Audi A7 Sportback jatkaa lippulaivan linjoilla – uutta tekniikkaa ja modernia muotoilua

Audi esitteli Frankfurtissa uuden lippulaivamallinsa A8:n. Nyt tässä nähtyä uutta tekniikkaa tuodaan tarjolle myös muuhun mallistoon ja ensimmäisenä on luvassa uusi A7 Sportback.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Audi on ollut muotoilun suhteen perinteisesti varsin konservatiivinen. A8:n jatkoi pitkälti tällä linjalla, mutta nyt esitelty A7 Sportback ottaa rohkeampia askeleita. Keulaa hallitsee tuttuun tapaan iso maski, joka on saanut lisää terävyyttä kulmiinsa. Sivuprofiili noudattaa edeltäjänsä coupémaista tyyliä, mutta alalaitaan on tullut uusi nouseva pokkaus. Tämän yläpuolella on suora kylkilinja, ja molempien pyöränkaarien yläpuolella on vielä erilliset terävät pokkaukset. Lienee makukysymys, onko ilmeessä jo turhan paljon pokkauksia. Ainakin ero puhdaslinjaiseen edeltäjään on selvä. Perän muotoilussa puolestaan on muusta autosta poikkeavaa pyöreyttä. Siellä huomio kiinnittyy myös koko perää halkovaan jarruvalopaneeliin.

Sisätiloissa ilmettä hallitsevat näytöt. Mittaristonäytön lisäksi keskikonsolista löytyy A8:n tapaan kaksi päällekkäistä näyttöä, joiden kautta hallitaan auton kaikkia toimintoja. Tuuletussuuttimet on nostettu selkeään omaan kerrokseensa ja kojelaudan porrastus antaa sisätilalle persoonallisen ilmeen. Liitettävyys ja varustelumahdollisuudet ovat Audin tapaan kattavat, eikä A7 juuri häpeä isoveljelleen millään osa-alueella.

Myös alustatekniikassa seurataan lippulaivan jäljillä. A7 Sportbackiin on tarjolla elektroninen alustanhallinta ECP, uusi ilmajousitus sekä nelipyöräohjaus. Alkuun uusi A7 tulee tarjolle vain 3,0-litraisella V6-bensakoneella, joka tarjoaa 340 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä vääntöä. Tämä voimalinja noudattaa Audin uusien mallimerkintöjen mukaisesti nimeä A7 55 TFSI. Auto on luonnollisesti nelivetoinen ja automaattivaihteinen. Kulutukseksi autolla ilmoitetaan 6,8 l/100 km, mikä vastaa CO2-päästöinä lukemaa 154 g/km. Lukemat ovat NEDC-syklin mukaisia.

Mallisto täydentyy myöhemmin kuusi- ja nelisylinterisillä bensa- ja dieselkoneilla. Kaikki tarjolla tulevat V6-moottorit ovat myös varustettu 48 voltin sähköjärjestelmällä ja kevythybriditekniikalla. Tämä mahdollistaa polttomoottorin sammuttamisen rullaustilanteissa nopeusvälillä 55-160 km/h.

Uuden A7 Sportbackin hintoja ei ole vielä vahvistettu. Auto tulee Suomeen keväällä 2018.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää Audin uutuksista:
Audilla kovat panokset edustusluokassa – kaikki uudet A8-mallit varustettu kevythybridijärjestelmällä
​​​​​​​Kuvakooste: Tässä on Audin uusi lippulaiva
​​​​​​​Audi uudistaa mallimerkintöjään – jatkossa teholuokka ilmoitetaan erikoisella tavalla

Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.