Ranskalainen DS on muiden merkkien tavoin vahvalla sähköistymisen tiellä. Nyt merkin ensimmäiset ladattavat mallit ovat saapuneet Suomeen.
DS yhdistyy monien mielessä edelleen Citroeniin. Merkki on kuitenkin kulkenut omana brändinään jo vuodesta 2014 lähtien, ja noin vuosi sitten Suomeenkin avattiin ensimmäinen vain tälle merkille omistettu DS Store. Mallistoon kuuluu tällä hetkellä DS 7 ja DS 3, joiden myynti on toistaiseksi ollut polttomoottoriversioiden varassa. Nyt kuitenkin isomman mallin ladattava hybridi ja pienemmän täyssähköversio tuovat asiaan muutoksen.
”Tätä me ollaan odotettu. Tämä on DS:n myynnin oikea aloitus.” toteaa DS:ää maahantuovan Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle.
Viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin 30 kappaletta DS 7 Crossbackia ja yhdeksän kappaletta DS 3 Crossback -mallia. Näihin lukemiin sähköistetyillä versioilla haetaan selkeää kasvua.
DS 7 Crossback E-Tense perustuu tuttuun PSA-konsernin EMP2-pohjalevyyn. Myös voimalinja on tuttu muista tätä rakennetta käyttävistä autoista. Hybridiversio on siis varustettu 1,6-litraisella polttomoottorilla, jonka parina keulalla toimii vaihteistokotelon sisään sijoitettu sähkömoottori. Auton nelivetoisuus on toteutettu taka-akselilla sijaitsevalla sähkömoottorilla. Yhteistehoa voimalinja tuottaa 221 kW (300 hv) ja 520 Nm, joiden turvin satasen nopeus saavutetaan 5,9 sekunnissa. Ohjaamon alapuolelle sijoitetun akuston bruttokapasiteetti on 13,2 kWh, minkä turvin WLTP-syklin mukainen sähköinen toimintamatka on 63 kilometriä. Autosta löytyy vakiona 7,4 kW yksivaihelaturi. DS 7 Crossback E-Tense -mallin hinnat alkavat 54 339 eurosta.
Toinen mielenkiintoinen lisä mallistoon on täysin sähköinen DS 3 Crossback E-Tense. Tämä malli perustuu niin ikään konsernisisarista tutulle pienempien autojen CMP-pohjalevylle. Etuakselilta löytyy 100 kW (136 hv) ja 260 Nm tarjoava sähkömoottori, joka saa energiansa ohjaamon alapuolelle sijoitetulta 50 kWh akustolta. WLTP-mittauksen mukaisesti yhdellä latauksella pystyy ajamaan 320 kilometriä ja 0-100 km/h kiihdytys kompaktilla sähköautolla onnistuu 8,7 sekunnissa. Sähköisyyden tarpeet on huomioitu pohjalevyn suunnittelussa, minkä ansiosta sähköversio tarjoaa samat sisätilat kuin polttomoottoreilla varustetut sisarmallitkin. DS 3 Crossback E-Tensen saa kaupasta matkaan edullisimmallaan 41 391 eurolla.
Näiden mallien myötä DS lunastaa aiemmat lupaukset vuoden 2020 aikana tarjolla olevan täysin sähköistetty mallisto. Toisin sanoen molemmista markkinoilla olevista autoista on tarjolla ladattava versio. Maaliskuun alussa järjestettävässä Geneven autonäyttelyssä merkiltä nähdään seuraava laajennus, joka on nimellä DS 9 kulkeva 4,9 metriä pitkä perinteinen sedan, ja tämän voimalinjana tullaan näkemään eri vaihtoehtoja ladattavasta hybridistä.
Kuvat: Mikko Autio ja valmistaja
Lue lisää:
Suomen ensimmäinen DS Store avasi ovensa – tunnelma ja tuoksut suoraan Pariisista
Koeajossa DS 7 Crossback – ranskalaisen mukavuuden jäljillä
Koeajossa DS 3 Crossback – pirteän persoonallinen ranskatar
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.