E-3008 on ensimmäinen julkistus Stellantis konsernin uudella STLA Medium perusrakenteella. Ajoturvallisuutta on lisäämässä useat eri tekniikat.
Uusi täyssähköinen katumaasturi Peugeot E-3008 edustaa erittäin suosittua c-segmentti luokkaa ja kyseessä onkin yksi tämän vuoden kiinnostavimmista autoista. Malli valmistetaan Sochaux’n tehtailla Ranskassa ja lanseeraus on Suomessa ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2024.
Peugeot E-3008 tuo markkinoille ensimmäisen Stellantis konsernin uudelle pohjarakenteelle valmistetun Peugeot 3008 -malliston. STLA Medium -perusrakennetta tullaan jatkossa käyttämään useissa Peugeotin malleissa. Rakenne on suunniteltu alusta alkaen sähköautoja varten. Peugeot on sitoutunut tarjoamaan täyden täyssähköisen malliston jo vuonna 2025, ja vuodesta 2030 eteenpäin Peugeotin myynti Euroopassa koostuu vain täyssähköisistä malleista.
Teknavin toimittaja Anniina Pohjonen sai koeajoon täyssähköisen E-3008 GT:n, jonka sähkömoottorista irtoaa 157 kW tehoa ja vääntöä 347 Nm. Kantavuudeksi luvataan 525 kilometriä. Latausportti sijaitsee vasemmalla takana ja pitää sisällään CCS-portin. AC-vaihtovirta lataukseen on saatavilla kaksi sisäistä laturia. Vakiona E-3008:ssa on 11 kW:n 3-vaiheinen laturi. DC-pikalatauksen maksimiteho on jopa 160 kW, mikä mahdollistaa 73 kWh akun lataamisen 20-80 %:iin 30 minuutissa.
-Autohan on edellistä mallia isompi, painoa löytyy 2100 kiloa ja pituutta neljä ja puoli metriä. Nokan ja perän pystyt linjat tekevät autosta kuitenkin sporttisen ja kompaktin näköisen. Nokkaan ilmettä tuovat kehyksetön maski sekä kapean linjakkaat Pixel LED -ajovalot, joista jatkuu kolme kynnen muotoista valoa. Sama ilme jatkuu myös 3D-takavaloissa, Pohjonen kuvailee.
Mallisto koostuu kahdesta varustetasosta Allure ja GT. GT-varustelussa muovit ovat kiiltäviä, kuten lokasuojien levitykset. Auton valmistukseen on käytetty kierrätettyjä materiaaleja, kuten puskureiden, spoilereiden ja sisätilojen kierrätysmuovista valmistetut muoviosat.
-Autoon on mukava tulla sisälle korkeamman maavaran ansiosta. Kuljettajan ja matkustajan penkit ovat AGR-istuimet, joista löytyy sähkösäädöt, sekä viilennys- ja hierontatoiminnot. Huomio kiinnittyy tyylikkäiden etuistuinten lisäksi hienoon Peugeot-tyyliseen monitoimirattiin sekä 21-tuumaiseen kaarevaan ja kelluvaan kosketusnäyttöön, jossa on yhdistettynä mittaristo sekä muut mukavuustoiminnot, Pohjonen luettelee.
Viisto perän muotoilu ei vie juurikaan tilaa takapenkin korkeudesta. Takapenkeille on sijoitettu myös tunnelmavalaistus sekä lämmitys reunapaikoille.
Tavaratila on varustettu sähköisellä avausmekanismilla ja tilaa löytyy 520 litraa, sekä tarvittaessa lisää penkkejä kaatamalla. Auton matkustamo pitää sisällään myös 17 erilaista säilytyslokeroa, joiden yhteistilavuus on noin 34 litraa.
Tekniikat lisäämässä ajoturvallisuutta
Peugeot E-3008 on varustettu erilaisilla ajoturvallisuutta lisäävillä tekniikoilla. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät. Puoliautomaattinen kaistanvaihto vaihtaa kaistaa kuljettajan puolesta, kun tähän on tarvetta. Tämä tapahtuu laittamalla suuntavilkku päälle ja painamalla ”ok”-näppäintä ohjauspyörästä. Auto ohjautuu järjestelmän avulla toiselle kaistalle.
Autossa on myös ennakoiva nopeuden suositus, joka havaitsee nopeusrajoitusten muutokset lukemalla liikennemerkit ja hyödyntämällä navigointijärjestelmän karttadataa. Järjestelmä suosittelee kuljettajaa muuttamaan mukautuvaan vakionopeudensäätimeen asetettua nopeutta. Vesisateella järjestelmä suosittelee alentamaan nopeutta moottoritiellä. Puoliautonominen järjestelmä vaatii aina kuljettajan aktivoimaan toiminnon. Sensorit varmistavat, että kuljettajalla on kädet aina kiinni ohjauspyörässä.
Lisäksi on aktiivinen kaistalta poistumisen varoitin ja ajolinja-avustin, kuljettajan vireystilan valvonta joka toimii analysoimalla ratin mikroliikkeitä sekä laajennettu liikennemerkkien tunnistus. Alamäkihidastin vähentää riskiä ajoneuvon hallinnan menettämiselle ajettaessa jyrkkää alamäkeä alle 30 km/h nopeuksissa.
Peruutuskamera tarjoaa kaksi eri kuvakulmaa, takanäkymän ja lintuperspektiivinäkymän. Peruutuskamera on varustettu myös pesusuuttimella, jotta kuva on kirkas kaikissa ajotilanteissa vaativissa olosuhteissa.
Paras kääntösäde
Peugeot E-3008 valittavissa on kolme eri ajotilaa; Normal, Sport ja Eco. Normal-tilassa tehoa on rajoitettu jonkin verran.
-Sen huomaa ajaessa. Auto menee pehmeästi ja on äänetön. Se on ketterän oloinen ja omaa omassa segmentissään parhaan kääntösäteen. Eli erittäin näppärä tiukemmissakin paikoissa, Pohjonen kertoo.
Sport-ajotilassa käytettävissä on suurin mahdollinen suoritustila. Ero Normal-tilaan verrattuna on huomattava.
-Auto vastaa viiveettömästi ja paljon ripeämmin kaasuun. Ajotuntuma muutenkin radalla paranee. Mutkiin mentäessä toivoisi, että ohjaus saisi olla hitusen jäykempi, mutta muuten ohjaus saisi olla hitusen jäykempi. Muuten auto kulkee tosi mukavasti. Vaikka kyseessä onkin raskaamman puoleinen etuveto, Peugeot E-3008 selviää todella hyvin mutkista ja jarrrutustehoa löytyy eli hyvin pysähty reippaamminkin jarruttaessa, Pohjonen sanoo.
Eco-ajotila on suunniteltu taloudellisempaa ajoa varten. Se muun muassa optimoi moottorin tehoa ja vääntöä sekä rajoittaa ilmastoinnin käyttöä kulutuksen kannalta.
-Eco-tila antaa paljon pehmeämmän kaasun vastaan ja tekee ajosta taloudellisempaa optimoimalla kaasupolkimen liikkeitä. Tästähän löytyy myös kolmivaiheinen energian talteen otto. Ratin takana on läpyskät, jotka toimivat hidastimien tavoin. Toinen lisää regenerointia ja toinen vähentää. Todella hyvä lisäominaisuus sähköautoon ja tekee ajosta mukavaa, Pohjonen sanoo.
LUE MYÖS
Työsuhdepyörä ei ole vain työmatkaa varten
Sähköautojen latauskenttä laajenee, koska sille on tarvetta
Kun ostat ensimmäisen sähköautosi, paluu autokoulun penkille ei ole huono valinta
Koeajo: ”Kyllä voima puhuu, saa****” – Ferrari Purosangue, osa 2
SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.