Työsuhdepyörä ei ole vain työmatkaa varten

Työsuhdepyörien määrä nousee jatkuvasti. Työsuhdepyörä ei ole sidottu työpaikkaan, kunhan sopii asiasta uuden työnantajan kanssa.

Työsuhdepyöräilyn määrä lisääntyy merkittävästi koko ajan, mikä on nähtävissä muun muassa työsuhdepyöräilijöiden määrän ohittaessa työsuhdeautoilijoiden määrän. Tällä hetkellä noin 85.000 suomalaista käyttää työsuhdepyöräetua. Tämän vuoden lopussa luvun ennustetaan olevan jo 150.000 käyttäjää ja vuoden 2025 loppuun mennessä jopa 250.000.

Tutkimusten mukaan työsuhdepyörää käytetään, nimestä huolimatta useimmin kuntoiluun ja vasta toissijaisesti työmatkaan. Edussa ei määritellä pyörän käyttötarkoitusta. Hankittujen työsuhdepyörien keskihinta on vakiintunut noin 3 300 euron tasolle. Korkea keskihinta selittyy sillä, että suurin osa (71 %) työsuhdepyöristä on sähköavusteisia pyöriä, jotka ovat hintatasoltaan tavallista pyörää korkeampia.

Miesten osuus työsuhdepyörän käyttäjistä on noin 72 %, kun taas naisten vastaava on noin 28 %. Yksi sukupuolien välistä eroa selittävä tekijä on toimialojen nopeus ottaa uusia etuja käyttöön.
-Teollisuus- ja teknologiayritykset ovat olleet ensimmäisten joukossa tarjoamassa pyöräetua henkilöstölleen ja vasta nyt, muutama vuosi edun julkaisun jälkeen muut toimialat sekä julkinen sektori seuraavat perässä. Tämä osaltaan selittää miesten osuutta pyöräedun käyttäjämäärissä, arvioi GoByBiken kaupallinen johtaja Heikki Tiittanen.

Työsuhdepyöräetu on käytännössä verovapaata tuloa työntekijälle. Kun edun ottaa käyttöön, verollinen tulo pienenee 100 € kuukaudessa ja tilalle tulee 100 € verovapaata tuloa. Vaikuttava tekijä on pyörän vuokra-aika; mitä kalliimpi pyörä on, sitä pidempi on sen vuokra-aika.
-Keskituloinen työntekijä säästää pyörän hankinnassa, kaikki kustannukset huomioiden, 25-30 %, Tiittanen kertoo.

GoByBike auttaa yrityksiä tarjoamaan verovapaan työsuhdepyöräedun työntekijöilleen mahdollisimman helposti.
-Jos työnantaja käyttää GoByBiken kaltaista palveluntarjoajaa, he maksavat siitä palvelumaksua, joka on 15 € per kuukausi per vuokrattu pyörä. Sillä me teemme tästä mahdollisimman helppoa myös työnantajalle. Asiakas voi valita omiin tarpeisiinsa sopivan pyörän, haluamastaan liikkeestä. Asiointi on haluttu tehdä mahdollisimman helpoksi kaikille osapuolille, niin työntekijälle, työnantajalle kuin pyöräliikkeillekin, Tiittanen sanoo.

Työsuhdepyöräetu on etu myös työnhaussa

Nykyisin yhteen työpaikkaan ei olla enää sidottuja koko työuran ajaksi. Työpaikan vaihtuminen ei ole kuitenkaan este työsuhdepyörälle, vaan sen saa kulkemaan mukanaan myös uudelle työnanatajalle.
-Siirtäminen on todella helppoa. Tärkeintä on muistaa uuden työnantajan kanssa sopia työsuhdepyörän siirrosta. Ilmoitus GoByBikelle ja saamme siirrettyä sopimuksen uudelle työnantajalle, ja sopimus jatkuu kuten ennenkin, Tiittanen kertoo.

Kun pyörän vuokrakausi päättyy, asiakas voi lunastaa sen itselleen hinnalla, joka on 5% pyörän hankintahinnasta. Ensimmäisten työsuhdepyörien vuokrasopimukset päättyvät tämän vuoden aikana. Noin 14.000 työntekijän pyörät vapautuvat omistajilleen.

-Tämä on uusi tilanne kaikille eikä kenelläkään vielä ole laajaa dataa siitä, kuinka moni näistä työntekijöistä päättää hankkia uuden työsuhdepyörän ensimmäisen työsuhdepyöräsopimuksen päätyttyä. Työsuhdepyörät lunastetaan käytännössä aina omaksi vuokrakauden päättyessä, joten on hyvin mahdollista, että käytettyjen pyörien markkinaan tulee tuhansia sähköpyöriä myyntiin tämän vuoden aikana, pohtii Tiittanen.

GoByBiken kaupallinen johtaja Heikki Tiittanen nostaa esiin vielä yhden työsuhdepyöräedun puolen, jota ei välttämättä ole osattu aikaisemmin ajatella.
-Työnantajat, jotka eivät vielä tarjoa työsuhdepyöräetua, saattavat kohdata haasteita rekrytoinneissaan. Tätä näkökulmaa monet työnantajat eivät vielä ole ymmärtäneet huomioida tehdessään päätöstä pyöräedun tarjoamisesta. Työsuhdepyöräilyn suosion kasvaessa työsuhdepyörän siirrosta tulee jokaiselle rekrytoivalle työnantajalle vakiokysymys työhaastatteluissa.

GoByBiken laskurilla näet, kuinka paljon säästät pyöräedulla.

LUE MYÖS

Koeajo: Peugeot E-3008 – yksi vuoden kiinnostavimmista autoista

Sähköautojen latauskenttä laajenee, koska sille on tarvetta

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.