Nimi DS yhdistyy monien mielikuvissa yhä Citroeniin, vaikka PSA-konserni eriytti DS:n omaksi brändikseen jo vuonna 2015. Nyt markkinoille on tullut ensimmäinen uuden sukupolven DS.
Tykkäsimme
Persoonallisuudesta
Hiljaisuudesta
Pehmeydestä
Emme tykänneet
Hieman puutuneesta ja karkeasta moottorista
Heikosta takanäkyvyydestä
Hinta ei tiedossa
(Ranskassa alkaen 30 200 €)
Brändin rakentaminen tyhjästi on kova työtää. Se vaatii pitkäjänteistä ja määrätietoista työtä.
Citroenin alta omaksi brändikseen eriytetty DS ei toki joudu lähtemään tyhjästä. Nimeen sisältyy paljon mielikuvia 50-luvulta lähtien. Silloin Citroenin automallina tunnetuksi tullut DS kohahdutti automaailmaa poikkeuksellisilla ja suorastaan futuristisilla muodoilla, sekä kuuluisalla mukavuudellaan.
Nyt on tullut aika esitellä ensimmäinen uutuusmalli DS:n irtautumisen jälkeen. Nimellä DS 7 Crossback kulkeva uutuus ei kohahduta esi-isänsä tavoin, sillä kyseessä on tämän hetken trendiin istuva katumaasturi. Keulan muodoissa on annos määrätietoisuutta, ja sivuprofiilissa huomio kiinnittyy loivasti alas laskevaan ikkunalinjaan. Tämä on havaittavissa myös sisäpuolelta, sillä näkyvyys takaviistoon on valitettavan heikko. Perän muotoja hallitsee pyöreys, joka tuntuu olevan hieman eriparista keulan kulmikkuuden kanssa.
Yksityiskohdilla pystyy tunnetusti erottumaan massasta ja niitä DS 7 tarjoaa jo ensivilkaisusta lähtien. Auton käynnistyksen yhteydessä ajovalot kääntyvät 180 astetta ikään kuin heräämisen merkiksi. Vastaavat valotaiteilut ovat lisääntyneet merkittävästi LED-teknologian yleistymisen myötä. Takavaloista puolestaan löytyy auton monissa kohdissa toistuvaa timattikuviota. Sisätiloihin siirryttäessä huomio kiinnitty juuri mainittuun kuviointiin, joka toistuu istuinten tikkausten lisäksi kojelaudassa, keskikonsolin pinnassa, kaiuttimien koteloissa sekä mittariston grafiikoissa. Logolla varustettu käynnistysnappi sijaitsee poikkeuksellisessa paikassa korkealla keskikonsolissa, ja sen painamisen myötä napin yläpuolelta kääntyy esiin niin ikään hyvin persoonallisella designilla varustettu ranskalaisen kellovalmistaja B.R.M:n luomus.
Pinnan alla onkin sitten jo enemmän tuttuja palikoita. Auto perustuu PSA:n monien muiden mallien tavoin EMP2-pohjalevylle. Tämän myötä myös voimalinjat ovat tuttuja sisarmerkeiltä. Koeajoyksilö oli varustettu 1,6-litraisen bensaturbon 225-hevosvoimaisella versiolla, joka on toistaiseksi malliston lippulaiva. Vaihteistona tämän moottorin yhteydessä toimii aina 8-portainen automaatti, ja veto välitetään etupyörille. Voimalinja toimii kokonaisuuteen sopivalla pehmeydellä, joskin sivistyneisyys kärsii, jos kuljettaja intoituu painamaan kaasupoljinta syvemmälle. Mielenkiintoisinta voimalinjavaihtoehtoa joutuu odottamaan vielä hetkisen. EMP2-pohjalevyn suunnittelussa on otettu huomioon sähköistäminen, ja ensi vuonna myös DS 7 tulee saamaan sähkömoottorin taka-akselille.
Kenties suurin mielenkiinto DS:n tapauksessa kohdistuu auton alustaan, sillä odotukset mukavuuden suhteen ovat korkealla. DS ei hyödynnä keväällä Citroenissa nähtyjä hydraulisilla pohjaanlyöntikumeilla varustettuja iskunvaimentimia, vaan nykypäivänä varsin yleisiä sähköisesti säädettävissä olevia vaimentimia. Auto on perusasetukseltaan miellyttävän pehmeä, ja alusta suodattaa etenkin isommat epätasaisuudet hienosti. Pehmeästä vaimennuksesta huolimatta pinnan karheus välittyy lievänä värinänä ohjaamoon, eikä tilanne muutu ajoasetusta muuttamalla. Pehmeämpi asetus tekee autosta jo hieman epämääräisen oloisen, sillä iskunvaimentimet eivät juurikaan enää tunnu tekevän työtään eli pysäyttävän korin liikkeitä. Epätasaisuuksien jälkeen auto keinahtelee useamman kerran myös pituussuunnassa, mikä ei tee etenemisestä perusasetusta mukavampaa. Jäykempi asetus puolestaan tuo mukaan aavistuksen pintakovuutta ja keinahtelu vähenee. Oletusasetus osoittautuu hetken testailun jälkeen miellyttävimmäksi kompromissiksi, jolla viihtyy sekä kaupungissa että maantiellä. Merkittävänä osana mukavuutta on huomioitava DS 7:n hiljaisuus, joista ainakin osittainen kiitos kuuluu laminoiduille etusivuikkunoille.
Ensimmäinen uuden sukupolven DS ei tule muuttamaan maailmaa, mutta tuo siihen lisää pehmeyttä ja mukavuutta. Se on persoonallisemmin paketoitu vaihtoehto monien tylsempien keskiluokan katumaasturien joukossa, vaikka pinnan alta löytyykin tuttua tekniikkaa. Peruspalikat siis ovat varsin hyvin kasassa, eikä ensi vuonna mallistoon saatava pistokkeesta ladattava hybridi ainakaan vähennä kiinnostusta DS:ää kohtaan.
Uusi DS 7 Crossback nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin 16. tv-kauden toisessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 24.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Citroenin alta omaksi merkikseen eriytetty ranskatar.
KENELLE DS sopii persoonallista tyyliä ja mukavuutta arvostavalle autoilijalle.
AJETTAVUUS DS:n etenemistä leimaa ensimmäisiltä metreiltä lähtien pehmeys. Ohjaus on varsin kevyeksi tehostettu, mikä tekee kaupunkipyörittelysä vaivatonta. Nopeuden noustessa ohjaukseen toivoisi hieman enemmän jämäkkyyttä ja tuntoa. Sähköisesti säädettävä iskunvaimennus tarjoaa kolme eri jäykkyyttä, joista keskimmäinen on paras kompromissi mukavuuden ja jämäkkyyden suhteen. Urheilullisuutta painottava asetus ei juurikaan tuo jämäkkyyttä, mutta pintakovuutta kylläkin. Mukavin asetus puolestaan tuntuu unohtavan iskunvaimentimien tarkoituksen ja auto vaikuttaa etenevän keinahdellen vain jousten varassa.
SUORITUSKYKY DS 7:n pehmeys heijastuu myös voimalinjan toimintaan. Rauhallisessa ajossa vaihteisto toimii huomaamattomasti ja moottorin kierrosluku pysyy alhaisena. Auto etenee vaivattomasti vääntöä hyödyntäen. Kaasupoljinta syvempään painettaessa meno kiihtyy, mutta ei aivan teholukemien nostattamien odotusten mukaisesti. Moottori kuulostaa aavistuksen rasittuneelta, mikä korostaa verkkaista tunnelmaa. Myös vaihteiston toiminta voisi olla nopeampaa ja etenkin kuljettajan itse vaihtaessa on varsin pitkät viiveet.
TILAT Uutuus sijoittuu suosittuun keskikokoisten katumaasturien luokkaan. Edessä tila on jaettu selkeään kahteen osaan leveällä keskikonsolilla. Ilmettä hallitsee iso 12-tuumainen kosketusnäyttö. Myös ohjaamosta löytyy pieniä yksityiskohtia, jotka antavat kokonaisuudelle persoonallista vivahdetta. Takapenkillä on hyvät oltavat heikkoa varvastilaa lukuun ottamatta. Takapenkkien kaltevuutta voi säätää sähköisesti, mikä luo omaa tunnelmaansa. Tavaratila edustaa luokassaan normaalia kokoa ja on laajennettavissa takapenkit kaatamalla.
MALLISTO DS 7:n mallistosta löytyy kolme bensavaihtoehtoa (96, 132 ja 165 kW (130, 180 ja 225 hv)) sekä kaksi dieseliä (96 ja 132 kW (130 ja 180 hv)). Näistä pienimmät ovat manuaalivaihteisia, mutta tarjolla myös automaattina. Isommat puolestaan ovat aina automaattivaihteisia. Toistaiseksi kaikki mallit ovat etuvetoisia, mutta ensi vuonna mallistoon tuleva pistokehybridi tuo mukanaan nelivedon, ja samalla suorituskyky nousee uudelle tasolle 221 kW (300 hv) kokonaistehon myötä. Varustelun osalta DS 7 tarjoaa kaikki modernin auton mukavuudet ja kuljettajaa avustavat järjestelmät. Suomeen tuotavien mallien varustelun yksityiskohdat tai hinnat eivät vielä ole tiedossa.
DS 7 Crossback PureTech 225
Polttomoottori 1 598 cm3, R4 turbo
Teho 165 kW (225 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 300 Nm / 1 900 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,3 s
Huippunopeus 227 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km (NEDC)
CO2-päästöt 135 g/km (NEDC)
Mitat Pituus 4 573 mm, leveys 1 906 mm, korkeus 1 625 mm, akseliväli 2 738 mm
Omamassa 1 425 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 555-1 750 l
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.