Koeajossa leikkisä Ford Focus RS – kun fiiliksellä on väliä

Ford on jo julkaissut uuden Focuksen ja pääsemme tutustumaan siihen lähipäivinä. Sitä ennen halusimme vielä ottaa maistiaiset maukkaasta edellisen sukupolven Focus RS:stä.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Suorituskyvystä

Nelivedon toiminnasta

Emme tykänneet

Takatiloista

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 55 140 €
Koeajoauto 58 057 €

Paikasta toiseen liikkumisen autolla voi toteuttaa hyvin monella tavalla. On pieniä kaupunkiautoja, tilaa tarjoavia perheautoja, arvokkaita luksusautoja, nopeita urheiluautoja ja paljon vaihtoehtoja näiden välimaastoista. Focus RS sijoittuu välimaastoon, jossa yhdistyvät käytännöllisyys ja sporttisuus.

Tämä niin sanottu hothatchien luokka on viime vuosina saanut paljon lisää vaihtoehtoja. Perinteisten etuvetoisten mallien lisäksi tarjolle on tullut tehokkaampia nelivetoisia versioita, joiden myötä näiden autojen suorituskyky on noussut täysin uudelle tasolle. Focus RS sijoittuu luokassaan rajuimpaan päähän. 2,3-litrainen nelisylinterinen turbomoottori tarjoaa tehoa 257 kW (350 hv), ja vääntöä löytyy 440 newtometriä. Voima välitetään Focus RS:n tapauksessa aina manuaalivaihteiston kautta kaikille neljälle pyörälle. Olemme pureutuneet Focus RS:n tekniikkaan tarkemmin jo aikaisemmin, ja siitä voit lukea lisää täältä.

Sopivasti räyhäkäs

Focus RS ihastuttaa sopivasti räyhäkkäällä ilmeellään jo parkkipaikalla. Aggressiiviset puskurit ja isommat ilmanottoaukot yhdessä isojen vanteiden, takaspoilerin sekä näyttävien pakoputkien ulostulojen kanssa ei jätä juurikaan arvailuille varaa. Käsitys auton asenteesta vahvistuu viimeistään käynnistysnapin painalluksen jälkeen; nelisylinteriseksi moottoriksi ilmoille pärähtää yllättävän räyhäkkäät äänet.

Pieni lika sopii Focus RS:n räyhäkkään ilmeeseen.

Kytkinpoljin on napakka ja liikerata varsin lyhyt. Tuntuma on silti on hyvä ja liikkeellelähtö tapahtuu pehmeästi. Vaihteisto lukeutuu käyttömukavuuden osalta nykypäivän parhaimmistoon. Vaihdekepin sijainti voisi olla aavistuksen lähempänä ohjauspyörää, mutta liikeradat ja tuntuma ovat esimerkillisiä.

Moottori vetää hienosti jo alakierroksilta lähtien, mikä tekee arkiajamisesta vaivatonta. Kunnolla menoa alkaa löytyä noin 4 000 minuuttikierroksen jälkeen. Varsinaista yläkireyttä ei ole havaittavissa, mutta moderniksi turbokoneeksi Focuksen 2,3-litrainen EcoBoost vetää pirteästi rajoittimelle saakka, ja menohaluja riittää ripeään etenemiseen. Myös äänimaailma on kunnossa läpi kierrosalueen ja omaa fiilistä tuo sopivasti moottorijarrulla kuuluva paukahtelu.

Putkisto päästä ilmoille autoihmisiä innostavia ääniä.

Auton ajettavuus vastaa voimalinjan tarjontaa. Ohjaus on hieman turhankin nopeaksi välitetty, mutta tarkkuus ja tuntuma ovat hyvällä tasolla. Napakka alusta toimii myös nopeuden noustessa ja kokonaisuus pysyy kaikissa tilanteissa hyvin balanssissa ja kuljettajan hallinnassa. Pidon rajoille mentäessä Focus RS käyttäytyy sopivan yliohjaavasti tarjoten hymyä nostattavaa leikkisyyttä. Eri ajoasetuksia ja säätömahdollisuuksia käsittelimme myös aiemmassa jutussa. Arkiajossa ajoasetus tuli yleensä vaihdettua Normal-asetuksesta Sport-asetukselle, sillä äänimaailma muuttuu näin paukkuvammaksi. Alustan asetuksen pitää kuitenkin mieluummin pehmeämmällä vaihtoehdolla.

Focus RS on niin maukas kokonaisuus, ettei auton heikkouksiin kuljettajan paikalta tule helposti edes kiinnittäneeksi huomiota. Yksi suurimmista kompromisseista pitää tehdä mukavuuden suhteen, sillä säädettävä iskunvaimennus tarjoaa vaihdoehdoiksi oikeastaan napakan ja kovan valinnan. Lisäksi jo valmiiksi niukat takatilat ovat entistäkin pienemmän muhkeampien etupenkkien vuoksi. Myös tavaratila on muuta mallistoa pienempi taka-akseliston vaatiman tilan vuoksi.

Auton ikä alkaa näkyä myös hieman kankeassa SYNC-multimediajärjestelmässä, sekä mittariston ilmeessä. Nämä ovat kuitenkin sellaisia asioita, joihin ei juurikaan tule kiinnitettyä huomiota, kun ratin takana mielellään nautiskelee auton tarjoamista äänistä ja maukkaasta ajotuntumasta.

Ford Focus RS on ehdottomasti ollut yksi aikakautensa hauskimpia tuttavuuksia luokassaan. Se tarjoaa perinteistä analogista ajonautintoa, eikä se yritä miellyttää kaikkia mahdollisia asiakasryhmiä. Tiivistetysti siinä on sopivasti menoa ja meininkiä. RS tuntuu myös siltä, että sen tekijöillä on ollut hauskaa, ja tässä tapauksessa intohimo ja innostus ovat välittyneet hienolla tavalla lopputuotteeseen. Toivottavasti näemme myös uuden sukupolven myötä Ford Performance -osastolta vastaavaa kuljettajalle asti välittyvää iloa autojen tekemisessä.

Ford Focus RS 2,3 EcoBoost
Polttomoottori
2 261 cm3, R4 turbo
Teho 257 kW (350 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 440 (470 yliahdolla) Nm / 2 000-4 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,7 s
Huippunopeus 266 km/h
EU-kulutus 7,7 l/100 km
CO2-päästöt 175 g/km
Mitat Pituus 4 390 mm, leveys 1 823 mm, korkeus 1 472 mm, akseliväli 2 647 mm
Omamassa 1 524 kg
Tavaratila 363-1 262 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää Ford Focus RS:stä:
Koeajossa nelivetoista hauskuutta Fordin tapaan
Focuksen RaiSuin versio on aikamoinen höyrykone
Koeajo: Ford Focus RS – osa 1, maanteiden kuningas
Koeajo: Ford Focus RS – osa 2, hulvaton auto radalla
Koeajo: Ford Focus RS – osa 3, nyt kaikki voivat leikkiä Ken Blockia