Kun ostat ensimmäisen sähköautosi, paluu autokoulun penkille ei ole huono valinta

Sähköauto on erilainen hallittava muun muassa suuremman massan vuoksi. Ensimmäisen sähköauton ostajat ovat uusi asiakasryhmä autokoulun lisäajovalmennukselle

Kiinnostus lisäajovalmennusta kohtaan on noussut viime vuosina ja yhtenä selittävänä tekijänä tähän on sähköautojen määrän lisääntyminen. Kun ajoneuvojen teho ja massa nousevat, kuljettajan on hyvä selvittää omia taitojaan niiden hallinnassa.

Lisäajovalmennuksessa asiakas pääsee tutustumaan omaan autoonsa, oppii sen rajat ja oppii hallitsemaan autoaan erilaisissa ääritilanteissa, kuten hätäjarrutustilanteessa sekä hirveä väistettäessä. Koulutuksessa opetellaan myös ajamaan taloudellisesti sähköauton toimintasädettä optimoiden. Turvallisessa tilassa toteutettu ajoharjoittelu lisää kuljettajan omaa varmuutta ja tuo turvallisuutta auton käsittelyyn.

-Kun liikenne sähköistyy ja tulee enemmän sähköautoja, jotka ovat aiempaa painavampia, tuntuu että ajovalmennuksen tarve on kasvanut entisestään, Henrik Sundberg, Premier Parkin toimitusjohtaja kertoo.

Premier Parkin Safety drive liikenneturvallisuuskoulutus toteutetaan ajovalmennuskeskuksessa Porvoossa. Koulutus kestää noin kaksi tuntia ja siihen osallistutaan omalla autolla, mutta mahdollisuus on kokeilla myös erilaisia sähköautoja.

-Ajovalmennus sopii kaikille, on kuljettaja sitten nuori, iäkkäämpi tai siitä väliltä, joka on ostanut ensimmäisen sähköautonsa. Sitä harjoittelua tarvitaan, sillä kyse on erilaisesta hallittavasta, Sundberg sanoo.

Sähköautot tulevat autokoulun pihaan

Sähköautojen osuus ei vielä ole noussut merkittävästi autokoulujen käytössä. Muutoksen merkkejä on kuitenkin jo havaittavissa, etenkin jatkokoulutuksen osalta.

-Autokouluissa on toistaiseksi aika vähän sähköautoja ajo-opetuskäytössä. Jatkokoulutuksessa se on jo huomioitu. Sähköautot ovat painavampia ja usein takavetoisia, jolloin niiden kanssa ajamista pitää harjoitella eri tavalla, Kai Niukkanen Autokoulu Startista kertoo.

Autokoulun harjoitusrata

Autokoulu-uudistuksen jälkeen asiakas on voinut itse valita, käykö harjoittelemassa pimeän ja liukkaiden olosuhteiden harjoitusajon harjoitteluradalla vai simulaattoriajossa.

-Mielestäni olisi todella tärkeää, että kaikki kävisivät harjoittelemassa pimeän ja liukkaan ajon harjoitteluradalla. Kyllähän se on ihan eri asia suorittaa riskienhallintakoulutus oikealla autolla kuin simulaattorilla. Siinä kehittyy auton käsittely paremmaksi ja vähenee tarve autokoulun lisätunneille, Niukkanen sanoo.

LUE MYÖS

Valokuitu yleistyy -entä myytit sen ympärillä?

Koeajo: ”Kyllä voima puhuu, saa****” – Ferrari Purosangue, osa 2

Auton kevätpesu – ota vinkit haltuun

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.