Automaailma on melkoisessa murroksessa eri käyttövoimien osalta. Täyssähköautot yleistyvät kovaa tahtia, mutta samalla myös lataushybridit ja polttomoottoriautot kehittyvät jatkuvasti.
Audi tarjoaa tähän murrokseen kaksi mielenkiintoista vaihtoehtoa A6-mallistossa: täysin sähköisen A6 Avant e-troninsekä uuden A6 e-hybridin. Molemmat kantavat tuttua A6-nimeä, mutta perustuvat eri pohjarakenteisiin.

A6 e-hybrid sisätilat.
Audi tunnetaan laadukkaista sisätiloistaan, eikä A6 tee poikkeusta. Iso kosketusnäyttö hallitsee kojelautaa, ja lisävarusteena etumatkustajalle on saatavilla oma näyttö. Ergonomia on huippuluokkaa, ja monipuoliset säätömahdollisuudet takaavat miellyttävän ajoasennon.
Ensin koeajossa A6 e-hybrid

A6 e-hybridin ohjaus tuntuu kevyeltä, mutta se on samalla tarkka ja looginen. Ilmajousitus suodattaa tehokkaasti epätasaisuudet, ja ajotuntuma on pehmeä ja rauhallinen.
Voimalinjan perustana on kaksilitrainen bensiinimoottori, joka tuottaa 252 hevosvoimaa. Sähkömoottorin kanssa kokonaisteho nousee 299 hevosvoimaan ja vääntö 450 newtonmetriin. Vaihteistona toimii 7-vaihteinen S tronic -automaatti, ja voima välittyy neljälle pyörälle quattro-järjestelmän kautta.
Hybridijärjestelmän akun nettokapasiteetti on 20,7 kWh, ja sähköllä luvataan jopa 94 kilometrin toimintamatka. Käytännössä se tarkoittaa, että monet päivän ajot voi hoitaa pelkällä sähköllä. Kuivalla asfaltilla nelivetojärjestelmää ei päästy kunnolla testaamaan, mutta kokemusten perusteella järjestelmä toimii varmasti luotettavasti myös talvikeleissä.

Kokonaisuudessaan A6 e-hybrid on laadukas ja rauhallinen matkakumppani. Voimalinja, ohjaus ja iskunvaimennus toimivat sulavasti yhteen, ja auto vakuuttaa mukavuudellaan myös pitkillä matkoilla.
Sitten vuoroon A6 Avant e-tron

Täyssähköinen A6 Avant e-tron tuo mukanaan uudenlaista dynamiikkaa. Ohjaus on kevyen oloinen mutta erittäin tarkka, ja alusta suodattaa hienosti epätasaisuudet. Kyyti on miellyttävää ja vaivatonta. Lisävarusteena saatavat virtuaaliset taustapeilit tuovat futuristista tunnelmaa, vaikka niihin tottuminen vie hetken.
E-tronin sähkömoottorit sijaitsevat sekä etu- että taka-akselilla, mikä luo nelivetojärjestelmän. Yhteistehoa on 462 hevosvoimaa, ja kiihtyvyys 0–100 km/h hoituu 4,7 sekunnissa. Auto kykenee myös vetämään – maksimivetokapasiteetti on 2100 kiloa.

Dynaamisessa ajossa quattro-nelivedon edut korostuvat. Vaikka voimaa riittää runsaasti, renkaat eivät sutineet tyhjää ja ohjaus pysyi vakaana mutkiin käännettäessä. Auto seuraa tarkasti kuljettajan käskyjä, ja jarrut tuntuvat vakuuttavilta.
Yhteenveto – kaksi vahvaa vaihtoehtoa

Sekä Audi A6 e-hybrid että A6 Avant e-tron edustavat A6-mallisarjan parhaita puolia: laatua, mukavuutta ja täsmällistä ajettavuutta.
- A6 Avant e-tron tarjoaa yli 600 kilometrin toimintamatkan ja nopean pikalatauksen, mikä tekee siitä pitkän matkan taittajan sähköisen aikakauden hengessä.
- A6 e-hybrid puolestaan toimii erinomaisena ensi askeleena sähköiseen maailmaan: sähköllä hoituvat arkiajot, mutta polttomoottori tuo joustoa pidemmille matkoille.
Jos edustusluokan auto on hakusessa, kannattaa ehdottomasti koeajaa molemmat mallivaihtoehdot – kumpikin vakuuttaa omilla vahvuuksillaan.
LUE MYÖS
Teknavin 30. juhlakausi tuo tullessaan yllätyksen – oma podcast käynnistyy!
Haluatko kaksi sähköautoa yhden hinnalla? Citroën ë-C3 tekee sen mahdolliseksi
Volvo EX90: Skandinaavista tyyliä ja muotoilua – suomalainen inspiraatio Alvar Aallosta Iittalaan
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista, LinkedInista ja Spotifyssa.