Koeajo: Kun Ferrari Purosangue kutsui Vauhtikaksikkomme luokseen - Osa 1

Purosangue on Ferrarin ensimmäinen katumaasturi ja neliovinen malli. Teknavin Vauhtikaksikko sai kunnian olla ensimmäiset suomalaiset toimittajat sen koeajajina.

Teknavin Vauhtikaksikon, Markku Alénin ja Marko Terva-ahon, seikkailut Pohjois-Ruotsissa jatkuvat, tarkemmin sanottuna Arjeplogin kunnassa. Parin tuhannen asukkaan pitäjä Norrbottenin läänissä on merkittävä autoteollisuuden kannalta, sillä siellä sijaitsevat suurimpien merkkien talvitestikeskukset. Joulu-maaliskuu onkin kiireistä aikaa pienelle kylälle, kun paikalle saapuvat kaikki suurimmat merkit ja nyt myös Teknavin herrat.
-Nämä järvialueet ovat täynnä isojen tiimien talleja, ratoja ja salaisia tietokeskuksia, joista ajavat telemetrejä. Tämä on täyttä high techiä, Alén osaa kertoa.

Autoteollisuus löysi Arjeplogin jo 1970-luvun alussa. Ruotsin eteläisestä tunturialueesta kasvoi nopeasti talvitestikeskus, jota on hyödyntänyt myöhemmin myös monet keskeiset rengasvalmistajat.
Markulta löytyy omakohtaistakin kokemusta alueen testiradoista. Ura testiajajana jatkui monia vuosia niin Arjeplogin, kuin Inarin puoleisillakin radoilla. Testattavina olivat myös Ferrarin FF sekä GTC4Lusso.
-Silloin ajattelin, että ajan metsässä kuin ralliautolla, mutta Ferrarilla. Se oli ihan mieletön elämys, Alén muistelee.
-Meillä on nytkin allamme yksi hyvin merkittävä Ferrarin malli, nimittäin California. Se on yksi myydyimmistä Ferrarin malleista, Terva-Aho esittelee miesten matkakalustoa..

Ferrari California oli ensimmäinen malli, jossa V8-moottori oli sijoitettuna auton etuosaan ja ensimmäisiä, joissa oli avattava kova katto. Lisäksi malli oli ensimmäinen, johon oli saatu seitsemänportainen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.
-On tässä jotain historian havinaa. Vaikka tämä Ferrari California on vanhempaa mallia, niin kyllä tässä arvo tulee säilymään. Klassikkoauton status on sellainen, mikä pitää saavuttaa, Terva-Aho uskoo.
-Ferrari pitää arvonsa. Ja nyt kun me ajetaan tällä, niin tämän arvo tietenkin nousee ihan hirveästi, Alén toteaa.

Ferrari Purosangue on erittäin superauto

Kun koittaa uusi aamu, Vauhtikaksikko saa eteensä uuden Ferrari Purosanguen. Odotukset ovat kovat ja Terva-ahokin on kuin syntymäpäivälahjan saanut -ja ihan aiheesta. Testiajoneuvosta tekee harvinaisuuden myös se, että sen koko tuotanto on myyty loppuun. Uudet tilaajat saavat odotella autoa talliinsa vielä muutamia vuosia. Ferrari kun varasi vain viidesosan tuotantokapasiteetistaan tälle mallille.

Teknavin Vauhtikaksikko sen sijaan pääsee punaista täysveristä testaamaan -ensimmäisenä suomalaisena mediana. Toisaalta, onhan takana yhteistyötä Ferrarin kanssa jo 13 vuotta.

-Tämä Ferrarin punainen tuotiin tänne Maranellosta ihan meitä varten? Ja me saadaan päräyttää menemään koko päivän, Terva-aho hämmästelee.
-Tämä on huima laite.Vapaasti hengittävä V18, 725 hevosvoimaa. Tällaista ei ennen ole ollut, täytyy kyllä myöntää, Alén ihastelee.
-Eli polttomoottori elää ja voi hyvin. Nyt Teknavi hyppäsi kyllä timanttiluokkaan. Tämähän on varsinainen pyssy.

Purosangue on jotain superauton ja katumaasturin väliltä

Ferrari on kehitellyt Purosangueta jo vuodesta 2017 alkaen. Kaikkien salamyhkäisten vuosien jälkeen auto esiteltiin maailmalle syyskuussa 2022. Purosangue on Ferrarin ensimmäinen katumaasturi ja italialaisen ensimmäinen neliovinen automalli. Myös kautta aikain tilavin ja käytännöllisin. Ferrari on viimeisiä klassikkomerkkejä, jotka siirtyivät tämän kokoluokan autoihin. Ferrarille sana ”perheauto” oli miltei kirosana kymmenen vuotta sitten, eikä se halua vieläkään luokitella ainokaistaan perinteisesti, vaan johonkin superauton ja katumaasturin väliin.

-Purosangue edustaa kehityksen viimeisintä edistysaskelta. Se on automarkkinoiden ainoa, joka korkeasta maavarasta huolimatta säilyttää suorituskykynsä. Ferrarin perusominaisuuksien lisäksi tarjolla on monia uusia luovia ratkaisuja. Uuden tekniikan ja kehittelyn tuloksena Purosangue on saavuttanut kokoluokkansa korkeimman suorituskyvyn, kertoo Pietro Virgoli, Ferrarin tuotepäällikkö.

Ferrari Purosanguen voimalähteenä on päivitetty 6,5-litrainen V12-moottori, joka saavuttaa 725 hevosvoiman kokonaistehon ja 716 newtonmetrin huippuväännön. Kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, neliveto, nelipyöräohjaus ja uusi aktiivinen jousitus täydentävät huikeaa kokonaisuutta.

FF- ja GTC4Lusso-mallit ovat saaneet nyt Purosanguesta nelipaikkaisen jatkajan sillä erotuksella, että ovia on saatu kaksi lisää, jotka avautuvat kaapparityylisesti sähköllä. Tilaa on superautoksi hämmästyttävän paljon. Tavaratila on 473 litraa ja kaksi yksittäistä takaistuintakin voidaan taittaa alas.
Muotoilu edustaa aina yhtä tyylikästä Ferraria. Tämän päivän keskikonsolinäyttö puuttuu mallista yllättäen kokonaan. Maranello on rakentanut ohjaamon niin kuljettajakeskeiseksi, että suurinta osaa hallintalaitteista käytetään ohjauspyörän kautta.

-Projektin alkuvaihe, ensimmäinen vuosi meni ainoastaan tämän mallin muotojen toteuttamisessa. Se oli äärimmäisen haastavaa mutta inspiroivaa. Oli tehtävä omia johtopäätelmiä, jotta Ferrarin uusi, mutta erikoinen linjaus toteutuisi paperiarkilla. Lähdemme aina liikkeelle järkiperusteista. Ei suurista tunnesiteistä, ajamisen ilosta tai suorituskyvystä vaan arkkitehtuurisista tavoitteista, Flavio Manzoni, Ferrarin suunnittelupäällikkö kuvailee prosessia.

Ainekset melkoiseen ralliin luvassa

Teknavin ensimmäiset kolmetoista yhteistä vuotta Ferrarin kanssa kiteytyvät Arjeplogin komeissa maisemissa kaksitonniseen Maranellon punaiseen katumaasturiin, joka käyttäytyy kuin superauto.

-Tämäkin, että vaikka tämä on neliovinen ja nelipaikkainen niin silti tämä designin muotokieli onnistuu häivyttämään kaiken perheautomaisuuden, Terva-aho jatkaa hämmästelyä.
-Tämä voisi toimia Helsingin taxeina, Alén tarjoaa.
-Laitetaas firma pystyyn. Vaikka tämä on niin uutta ja prameaa, niin tähän kytkeytyy edelleenkin tällainen vanha ferrarin kilpa-automaisuus, Terva-aho aistii.
-Äänet ja kaikki vaihteiden vaihtamista myöden, Alén komppaa.
-Tässä on nyt ainekset melkoiseen ralliin, Terva-aho ounastelee.

Katso miten Vauhtikaksikko pärjäsi uuden Ferrari Purosanguen kanssa Teknavin seuraavassa jaksossa, sekä osoitteessa Teknavi.fi.

Lue myös

Auton kevätpesu – ota vinkit haltuun

Koeajo: Alfa Romeo Tonale avaa Vauhtikaksikon kauden

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.