Koeajo: Ford Focus RS – osa 1, maanteiden kuningas

Siviiliajossa uusi RS Focus vakuuttaa ennen kaikkea sen moottorin vahvuudella, joka tuo ajoon jumalaisen voiman tunteen.

Suomeen huhtikuu 2016
Hinta alk. 51 740 €

Tykkäsimme

moottorin mahtavasta väännöstä

moottoriäänistä

Recaron istuimesta

nopeasta ohjauksesta

kilpailukykyisestä hinnasta

Emme tykänneet

alusta pompottaa hieman epätasaisilla pinnoilla

ohjaamon selkeydessä parannettavaa

pienehköstä tavaratilasta

Ei voi olla totta. Kapea tie mutkittelee Valencian lähellä olevilla kukkuloilla. Focus RS:llä voi ajaa 60–100 km/h nopeuksilla mutkayhdistelmien läpi niin 3-, 4-, 5- kuin 6-vaihteellakin – ja ajo on kaikilla niillä hauskaa. Moottori on uskomattoman eloisa, ja voimaa piisaa. Toki ajamisen tyyliin voi vaikuttaa vaihteen lisäksi myös ajotila-asetuksilla.

Kolmosvaihteella kone kiertää turboksi mukavan ylös, ja meno on korostetun urheilullista – myös pakosarjasta ja konehuoneesta kantautuvien äänien myötä.
Pykälää isommalla vaihteella meno muuttuu astetta sivistyneemmäksi, eli siirrytään teinimäisyydestä nuoren aikuisen maailmaan. Viitosella ollaan jo aikuisen miehen kyydissä. RS taipuu letkeästi mutkiin turhia yrittämättä. Meno on todella jouheaa ja rentoa, äänetkin ovat nyt sen verran maltillisemmat, etteivät enää kaikkien päät käänny. Ratin takana ei siis tarvitse punastella turhaan.

Isoimmalla vaihteella meno on todella jouheaa vielä silläkin. Kone jaksaa vetää vielä alle 1 000 kierroksesta, kun nopeus on tippunut taajamalukemiin. Voima puhuu, ja tämä viehättää sitä kaikkein varttuneinta väkeä. Vaihdekeppiä ei tarvitse rassata koko ajan. Automaattia ei ole edes tarjolla, vaikka RS olisi sen avulla varmasti vielä aavistuksen nopeampi. Kiitos tästä Ford. Nyt RS on ehta ajajan auto ilman pappa-maattia.

RS:n sydän on sama tuttu 2,3-litrainen ja nelisylinterinen Ecoboost-turbo, joka löytyy mm. uuden Mustangin keulalta. RS:ssä se on vain viritetty hieman eurooppalaisempaan makuun eli astetta kireämmäksi ja sporttisemmaksi. RS:n keulalla kone on myös poikittain, kun Mussessa se makaa pitkittäin. Tehoa löytyy 350 heppaa, joka on tässä kilpailuluokassa todella kova sana. Voimaa on tarjolla hulppeat 440 newtonmetriä.

Näillä voimavaroilla on selvää, miksi Ford päätyi tekemään RS:stä nelivetoisen. Edeltävän mallin kohdalla tätä ei uskallettu vielä tehdä, mutta maailma on nykyisin aikalailla erilainen kuin vuonna 2008. Neliveto on toteutettu Haldex-kytkimillä ja se on rakennettu nerokkaasti. Mutta tästä kaikesta lisää toisesta koeajoraportista Valencian Moto GP -radalta…

ST:n tapaan myös RS:n ohjaus keskittää todella voimakkaasti, ja tähän on opittava. Ohjausta on myös nopeutettu aavistus ST:stä, ratista löytyy kierroksia laidasta laitaan pyöritettäessä vain kaksi. Ensimetreillä RS:ää ohjaa herkästi hieman liikaa ennen kuin kuski tottuu auton metkuihin.

Erinomaisen ajettavuuden lisäksi on kehuttava myös Recaron urheiluistuinta. Se tuntuu aikuisen ja vyötäröltä hieman levinneen miehen vartalolle ensin turhankin piukalta, mutta muutaman kilometrin jälkeen kroppa istuu penkissä todella hyvin. Jakkarassa on myös korkeussäätö.

Muuten RS:n lisukkeet ovat ohjaamossa melko maltillisia. Alalaidastaan typistetystä ratista ja verhoilusta löytyy sinistä tikkausta, ja kojelaudan päältä löytyy ST:n tapaan ylimääräiset mittarit mm. ahtopaineen seuraamiseen. Vähän turhaa, mutta olkoon. Mittaristo ja kojelaudan kytkimet vaativat yhä liikaa huomiota, VW osaa rakentaa selvästi selkeämpiä ohjaamoita.

VW osaa myös rakentaa parempia alustoja – tavallaan. Heti kun tien pinta muuttuu astetta huonommaksi, RS pompottaa samaan tapaan kuin ST. Tämä ei ole ihme, sillä jousitusta on jäykistetty vielä lisää. Etupäässä jäykkyyttä on lisätty 33 prosenttia ja takana 38 prosenttia. Valittavana on kaksi iskunvaimennuksen asentoa, joista ”löysempikin” on todella urheilullinen.

Mutta kun autolla siirrytään rataympäristöön, alustasta löytyy niin paljon enemmän luonnetta kuin yhtäkkiä lähes tylsäksi muuttuneesta Golf R:stä. Mutta tästä siis lisää myöhemmin…

Uuden RS:n myötä auto tulee ensi kertaa nyt myyntiin ympäri maailmaa, jopa USA:ssa. Se kertoo paljon Fordin luotosta autoa kohtaan. Musse ja myöhemmin myyntiin tuleva GT ovat tietyllä tapaa siniovaalin urheilullisia lippulaivoja, mutta RS korostaa Fordin ajamiseen keskittynyttä ajofilosofiaa aivan eri tasolla. Eikä se ole mikään eksoottinen harvinaisuus.

Suomessa RS:n hinnat alkavat vajaasta 52 000 eurosta, jota voi pitää lähes tarjouksena. Nyt pragmaatikot tietysti älähtävät, että yli 50 000 euroa viistoperäisestä pienestä perheautosta… Niin. Sillä saa kuitenkin hyvin vastinetta rahalle. RS on tämän koko- ja hintaluokan hauskin menopeli. Piste. Audi RS3 on jollain tapaa vielä puhuttelevampi, mutta se painii jo aivan eri hintaluokassa. Näin tekee myös räyhähenkinen Mercedes A 45 AMG. Lähin kilpailija RS:lle on siis Golf R, joka on autona parempi – siis tavallaan – mutta, joka ei palkitse ajajaansa läheskään samalla tavalla ratapäivillä.

Ford Focus RS
Moottori 2 261 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 257 kW (350 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 440 Nm (470 Nm yliahtotoiminnolla) / 2 000–4 500 r/min
0-100 km/h 4,7 s
Huippunopeus 266 km/h
EU-kulutus 7,7 l/100 km
CO2-päästöt 175 g/km
Mitat Pituus 4 390 mm, leveys 1 823 mm, korkeus 1 472 mm, akseliväli 2 647 mm
Omamassa 1 599 kg
Tavaratila 260–1 045 l

Ford on panostanut todella paljon uuden RS:n kehitykseen, ja autoa on hypetetty jo vuoden verran. Ford on myös tehnyt auton kehityksestä yhden tv-sarjan tuotantokauden verran videoita, joilta selviää mm. se, mikä rooli Ken Blockilla oli auton kehityksessä. Videot löytyvät aiemmasta Teknavin artikkelista.

Kuvat: Vesa Eskola