Italialaisen muotoilun malliyksilöllä on tuttu pohjalevy. Alfa Romeo Tonalen neliveto sen sijaan on tulkinnallinen merkintä.
Teknavin Vauhtikaksikko, Markku Alén ja Marko Terva-Aho, käynnistävät uuden kauden komeissa hiihtolomamaisemissa Ruotsin Lapissa. Ulkoisten puitteiden ollessa kunnossa, pitää vielä saada mukavuutta, tilaa ja ajettavuutta myös menopelin muodossa. Sitä herroille tarjoaa Alfa Romeo Tonalen lataushybridiversio.
-Tyyliltään tämä on varsin urheilullinen ja erottuva. Kokoluokkansa upeimpia, vaan onko Tonalesta nyt italialaisen autotuotannon kulmakiveksi, Terva-Aho esittää heti suuria kysymyksiä.
-Alfa Romeo joutuu nyt taistelemaan olemassaolostaan tosi kovaa. Heille on nyt tärkeää, miten porukka löytää heidät. Onhan se hieno brändi edelleen. Ja tämä on todella hieno matka-auto, Alén kuvailee.
![Alfa Romeo Tonale edestä](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2024/03/tonale-4-1024x578.png)
![Alfa Romeo Tonale takaa](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2024/03/tonale-2-1024x577.png)
![Alfa Romeo Tonale sisältä](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2024/03/tonale-3-1024x577.png)
Perusrakenteessa yhtäläisyyksiä
Taka-akselille sijoitetun sähkömoottorin ansiosta, Alfa Romeo Tonale on aina nelivetoinen. Etupyörien voimanlähteenä on 1,3-litrainen turboahdettu nelisylinterinen bensiinimoottori. Yhteistehoa kun on mukavat 280 hevosvoimaa. Voimalinjan täydentää kuusiportainen automaattivaihteisto.
Monikansallisen Stellantis-konsernin sisältä on löytynyt myös ratkaisu Alfa Romeo Tonalen perusrakenteelle. Pohjana on sama levy, kuin Jeep Compassissa. Autoyhtiöiden lyöttäytyminen yhteen nähtiin aikanaan tarpeelliseksi sähköautojen kehittämiskulujen vuoksi.
-On jo niin monta automerkkiä samalla pohjalevyllä. Kun on yksi pohjalevy, niin siihen tehdään viisi, kuusi, jopa seitsemän eri auto mallia. Eri merkkisiä, mutta kaikki saman mallisia, Alén ynnää.
-Kustannuksia siinä säästetään. Mutta ratkaisut alkaa olla kaikilla automerkeillä hyvin samanlaiset. Kyllä näistä alkaa puuttua se omaleimaisuus, Terva-Aho tiivistää.
Alfa Romeo Tonale on mallimerkinnältään neliveto. Sähköllä liikutaan pelkällä takavedolla ja polttomoottorilla pelkällä etuvedolla. Neliveto on hyvä apu, esimerkiksi auton mahdollisesti joutuessa luisuun. Hyvä matka-auto saa pienen parannusehdotuksen kuskilta.
-Se minkä mä olisin tähän malliin tehnyt on, että kun ajetaan polttomoottorilla, olisi myös neliveto päällä. Helpottaisi hommaa, Alén tekee loppupäätelmiään.
![Alfa Romeo Tonale tekniset tiedot](https://teknavi.fi/wp-content/uploads/2024/03/tonale-1-1024x577.png)
Lue myös
Auto Bassadone Suomella jo 16 automerkkiä
Suomen edustaja lasiasentajien MM-kisoihin on valittu
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.