Viime vuonna sähköautojen keskihinta Suomessa oli 56 000 euroa.
Nyt Citroën on haastamassa markkinat tuomalla uuden Citroën ë-C3 -täyssähköauton, jonka lähtöhinta on vain 25 290 euroa. Auto on saatavilla jopa ensi viikolla, joten kyseessä ei ole vain tulevaisuuden lupaus, vaan konkreettinen vaihtoehto jo tänään. Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle kertoo, että Citroën ë-C3 on ensimmäinen edullinen sähköauto, joka on valmistettu Euroopassa. Täysin varusteltu max malli maksaa 29 290 euroa.

Mitä tällä hinnalla saa?
Citroën ë-C3 sijoittuu pieneen perheautoluokkaan (B-SUV) ja tarjoaa yllättävän tilavat sisätilat sekä monipuoliset käyttömahdollisuudet. Tavaratilan koko on 310 litraa, ja auton 163 mm:n maavara tekee siitä hyvin käyttökelpoisen myös talvisissa olosuhteissa. Vaikka autosta on saatavilla myös polttomoottori- ja ensi vuonna hybridiversio, ë-C3 pohjalevy on suunniteltu ensisijaisesti sähköiseksi ajoneuvoksi.
Yksi merkittävä etu kilpailijoihin nähden on auton sisätilojen korkeus, joka on noin 10 cm suurempi kuin monissa muissa saman kokoluokan autoissa. Tämä lisää matkustusmukavuutta erityisesti pidemmillä matkoilla.


Ajo-ominaisuudet ja suorituskyky
Koeajolla Citroën ë-C3 yllätti positiivisesti mukavuudellaan. Kaupunkiajossa auto liikkui vaivattomasti, ja Citroën Advanced Comfort -mukavuusjousitukset vaimensivat mukulakivikatujen epätasaisuuksia erinomaisesti. 113-hevosvoimainen sähkömoottori tarjoaa riittävän suorituskyvyn kaupunkinopeuksilla, ja huomaa että voimalinja on suunniteltu sähköautoiluun.
Autossa on 44 kWh:n akku, jonka ansiosta toimintamatka on 320 kilometriä yhdellä latauksella. Tämä tekee ë-C3:sta erinomaisen vaihtoehdon sekä päivittäiseen kaupunkiajoon että pidemmille matkoille.

Yhteenveto
Citroën ë-C3 tulee mieleniintoiseen hintaluokaan. Sen alkaen-hinta 25 290 euroa avaa monille uuden mahdollisuuden siirtyä sähköautoiluun mukavilla tiloilla. Auto on ehdottomasti koeajon arvoinen ja voi olla juuri se sähköauto, joka tekee sähköautoilusta saavutettavaa entistä useammalle.


Tekniset tiedot:
Tyyppi | Sähkömoottori |
Suurin teho (kW/hv) | 83/111 |
Suurin vääntömomentti (Nm) | 120 |
Toimintamatka | 300 |
AKKU | |
Kapasiteetti (kWh) | 44 |
Käytettävissä oleva kapasiteetti (kWh) | 43,7 |
Latausteho AC Mode3 (kW) | 11 |
Latausteho DC Mode4 (kW) | 100 |
Kulutus Wh/km | 164 |
Tyyppi | LFP (LithiumFerro Phosphate) |
MITAT | |
Pituus (mm) | 4 015 |
Korkeus ilman kattokaiteita (mm) | 1 567 |
Korkeus kattokaiteiden kanssa (mm) | 1 577 |
Leveys ilman sivupeilejä (mm) | 1 755 |
Leveys sivupeilit mukaan luettuna (mm) | 2 017 |
Akseliväli (mm) | 2 540 |
Maavara (mm) | 163 |
Tavaratilan tilavuus (l) | 310 |

LUE MYÖS
Vauhtikaksikko kohtaa 1460 heppaisen Lamborghinin
Kitkat vai nastat – talvirenkaat valitaan monin perustein
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista ja LinkedInista.