Koeajossa DS 3 Crossback – pirteän persoonallinen ranskatar

Ranskalaisen DS:n toinen oma automalli on ensimmäisen tapaan katumaasturi. Nopeasti kasvavaan kompaktien autojen segmenttiin sijoittuva 3 Crossback kilpailee etenkin personoitavuudellaan.

Tykkäsimme

Alustastan toiminnasta

Hiljaisuudesta

Emme tykänneet

Tunnottomasta ohjauksesta

Voimansiirron viiveistä

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 25 336 €
Koeajoauto 36 743 €

Kompaktit katumaasturit ovat yksi nopeimmin kasvavista autoluokista. Ne tarjoavat monia isommista autoluokista tuttuja varusteita sekä turvallisuuteen että mukavuuteen liittyen. Myös yleisen autoluokkien kasvun myötä niin sanotut B-segmentin SUV-autot voivat hyvinkin olla vaihtoehto aiemmin kokoluokkaa isommalla autolla ajaneelle.

DS 3 Crossback on täysin uusi peluri tällä markkinalla ilman perinteitä tai rasitteita historiasta. Tämän ansiosta DS on lähtenyt esimerkiksi muotoilussa varsin rohkeille linjoille ja autot ovat ilmeeltään persoonallisia. 3 Crossbackin ulkomuodoissa huomio kiinnittyy ison maskin molemmin puolin oleviin aaltoilevasti muotoiltuihin ajovaloumpioihin sekä pystyssä oleviin päiväajovaloihin. Perinteinen ikkunlinja on rikottu takaoven etulaidassa olevalla hainevää muistuttavalla muodolla, jonka jälkeen alkava pokkaus jatkuu perän ympäri korostaen takaosassa auton leveyttä. Pyörät on sijoitettu varsin lähelle kulmia ja maavaraa on runsaasti. Hauskana yksityiskohtana voi pitää myös oveen sisään vetäytyviä ovenkahvoja, joita ei tässä luokassa ole aiemmin nähty.

Sisätiloissa tulee monessa kohdassa esille DS:n brändikuvioksi muodostunut salmiakkikuvio, tai timantin muotoinen kuvio kuten valmistaja tykkää ilmaista. Tämä toistuu mittariston muodossa, grafiikoissa, tuuletussuuttimissa, keskikonsolin näppäinasetelmissa, käynnistyspainikkeessa ja monissa muissa yksityiskohdissa. Designin lisäksi valmistaja on panostanut auton laatuvaikutelmaan, mikä on kiitettävällä tasolla. Materiaalit tuntuvat miellyttäviltä ja viimeistely on ohjaamossa kaikinpuolin hyvällä tasolla.

Mukavuus kunniaan

Monipuolisen personoitavuuden lisäksi DS korostaa autoissaan mukavuutta, ja tähän on myös panostettu kokonaisvaltaisesti. Ensimetreiltä lähtien huomio kiinnittyy kokoluokka ja kolmisylinterisyys huomioiden poikkeukselliseen hiljaisuuteen. Moottorin ääni kantautuu normaalissa ajossa vain vaimeana taustaäänenä sisälle ja vain kovemmissa kiihdytyksissä moottorityypille ominainen pörinä kuuluu ohjaamoon. Nopeuden noustessa myös rengasmelu ja tuulensuhinat loistavat poissaolollaan, mistä ainakin osittain kiitos kuuluu akustiselle tuulilasille sekä kiitettävän korkeaprofiilisille renkaille.

Mukava kokonaisuus saa jatkoa myös alustan osalta. PSA-konsernin uudelle CMP-pohjalevylle rakentuva DS 3 Crossback hyödyntää perinteistä iskunvaimennintekniikkaa, joka tässä tapauksessa puolustaa paikkaansa. Alustan toiminta on miellyttävän pintapehmeää ja hitaissa liikkeissä aavistuksen keinahtelevaa. Isommat epätasaisuudet ylittyvät niin ikään pehmeästi, mutta kori ei tee näiden jälkeen häiritseviä ylimääräisiä liikkeitä.

Myös voimalinjan toiminnassa korostuu mukavuus ja pehmeys, mutta sen osalta tämä piirre ei ole aivan yhtä ihastuttava kuin muiden osa-alueiden kohdalla. Moottorin vaste kaasupolkimen painalluksiin on varsin rauhallista, mikä aiheuttaa viiveitä auton liikkeissä. Tätä korostaa leppoisalla asenteella liikenteessä oleva vaihteisto, joka ei turhia kiirehdi etenkään alaspäin vaihdettaessa. Myös käsin vaihteistoa käytettäessä viive vaihdevivun vedon ja itse tapahtuman välillä on selkeä, minkä lisäksi itse vaihtotapahtuma on rauhallinen. Sport-ajotila ei ainakaan kovin selkeästi ripeytä toimintaa, mutta sen myötä vaihdetta pidetään pykälän tai pari pienemmällä. Mukavuuspainotteinen kokonaisuus huomioiden voimalinjan toimintaan kyllä tottuu, ja tämän tyylistä autoa etsivälle se ei välttämättä missään vaiheessa edes tule mieleen häiritsevänä piirteenä.

DS 3 Crossback on mielenkiintoinen tuote, jolle ei löydy selkeää paikkaa perinteisessä kategorisoinnissa. Se pyrkii yhdistämään isompien autojen tarjoamaa mukavuutta ja varustelua pienempiin kuoriin. Tämä toki näkyy myös hinnassa, joka on kokoluokka huomioiden varsin korkea. Toisaalta autoluokkien kasvun myötä juuri tällaiselle tuotteelle voi löytyä kysyntää tiettyihin mukavuuksiin tottuneiden keskuudesta.

Uusi DS 3 Crossback on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden toisessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 23.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Nykyään itsenäisenä merkkinä toimivan DS:n toinen automalli.

KENELLE Persoonallisuutta ja personoitavuutta arvostavalle autoilijalle, jolle mahdollisesti riittäisi myös nykyistä pienempi auto.

AJETTAVUUS Yksi DS:n kulmakivistä on mukavuus, ja se tuntuu myös 3 Crossbackin ratin takana. Hallintalaitteiden toiminta on hyvin kevyttä ja samalla on menetetty sekä polkimien että ohjauksen paras tunnokkuus. Alustan säädöissä sen sijaan on onnistuttu hienosti, sillä auto tarjoaa hyvin mukavaa kyytiä, mutta isommissakin epätasaisuuksissa eteneminen säilyy johdonmukaisena. Kaistavahti toimii pääasiassa hienostuneesti, eikä ole turhan aggressiivinen kuten varsin monissa nykyautoissa.

SUORITUSKYKY 1,2-litraisen turbokoneen keskimmäinen tehoversio liikuttaa 3 Crossbackia vaivattomaan tahtiin. Vääntöä on riittävästi arkitarpeisiin ja automaattivaihteisto toimii etenkin rauhallisessa ajossa hienosti. Kovemmissa kiihdytyksissä eniten toivomisen varaa jättää vaihteiston toiminnan nopeus.

TILAT Kompakti katumaasturi edustaa tilojensa osalta kokoluokkansa normaalia edustajaa. Edessä on kiitettävästi tilaa ja ajoasennon saa kohtuullisen hyväksi. Istuimen etulaidan säädöt toisivat lisää pelivaraa etenkin pitkäjalkaisille, ja vasemman jalan lepuutustuki jää epämiellyttävän ylös suhteessa polkimiin. Käytettävyyden kannalta keskikonsolin kosketusnäyttö jää turhan kauas. Takana mahtuu istumaan aikuinenkin, mutta jalat ovat noin 180 senttisellä kiinni etupenkissä ja pää hipoo kattoa. Tavaratilaa on kiitettävä määrä, mutta käyttöä vaikeuttaa korkea nostokynnys.

MALLISTO Auton pellin alle on tarjolla kolme tehoversiota 1,2-litraisesta bensaturbosta; 74 kW (101 hv), 96 kW (131 hv) ja 114 kW (155 hv). Näistä pienin on aina manuaalivaihteinen ja kaksi isompaa aina automaattivaihteisia. Myös varustasoja on kolme ja ne tottelevat nimiä Chic, So Chic ja Grand Chic. Edullisin taso pitää sisällään normaalit perusvarusteet kuten ilmastoinnin, automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, aktiivisen kaistavahdin, vakionopeudensäätimen, 7-tuumaisella näytöllä varustetun multimediajärjestelmän sekä saman kokoisella näytöllä toteutetun mittariston. Noin 3 000 euron panostuksella saa uutta ilmettä vanteisiin, automaatti-ilmastoinnin, sade- ja valoisuustunnistimet, pysäköintitutkan taakse sekä LED-valaistut meikkipeilit aurinkosuojissa. Arvokkain Grand Chic kustantaa edellisen päälle noin 4 500 euroa ja se tuo esimerkiksi 10,7-tuumaisen näytön keskikonsoliin, LED-ajovalot, pysäköintitutkan myös eteen, tuulilasinäytön sekä avaimettoman lukituksen toiminnan sekä autoa lähestettyessä että sen luota poistuttaessa. Lisävarustelistalle jää poimittavaksi esimerkiksi automaattinen pysäköintiavustin, laadukkaampi äänentoistojärjestelmä sekä nippu kuljettajaa avustavia järjestelmiä. DS 3 Crossback tarjoaa myös mahdollisuuden personointiin muun muassa yhdeksän korivärin, kolmen katon värin ja kahdeksan vannevaihtoehdon avulla. Valmistaja lanseeraa vielä kuluvan vuoden lopussa myös DS 3 Crossback E-Tense -version on täysin sähköinen versio kompaktista katumaasturista. DS tarjoaa kaikkiin malleihinsa seitsemän vuoden takuun ilman kilometrirajaa sekä 70 päivän tyytyväisyystakuun.

DS 3 Crossback 1,2 PureTech So Chic
Polttomoottori
1 199 cm3, R3 turbo
Teho 96 kW (131 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 230 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,2 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 6,6 l/100 km
CO2-päästöt 142 g/km
Mitat Pituus 4 118 mm, leveys 1 791 mm, korkeus 1 532 mm, akseliväli 2 558 mm
Omamassa 1 280 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 350-1 050 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntuma: DS 3 Crossback tarjoaa premiumia kompaktiin suosikkiluokkaan
Koeajossa DS 7 Crossback – ranskalaisen mukavuuden jäljillä
DS 7 Crossback E-Tense 4x4 – 300-hevosvoimainen lataushybridi 54 339 eurolla​​​​​​​

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.