Ensituntuma: DS 3 Crossback tarjoaa premiumia kompaktiin suosikkiluokkaan

Jo muutamien vuosien ajan omana brändinään tunnetun DS:n mallisto laajenee odotetulla kompaktin luokan katumaasturilla. Valmistajan lupausten mukaisesti auto tarjoaa premiumin tuntua.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Voimalinjan toiminnasta

Emme tykänneet

Takatilojen ahtaasta tunnelmasta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 25 336 €
Koeajoauto 37 260 €

DS 3 Crossback todella kääntää päitä. Kyseessä on persoonallisuudellaan massasta erottuva pienehkö maastohenkinen auto. Valmistaja sijoittaa reilun 4,1 metrin mittaisen uutuuden kovassa kasvukiidossa olevaan B SUV -segmenttiin.

Keulan kaarevat linjat, kyljen nouseva pokkaus ja kyljistä esiin tulevat ovenkahvat ovat selkeimmät DS 3 Crossbackin tunnusmerkit. Mittasuhteissa huomio kiinnittyy suorastaan poikkeuksellisen lyhyisiin koriylityksiin ja varsin korkeaan maavaraan, mikä tuo autolle katumaasturimaista ilmettä.

Sisätiloissa on kokonaisuudessaan tyylikäs ja kokoluokka huomioiden kiitettävän laadukas tunnelma. Sukunäkö isompaan DS 7 Crossbackiin on helpommin havaittavissa. Ohjaamossa toistuu muun muassa verhoilussa ja yksityiskohdissa isosisaressa nähty timanttikuvio. Kuljettajan paikalla toivoisi hieman lisää säätövaraa ohjauspyörään, joka jää etenkin pitkäjalkaisella helposti hieman turhan kauas. Keskikonsolissa on varsin persoonallinen ilme ja painikkeiden käyttö vaatii hieman totuttelua. Tässä kohtaa tyyli on mennyt aavistuksen käytettävyyden edelle.

Mitat huomioiden auto tarjoaa aikuiselle kohtuulliset ja varsin tyypilliset tilat takapenkkiläisille. Toisella istuinrivillä on kuitenkin hieman ahdas tunnelma, sillä kohti B-pilaria nouseva hainevä-designia mukaileva ikkunalinja leikkaa näkyvyttää varsin rajusti.

Ensituntumat pääsimme ottamaan 1,2-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon keskimmäisestä 96 kW (131 hv) tarjoavasta tehoversiosta. Vaihteistoksi tähän on tarjolla kuusiportaisen manuaalin lisäksi koeajossa ollut uusi 8-portainen automaatti. Lähdöstä alkaen voimalinja vakuuttaa pehmeällä toiminnallaan. Moottorin käyntinopeus pysyy normaalissa arkiajossa miellyttävän alhaisena ja vaihteisto hyödyntää hienosti 230 newtonmetrin vääntöä. Syvemmälle kaasupoljinta painettaessa ohjaamoon kantautuu kolmisylinteriselle tyypillinen pörisevä käyntiääni, mutta tämän lisäksi auto liikahtaa positiivisen ripeään tahtiin.

Persoonallisen tyylin lisäksi DS kertoo panostaneensa autojen mukavuuteen. Näille sanoille tulee nopeasti katetta, sillä etenkin kokoluokassaan DS 3 Crossback osoittautuu nopeasti sisämelultaan miellyttävän hiljaiseksi. Renkaista peräisin olevat äänet pysyvät miellyttävän etäisinä, eikä tuulen suhinat häiritse moottoritienopeuksissakaan.

PSA:n uudelle kompaktien autojen CMP-pohjalevylle perustuva DS 3 Crossback jättää todella positiivisen ensivaikutelman. Persoonallisesti paketoitu kokonaisuus tarjoaa laadukkaan tunnelman, miellyttävän voimalinjan ja kokoluokassaan parhaimpiin lukeutuvaa mukavuutta.

DS 3 Crossback 1,2 PureTech Grand Chic
Polttomoottori
1 199 cm3, R3 turbo
Teho 96 kW (131 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 230 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,2 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 6,6 l/100 km
CO2-päästöt 142 g/km (WLTP)
Mitat Pituus 4 118 mm, leveys 1 791 mm, korkeus 1 532 mm, akseliväli 2 558 mm
Omamassa 1 280 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 350-1 050 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.