautojen latausalustojen alalla. Esa-Pekka Nykänen, yrityksen Director, Brand and Communications, kertoo tilanteen olevan kuitenkin hyvällä mallilla.

-Yleisellä tasolla Suomessa on tosi hyvä tilanne. Kun autojen määrä kasvaa, latausverkoston pitää kasvaa etupainotteisesti,  jotta ihmiset uskaltavat hankkia autoja ja pystyvät liikkumaan mukavasti. 

Virta tarjoaa sähköautojen latausalustan, jonka kautta latauspisteiden omistajat, kuten yritykset voivat hallita latausverkostoja ja tarjota niistä palveluita autoilijoille. Osa latauspisteiden omistajista tarjoaa palvelun suoraan autoilijalle ja osassa on erikseen latauspalveluiden tarjoaja. Virran asiakkaita ovat muun muassa yhteisöt kuten Autoliiton verkosto, huoltoasemaketjut, iso osa paikallisista sähköyhtiöistä, hotellit, sekä kauppaketjut.

Tankkaaminen kotona, kaupassa tai kirjastossa

EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivi astuu voimaan vuoden 2024 lopussa. Direktiivin myötä kaikissa uusissa ja peruskorjatuissa rakennuksissa pitää olla kaapelit sähköajoneuvojen latauspisteille. 

– Me olemme tottuneet viimeiset sata vuotta siihen, että autoja pystyy tankkaamaan vain huoltoasemalla. Sähköauton voi tankata kotona, töissä, kirjastossa tai kaupassa käynnin yhteydessä tai sitten siellä huoltoasemalla tien päällä. Eli yhtäkkiä tämä käyttövoiman jakelu on sirottunut ympäriinsä, Nykänen sanoo.

Toinen latausasemia koskeva muutos liittyy maksutapaan. Huhtikuussa 2024 asteittain julkisilla latausasemilla voimaan astuva säädös määrää, että latausasemilla täytyy olla myös korttimaksamisen mahdollisuus. Muutos on mahdollista toteuttaa esimerkiksi Virran tarjoamalla maksukioskilla, jossa yhteen kortinlukijaan voidaan kytkeä kymmeniä ja olemassa olevia latureita.

Sähköautolla matkustaminen vaatii vain vähän suunnittelua

Suomessa on tällä hetkellä valtakunnallisesti noin 9500 julkista latauspistettä, joista noin kolmannes on pikalatausasemia. Latauspisteet sijoittuvat ensisijaisesti pääväylille, mutta enenevissä määrin myös yksittäisiin kauppoihin, liiketiloihin sekä julkisiin tiloihin. Tämä laajentaa hyvin sähköautolla matkustamista.

-Sähköautolla jos matkustaa pidempää reissua, niin kannattaa suunnitella sitä reittä vähän enemmän, mihin on totuttu polttomoottoriautojen kanssa. Ja lähtee sitten riittävän ajan kanssa tekemään sitä matkaa sinne tien päälle, kun välissä voi joutua pysähtyä lataamaan vähän pidemmäksi aikaa, neuvoo Autoliiton kaupallinen johtaja Niila Rajala.

Rajalan mukaan autoilijoiden toiveissa esiin nousevatkin latauspisteet omien reittien varrelle, sekä mutta myös helpompi maksaminen.

LUE MYÖS

Työsuhdepyörä ei ole vain työmatkaa varten

Koeajo: Peugeot E-3008 – yksi vuoden kiinnostavimmista autoista

Kun ostat ensimmäisen sähköautosi, paluu autokoulun penkille ei ole huono valinta

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.