Yli 120 kilometrin sähköinen toimintamatka, 381 hevosvoimaa tehoa ja poikkeuksellinen ajomukavuus – uusi Mercedes-Benz GLC 400e nostaa lataushybridien riman korkealle.
Vauhtikaksikon koeajo alkaa sähköllä. Keväinen maantie kutsuu, ja GLC vastaa siihen pehmeästi ja hiljaisesti. Reilut 100 kilometriä taittuvat puhtaasti sähkön voimin. Juuri tällaisessa ajossa GLC loistaa: se kerää energiaa jarrutuksista ja hyödyntää navigoinnin topografiaa ja tutkaa optimoidakseen kulutuksen.
Kaupungissa auto pääsee oikeuksiinsa – siellä, missä päästöt syntyvät suhteessa eniten. Mutta myös maantiellä GLC:n sähköteknologia tekee vaikutuksen. Ilmajousitus ja nelipyöräohjaus pitävät ajon vakaana, ketteränä ja mukavana. Auto kääntyy mutkissa yllättävän napakasti kokoluokastaan huolimatta.

Tehoa ja tekniikkaa – mutta ennen kaikkea taloudellisuutta

GLC 400e -mallissa yhdistyvät 2-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori, jotka tarjoavat yhteensä 381 hevosvoimaa ja 650 Nm:n väännön. Lataaminen on tehokasta: auton oma AC-laturi tarjoaa 11 kW tehon, ja lisävarusteisella 60 kW DC-latauksella akku täyttyy noin puolessa tunnissa.
Akun 31,2 kWh kapasiteetti riittää WLTP:n mukaan jopa 121 kilometrin sähköajoon – ja parhaissa olosuhteissa sähköllä pääsee vieläkin pidemmälle. Järjestelmä mahdollistaa jopa 140 km/h nopeuden sähköllä.
Uusi perusrakenne – ja uusi taso mukavuudessa
Nelipyöräohjauksen lisäksi GLC:n vakiovarustukseen kuuluu 4MATIC-neliveto, taka-akselin ilmajousitus ja monipuolinen MBUX-järjestelmä, joka tuo auton käyttöliittymän uudelle tasolle. Sisätilojen ilme on ylellinen, mutta käytännöllinen: 470 litran tavaratila, eteen kallistettu keskinäyttö, tunnelmavalaistus ja intuitiivinen käyttö tekevät vaikutuksen.

Ajomukavuutta täydentävät muun muassa hiljaiseksi suunniteltu matkustamo, huippuluokan aerodynamiikka sekä pitkälle viety äänieristys. Mercedes-Benzin “Tervetuloa kotiin” -tunnelma ei ole vain mainoslause – sen todella huomaa.

Maasto- ja perävaunukäyttö hallussa
Vaikka GLC on ladattava hybridi, maasto-ominaisuuksista ei ole tingitty. Auto selviytyy 300 mm kahluusyvyydestä ja jopa 30 % mäistä – täysin sähköllä. Offroad-ajossa käytettävissä on muun muassa läpinäkyvä konepelti -toiminto ja erikoisnäyttö maastoarvoille.
Perävaunun veto sujuu kevyesti 2000 kg kapasiteetilla, ja MBUX:n perävaunutila sekä reittiopas tekevät yhdistelmällä ajamisesta turvallista ja hallittua.
Mercedes-Benz GLC 400e ei ole pelkästään tekninen taidonnäyte – se on osoitus siitä, että vastuullinen autoilu ei tarkoita luopumista mukavuudesta, suorituskyvystä tai ajonautinnosta.

LUE MYÖS
Koeajossa: Mercedes-Benz G 580 – legenda sähköistettynä
Haluatko kaksi sähköautoa yhden hinnalla? Citroën ë-C3 tekee sen mahdolliseksi
Volvo EX90: Skandinaavista tyyliä ja muotoilua – suomalainen inspiraatio Alvar Aallosta Iittalaan
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista ja LinkedInista.