Koeajo: Kia EV9 tarjoaa Vauhtikaksikon vuodelle mielettömän lopetuksen

Kia EV9 on suuri jopa SUV-luokassa. Teknavin Vauhtikaksikon koeajossa kehua tulee tehosta ja vakaudesta.

Kia EV9 on malliston uusi lippulaiva ja ylpeyden aihe. Kyseessä on suurin euroopassa koskaan myyty sähkökäyttöinen henkilöauto. Kia täyttää ensi vuonna Suomessa 20 vuotta, joten odotukset ovat korkealla.

EV9 on kuusipaikkainen ja näköä ja kokoa on. Pelkästään auton oma massa on 2400 kiloa. Pituutta on yli viisi metriä ja leveyttäkin lähes kaksi metriä.
-Ei tämä näytä niin kauhean panssarivaunulta, Marko Terva-aho kuvailee mallin ulkonäköä.
-Tässä on hienot vanteet ja renkaat. Koko lokasuoja on täynnä rengasta ja vannetta, Markku Alén puolestaan luonnehtii näkemäänsä.

Ohjaamo on varustettu kolmella näytöllä. Sisältä löytyy kolme istuinriviä kuudella istuinpaikalla, joista jokainen on varustettu sekä lämmitys- että viilennystoiminnolla. Jalkatilaa löytyy riittävästi, etenkin keskirivillä. Kaatamalla takimmaiset istuimet, tavaratila venyy 300 litrasta reiluun 800 litraan. Kia EV9 hinnat lähtevät vajaasta 82.000 €.

-Sen hintaluokan autoja on aika paljon, mutta näillä ominaisuuksilla ja herkuilla tämä kiilaa jo hyvin sinne väliin, Alén uskoo.

Vakaa ja mahdollinen käyttää vaikka sähköpyörän lataamiseen

Kahdella sähkömoottorilla saadaan yhteistehoksi 384 hv ja vääntöä 700 Nm. Akuston 99,8 kWh kapasiteetti tavoittaa 80 % lataustason jopa 24 minuutissa. Varustelusta löytyy myös latauspistokkeen adapteri, joka antaa virtaa akustosta takaisin. Autoa on siis mahdollista käyttää vaikka sähköpyörän lataamiseen. Kiihtyvyys 0-100 km/h saavutetaan 5,3 sekunnissa.

-Tässä sen huomaa, kun ollaan sähköauton kyydissä, niin mikä sen potkun määrä on, kun on kahden sähkömoottorin tehot. Lähdöt ovat suorituskykyisen sähköauton herkullisempaa antia, Terva-Aho tiivistää kokemusta.
-Käsittämättömän vakaa näissä mutkissa. Niin hyvä balanssi, että vaikka yrittäisin oikein survaista, niin ei mitään tapahdu, Alén ynnää.

Kia EV9 jättää hyvä maun Teknavin Vauhtikaksikolle.
-Voimalinjansa puolesta tämä on aivan täydellinen, tilaa on ja näyttävyyttä, Terva-Aho luettelee.
-Tämä on meille aika mieletön lopetus tälle vuodelle, että saatiin tällainen laite, Alén tiivistää kokemusta.
Odotukset sähköautojen suhteen jättävät vielä haasteita tuotesuunnittelijoille.
-Mun mielestä, jos sulla on ainoastaan sähköauto, niin kyllä se range siinä on se stressi. Nämähän ovat hienoja kaupunkiautoja, mutta vasta kun ranget ovat tuhannen kilometriä, niin sitten nämä on hienoja laitteita, Alén sanoo.

Lue myös
Koeajo: ”Tällä pitäis mennä Jyväskylään” -Vauhtikaksikko palaa Maseratin kyytiin lähes kymmenen vuoden jälkeen

Edullisista pikkuautoista viisimetriseen maasturiin – Kian ensimmäiset 20 vuotta Suomessa ovat olleet menestyksekkäitä

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.