Koeajo: BMW:n vitossarjan ensimmäinen täyssähkömalli i5 M60 xDrive

Uusi i5 M60 xDrive on BMW:n vitossarjan ensimmäinen täyssähkömalli. Mallista löytyy tehoa ja muun muassa nelipyöräohjaus.

BMW:n vitossarja esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 1972 ja nyt on ehditty jo kahdeksanteen sukupolveen. Nyt tätä uutta vitossarjalaista on ensimmäistä kertaa saatavilla myös täyssähkömallina lataushybridin ja dieselversioiden lisäksi. Teknavin Risto Virtanen otti koaejoon sarjan tehokkaimman ja urheilullisimman sähköversion i5 M60 xDriven.

Ulkomitoiltaan auto on selkeästi edeltäjäänsä suurempi ja muotoiltua voisi kuvailla hyvinkin selkeälinjaiseksi. Tällä hetkellä mallia on saatavilla ainoastaan Sedan-korimallilla, mutta ensi vuoden aikana myös Touring-malli on tulossa markkinoille.

Sisätiloiltaan uusi vitossarjalainen on selkeä ja tyylikäs. Kuljettajan näkymää hallitsee leveä kosketusnäyttö. Bemarille tyypilliseen tapaan istuimesta löytyy hyvät säätövarat ajoasennolle.

-Näillä hiilikuitu somisteilla ja M Sport -logoilla luodaan sitä urheilullista tunnelmaa. M-mallimerkintä antaa osviittaa auton suorituskyvystä, Risto Virtanen kertoo.

BMW i5 M60 xDrivessa on oma sähömoottorinsa sekä etu- että taka-akselilla. Etuakselin moottorin teho on 261 hv ja taka-akselin moottorin teho on 340 hv.

-Tässä, kun ajetaan perusajotilassa, yhteisteho on 517 hevosvoimaa. Kun ajoasetukseksi kytketään urheilutila, tai ratin takana olevasta läpästä käytetään boostikytkintä, saadaan kaikki teho, yhteensä 601 hv ja 705 Nm vääntöä, Virtanen esittelee.

Taka-akselin ohjautuvat pyörät mahdollistavat nelipyöräohjauksen. Tämä yhdistettynä voimakkaasti tehostettuun ohjaukseen mahdollistaa kääntymisen pienessäkin tilassa. Näkymä autosta ulos on erittäin hyvä, ilman a-pilarien liiallista näköestettä.

-Jarrutuntuma on todella luonnollinen. Ei minkäänlaista pykällystä eikä terävää nytkähdystä, vaan helppo ja luonteva. Vetosuhde etu- ja taka-akselin välillä on todella luontevan tuntuinen. Tätä on helppo kontrolloida, kun auto tottelee tarkkaan kuljettajan käskyä. Nelivetojärjestelmä toimii todella luontevasti, Virtanen luettelee.

BMW:n uusi i5 M60 on laadukas kokonaisuus. Täysin sähköisessä versiossa tietokone hoitaa luontevasti voiman jaon etu- ja taka-akselin välillä. Aiemmissa BMW:ssä tuttu jäykähkö ohjausvaste on tässä mallissa kevyt, mutta ohjaustuntuma on onnistuttu säilyttämään.

Jää kuluttajan vastuulle minkä voimalinjan valitsee; täyssähkön, lataushybridin vai perinteisen dieselin.

Lue myös
Koeajo: Kia EV9 tarjoaa Vauhtikaksikon vuodelle mielettömän lopetuksen

Tuulilasin vaihtaminen sisältää entistä enemmän lisävarusteiden huomioimista

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta