Veikka Gustafssonin ajossa Jeep Grand Cherokee PHEV 4xe

Vuorikiipeilijänä tutuksi tullut Gustafsson haluaa autolta kykyä liikkua haasteellisemmissakin olosuhteissa. Jeep Grand Cherokee PHEV 4xe on maastoajoon sopiva lataushybridi.

Veikka Gustafsson on varmasti tunnetuin roolistaan ammattivuorikiipeilijänä. Hän on ensimmäinen suomalainen, joka valloitti Mount Everstin ja ainoa suomalainen, joka on noussut maailman korkeimman vuoren huipulle kolmasti, kerran myös ilman lisähappea.

Uransa merkittävimpänä hetkenä Gustafsson pitää ensimmäistä nousua Himalajalle, ollen ensimmäinen suomalainen vuoren huipulla. Ilman sitä hänen uransa olisi voinut jäädä huomattavasti lyhyemmäksi.

-Huipulle pääsy on totta kai hienoa, mutta ei se autuaaksi tee, koska sieltä täytyy tulla alaskin. Hienoin hetki tuollaisessa reissussa on, kun pääsee perusleirille ja siellä on ruokaa ja lämpöä ja ystäviä, Gustafsson kuvailee.

Parinkymmenen kiipeilyvuoden ja 14 valloitetun kasitonnisen vuoren jälkeen Gustafssonin elämään on tullut muutakin. Nykyisin harrastuksena ovat ulkoilu ja metsästys, jotka ovat myös työnä. Hän kustantaa alan lehteä, johon harrastuksista saa kirjoittaa.

Grand Cherokee maasto-ominaisuudet

Gustafssonin ajettavana on Jeep Grand Cherokee PHEV 4xe Summit Reserve Business. Kyseessä on aito ja legendaarinen Jeep, jossa yhdistyvät kyvykkyys maastoajoon, tyylikkyys, ylellinen matkustamo ja lataushybridin edut. Lisäksi Jeep antaa mahdollisuuden liikkua maastossa lähes äänettömästi, sillä auto on nelivetoinen myös sähköllä ajettaessa.

-Onhan tämä joka pojan unelma jeeppi; neliveto, hyvä kahluusyvyys, paljon tilaa, kykyä mennä lumessa ja vähän huonommilla teillä sekä kyky kuljettaa kajakkia ja pyöriä, Gustafsson kuvailee autoa.

Jeep Grand Cherokee 4xe maasto-ominaisuuksien takana on Quadra-Trac II -nelivetojärjestelmä. Järjestelmä on varustettu aktiivisella jakovaihteistolla, joka parantaa pitoa siirtämällä voimaa eniten pitoa omaaville pyörille.

Jeep Quadra-Lift -ilmajousitus sähköisellä mukautuvalla iskunvaimennuksella sopeutuu automaattisesti muuttuviin tieoloihin parantaen ajomukavuutta, vakautta ja hallintaa. Parhaimmillaan tarjolla on jopa 27,5 cm maavaraa ja peräti 61 cm kahluusyvyys.

Mallissa on etuakselin vapaakytkentä. Kun järjestelmä aistii, etteivät olosuhteet vaadi nelivetoa, etuakseli vapautetaan ja Grand Cherokeesta tulee automaattisesti takavetoinen. Toiminto vähentää voimalinjan kitkaa ja parantaa polttoainetaloudellisuutta. Neliveto aktivoituu uudelleen automaattisesti, kun sille on tarvetta.

Auto on kulkuväline

Veikka Gustafsson kuvailee omaa suhdettaan autoon ensisijaisesti työvälineenä, mutta se ei sulje pois sen vaatimuksia.
-Auto on minulle kulkuväline ja työväline. Mutta on se kiva, että on hyvä auto. Ulkoilmaelämän takia ajelen vähän huonompia teitä, joten tarvitaan näitä nelivetoja ja muita. Ajelen myös puhumassa missä milloinkin, joten ajomukavuutta pitää olla.

Ajamisessaan Gustafsson pitää tärkeänä turvallisuutta.
-Minulla on historiaa siellä vuorilla, joten syys-seuraus-logiikka on tuolla päässä. Eli jos ajan liian lähellä edellä ajavaa kuorma-autoa, niin törmäämisen riski kasvaa. Tai jos ajan pimeällä ja on hirvimerkkiä, niin on hyvä himmata nopeutta ja ottaa se huomioon.

LUE MYÖS

Koeajo: Toyota bZ4X ja Vauhtikaksikko jännät verkkareissa

Koeajo: Peugeot E-3008 – yksi vuoden kiinnostavimmista autoista

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.