Audilla kovat panokset edustusluokassa – kaikki uudet A8-mallit varustettu kevythybridijärjestelmällä

Autonvalmistajien lippulaivat esittelevät valmistajansa viimeisintä tekniikkaa. Uusi Audi A8 tarjoilee kattavan annoksen uutta ja myöhemmin myös pienempiin malleihin päätyvää tekniikkaa.

Audi esitteli tänään neljännen sukupolven A8:n Barcelonassa järjestetyssä Audi Summit -tapahtumassa. Odotetusti A8 tarjoilee Audille tuttua tyyliä, mutta pinnan alla on myös paljon tarjolla uutta tekniikka.

Ulkopuolen muotoilu on edustusluokan autolle sopivan arvokas ja noudattaa Audin hillittyä linjaa. Keulalta löytyy tuttu iso maski ja kulmikas ilme jatkuu ajovaloista lähtien terävänä kylkipokkauksena taakse asti. Perän muodossa on uudenlaista pyöreyttä ja takavalot ovat saaneet muusta mallistosta poikkeavan ilmeen, jossa huomio kiinnittyy koko perän levyiseen valolistaan.

Yksi monia uusia toimintoja mahdollistava ratkaisu on 48 voltin sähköjärjestelmä. Sinänsä järjestelmä on jo tuttu esimerkiksi viime vuonna esitellyn Audi SQ7:n yhteydestä, mutta nyt kyseessä on ensimmäistä kertaa ensisijainen sähköjärjestelmä 12 voltin järjestelmän sijaan. Järjestelmän rakentuu hihnalla toimivan 48 voltin starttigeneraattorin ja tavaratilasta löytyvän 10 ampeeritunnin litiumioniakun ympärille. Perinteinen starttimoottori on edelleen tukemassa auton kylmäkäynnistyksiä.

Korkeamman jännitteen turvin starttigeneraattori mahdollistaa niin sanotun kevythybridirakenteen, MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että polttomoottori voidaan sammuttaa esimerkiksi maantienopeuksilla rullatessa tilanteen salliessa jopa 40 sekunnin ajaksi. Polttomoottori käynnistetään jälleen kuljettajan koskiessa kaasupolkimeen. Tämän aiempaa taloudellisemman rullaustoiminnon lisäksi uusi A8 tarkkailee ympäristöään ja optimoi energian talteenottoa esimerkiksi havaitessaan edellä hitaammin ajavan ajoneuvon. Auto huomioi voimalinjan toiminnassaan myös navigaattorin antamat reitti- ja liikennetiedot. Alkuvaiheessa A8 tulee tarjolla sekä bensa- että diesel-V6:lla. Myöhemmin mallisto täydentyy kahdella V8:lla ja malliston huipulla tullaan näkemään W12-versio.

Toinen merkittävä uusi tekninen ratkaisu on samaan tehokkaampaan 48 voltin sähköjärjestelmään perustuva täysaktiivinen jousitus. Perinteisen ilmajousituksen toimintaa on tehostettu etukameralta informaatiota saavalla jousitusjärjestelmällä, joka valmistaa jokaisen pyörän tulevaan tilanteeseen tien pinnan mukaan. Jokaiselta pyörältä löytyy oma sähkömoottori, jolla korvataan perinteisen kallistuksenvaimentajan tehtävä ja pystytään valmistamaan pyöräntuenta tulevaan iskuun. Käytännössä sähkömoottorilla ohjataan vipua ja yhdystankoa, jolla pyörää voidaan työntää ylöspäin tai vetää alaspäin ajotilanteen mukaan.

Uudella jousitusjärjestelmällä tavoitellaan paremman ajomukavuuden lisäksi myös parempaa ajettavuutta. Aktiivisuuden myötä auto reagoi korin liikkeisiin aiempaa tehokkaammin, ja kallistelut saadaan minimoitua. ECP-nimellä kulkeva elektroninen alustaratkaisu parantaa myös matkustajien turvallisuutta. Mikäli auton ympäristöä valvovat järjestelmät tunnistavat autoa uhkaavan yli 25 km/h nopeudella tapahtuvan sivutörmäyksen, nostaa jousitusjärjestelmä törmäyksen puoleista kylkeä enimmillään 80 milliä puolessa sekunnissa. Tämän ansiosta törmäysvoimat saadaan johdettua auton vahvimmille alueille ja matkustajiin kohdistuvat voimat ovat parhaimmillaan 50 prosenttia pienemmät.

Uusi A8 on varustettu myös nelipyöräohjauksella, mikä takaa ison auton riittävän ketteryyden myös kaupunkiympäristössä. Myös takapyöräohjauksen mahdollistajana on uusi sähköjärjestelmä. Konkreettinen esimerkki takapyöräohjauksen merkityksestä on kääntöympyrä, joka on pienempi kuin Audi A4:ssä.

Palaamme vielä uuden Audi A8:n teknisiin yksityiskohtiin tarkemmin lähiaikoina.

Kuvat: Mikko Autio ja valmistaja