Tuulilasin vaihtaminen sisältää entistä enemmän lisävarusteiden huomioimista

Ajoneuvon tuulilasi voi sisältää useita kymmeniä eri elementtejä. Lasin vaihdon yhteydessä on tärkeää elementtien kalibrointi.

Halkeama tuulilasissa vaikuttaa näkyvyyteen ja sitä kautta ajoturvallisuuteen. Lasi on useissa nykyautoissa myös osa korin kantavaa rakennetta, ja sisältää paljon elektroniikkaa, kuten kameroita ja antureita. Tämän vuoksi, tärkeä osa vaihtoprosessia onkin tuulilasin kalibrointi.

Autojen lasit ovat kehittyneet merkittävästi viime vuosina. Niihin on tullut muotoja ja pinta-alan kasvun myötä lasin massa on kasvanut. Lasiin on tullut mukaan elektroniikkaa, kuten ajoavustimia, kameroita ja lasertutkia. Tänä päivänä tuulilasissa voi olla useita kymmeniä eri elementtejä, jotka vaikuttavat ajoneuvon turvajärjestelmiin.

Vuonna 2024 astuu voimaan eurooppalainen GSR2-asetus. Sen myötä Euroopassa myytäviin ajoneuvoihin tulee pakolliseksi entistä enemmän turvavarusteita, kuten älykäs ajonopeuden valvontajärjestelmä sekä kaista-avustin.

-Suurin osa näistä toteutetaan kameratekniikalla. Jatkossa kaikissa autoissa Euroopassa on kameroita kiinni tuulilaseissa. Ne kaikki vaativat kalibrointia, jotta auton turvallisuusjärjestelmät voidaan palauttaa sinne alkuperäiseen asetukseen aina vuosivaihdon yhteydessä, CarGlass Oy:n kaupallinen johtaja Jussi Kovasiipi kertoo.

Vaurion koko ja sijainti määrittää, pitääkö koko lasi vaihtaa

Lainsäädännössä on tarkkaan määritelty, mitä vaurioita lasissa voi olla, jotta katsastus voidaan vielä vielä hyväksyä. Kuljettajan näkökentässä ei saisi olla mitään häiriötekijöitä. Jos siihen tulee iskemä, niin suositellaan lasin vaihtoa. Lasi voidaan korjata, jos siihen on tullut kiven iskemä, joka on maksimissaan noin 2 euron kolikon kokoinen. Jos kyseessä on halkeama, tai se on tullut mustalle alueelle tai kamera-alueelle, lasi täytyy vaihtaa.

-Nykyautoissa on avustavia järjestelmiä, kuten kameroita ja tutkia, jotka täytyy kalibroida, kun lasi vaihdetaan. Osa vaatii ajokalibroinnin ja osa niin sanotun taulukalibroinnin, johon on oma laitteistonsa. On tärkeää, että se tehdään asianmukaisesti, operatiivinen johtaja Juho Sipilä CarGlassilta kertoo.

Jussi Kovasiipi antaa vielä yhden yleisneuvon kaikille autoilijoille tuulilasin suojelemiseksi.

-Hyvä vanha nyrkkisääntö on, että pidetään turvaväli. Mitä kauempana olet edellä ajavasta autosta, sitä pienemmällä todennäköisyydellä sieltä lentää kivi ikkunaan. Kivihän se on, joka sen ikkunan hajottaa, ei mikään nasta, toisin kuin yleensä sanotaan.

Lue lisää CarGlassin sivuilta.

Lue myös
Koeajo: BMW:n vitossarjan ensimmäinen täyssähkömalli i5 M60 xDrive

Teknavin joululahjavinkit

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta