Täysin uusi Ford E-Tourneo Courier tuo tila-autoluokkaan sähköisen vaihtoehdon, joka yhdistää modernin muotoilun, käytännöllisyyden ja arjen helppouden.
Koeajossa ollut E-Tourneo Courier on täyssähköinen malli, jonka sähkömoottori tuottaa 100 kW eli noin 136 hevosvoimaa ja 290 newtonmetriä vääntöä. Kiihtyvyys 0–100 km/h sujuu noin 11 sekunnissa ja huippunopeus on 145 km/h.

Akku on 54 kWh, ja sen myötä toimintamatka on noin 288 kilometriä. Keskikulutus on valmistajan mukaan 17,3 kWh/100 km. Pikalatauksella 10–80 % onnistuu vain 23 minuutissa, mikä tekee sähköisestä tila-autosta käytännöllisen myös pidemmillä reissuilla.
Kompakti mutta tilava

Ulkoisesti E-Tourneo Courier on kompakti: pituutta 4,5 metriä, leveyttä ja korkeutta 1,8 metriä. Kaupunkiajoon mitat ovat sopivat, mutta sisätiloista löytyy yllättävän paljon tilaa.
Keulalla huomio kiinnittyy uusiin LED-ajovaloihin, sivuilla on liukuovet ja takana siististi muotoiltu takaluukku. Tavaratilaa on 570 litraa, ja takapenkit kaatamalla tila kasvaa 1 450 litraan. Käytännöllisyyttä lisää matala lastauskynnys ja suuri takaluukku.
Mukavuutta matkustajille
Takana matkustaminen on miellyttävää runsaiden jalkatila- ja pääntilojen ansiosta. Selkänojat ovat säädettävät ja penkit riittävän pehmeät myös pitkille matkoille. Mukavuutta lisäävät penkinlämmittimet, ilmastoinnin suuttimet, kaksi USB-C-porttia ja ISOFIX-kiinnikkeet lastenistuimille.

Ohjaamossa kuljettajaa tervehtii 12 tuuman digitaalinen mittaristo sekä suuri SYNC 4 -kosketusnäyttö. Infotainment tukee langatonta Apple CarPlayta ja Android Autoa. Mukana ovat myös USB-C-portit ja langaton latausalusta.

Istuma-asento on pysty ja näkyvyys erinomainen. Materiaalit tuntuvat laadukkailta, ja hallintalaitteet on sijoitettu käytännöllisesti kuljettajan ulottuville.
Ajokokemus
Kaupungissa E-Tourneo Courier on ketterä. Kevyt ohjaus helpottaa pysäköintiä ja välitön vääntö tekee liikkeellelähdöistä ripeitä. Myös kääntösäde on kompaktiin autoon sopivan pieni.
Maantiellä auto pysyy vakaana. Ohjaus on jämäkkä, eikä sivutuuli heiluta. Kiihdytykset riittävät ohituksiin, ja sähkömoottorin tasainen vääntö tuo varmuutta. Äänieristys on hyvä – matkustamoon kantautuu vain maltillinen rengasmelu.

Alusta ottaa hyvin vastaan tien epätasaisuudet, ja korkea istuma-asento tuo ajamiseen mukavuutta sekä hyvän näkyvyyden.
Turvallisuus ja varustelu
E-Tourneo Courier on varustettu kattavasti ajoavustimilla: kaistavahti, törmäyksenesto, mukautuva vakionopeudensäädin ja pysäköintiavustin tekevät ajamisesta turvallisempaa ja stressittömämpää.

Auto on saatavilla useilla varustetasoilla:
- Trend tarjoaa käytännöllisen perusvarustelun.
- Titanium tuo lisää mukavuutta ja tyylikkäitä yksityiskohtia.
- Active erottuu katumaasturimaisilla muotoiluelementeillä ja korin suojalistoilla.
Hinta ja vaihtoehdot
Ford E-Tourneo Courierin hinnat alkavat 33 550 eurosta. Varustelutasojen ja kattavan sisätilojen muunneltavuuden ansiosta mallistosta löytyy vaihtoehto monenlaiseen tarpeeseen.
👉 Ford E-Tourneo Courier on kompakti mutta tilava sähkötila-auto, joka on ketterä kaupungissa, vakaa maantiellä ja tarjoaa runsaasti tilaa perheelle sekä tavaroille. Käytännöllinen vaihtoehto niille, jotka haluavat siirtyä sähköiseen liikkumiseen tinkimättä monikäyttöisyydestä.
LUE MYÖS
Teknavin 30. juhlakausi tuo tullessaan yllätyksen – oma podcast käynnistyy!
Haluatko kaksi sähköautoa yhden hinnalla? Citroën ë-C3 tekee sen mahdolliseksi
Volvo EX90: Skandinaavista tyyliä ja muotoilua – suomalainen inspiraatio Alvar Aallosta Iittalaan
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista, LinkedInista ja Spotifyssa.