Ikoninen juppifarmari vai täydellisyyttä hipova perheauto? Koeajossa uusi 5-sarjan Touring

Farmareiden matala haluttavuus piiskaa autonvalmistajia panemaan parastaan ja hyvä niin. Jos koko maailma rakastaisi näitä käytännöllisiä ja tilavia perheautoja suomalaisten tavoin, saattaisimme ajaa paljon vaatimattomilla luomuksilla.

Tykkäsimme

Erinomaisesta ajettavuudesta

Laadukkuudesta

Käytännöllisyydestä

Emme tykänneet

Korkeasta hinnasta

Hinta alkaen 52 930 €

Suomalaiset tykkäävät farmariautoista keskimääräistä enemmän. Muualla maailmassa malli saatetaan mieltää elämäntilanteen vaatimaksi kompromissiksi, kun tarvitaan tilavaa perheautoa. Johtuuko eriävä mielipide sitten siitä, että olemme tottuneet näkemään farkkuja liikennekuvassa jatkuvasti vai käytännönläheisyyttä rakastavasta ajattelumaailmasta. Monen suomalaisen mielestä farmariauto on myös sporttinen ja ilmentää aktiivista elämää. Hyväksyntä antaa mahdollisuuden valita suosikikseen kumman tahansa korimallin auton yleisen muotoilun mukaan.

BMW kosiskelee kompromissiin taipuvia autoilijoita pätevällä yhdistelmällä haluttuja argumentteja; hyvännäköisessä autossa on vahvat moottorit, viihdyttävät suorituskyvyt, ylellinen sisustus ja tietenkin käytännöllisyys. Samalla se haastaa joukon katumaastereita, joihin moni perheellinen on turvautunut tyyliseikoista johtuen.

BMW on perinteisesti onnistunut veistämään päheän näköisiä perhefarkkuja. 5-sarja onnistui ilmeisen hyvin jo edellisellä kierroksella, koska muotoilu ei muuttunut uudessa mallissa juuri lainkaan. Muutokset tehtiinkin tällä kertaa pintaa syvemmälle.

Autonomisuuden lisääntyminen ei tule normaalissa ajossa häiritsevästi esille. Lisävarusteena saatavilla oleva mukautuva vakionopeudensäädin vahtii kaistaviivoja ja vaatii pitämään kädet ratissa käytännössä kokoajan. Vain noin 15 sekunnin irrotukset sallitaan, jonka jälkeen ajotietokoneessa alkaa välkkyä varoitussignaalit. Apua tulee myös jarrutuksiin, pysähdyksiin ja uudestaan liikkeellelähtöihin. Auto myös väistää ja korjaa ajolinjaa sivutörmäyksiä estääkseen.

BMW:n 5-sarjan farmari ensinäkemältä hyvin samalta kuin edeltäjänsä. Sen muutokset tulevat esille vasta auton sisällä ja ajaessa. Se on ottanut askeleen kohti autonomisempaa ajamista toiminnallisuudellaan, mutta säilyttänyt kuitenkin ajamisen ilonsa. Sen keventyneen rakenteen eteen on tehty taitavasti töitä. Personointiviidakko vaatii paneutumista, mutta tarjoaa paljon mahdollisuuksia rakentaa autosta mieleisen. Jopa niin mieleisen, että suomalainen tilaa tarvitseva autoilija voi löytää uudesta 5-sarjalaisesta täydellisen perheauton tai keskittyä nimittämään sitä juppifarmariksi.

MIKÄ Suuri, laadukas ja yläluokkainen perheauto.

KENELLE Tyyliä ja hyvää ajettavuutta etsivälle farmariautoilijalle. Hyvä vaihtoehto myös katumaasturille.

AJETTAVUUS Koeajoon pääsevät nelivetoinen 2,0-litrainen turbodiesel (190 hv) ja 3,0-litrainen turbodiesel (265 hv). Kokonaisuudet ovat molemmissa hyvin varusteltuja: jousitus mukailee aktiivisesti tienpintaa ja nelipyöräohjaus tekee suuresta autosta ketterän. Mukavuusistuimien ergonomia taipuu juuri oman kehon muotoiseksi ja valittavissa on erilaisia hierontaohjelmia, joista laajin ulottuu käsittelemään myös jalkojen lihaksia. Tuulilasiin heijastuvalta värilliseltä Head-Up-näytön edeltäjään verrattuna 70 prosenttia suuremmalta pinta-alalta tottuu seuraamaan navigaattorin ohjeita ja muuta informaatiota kuin luonnostaan. Varuste kuuluukin niihin koukuttaviin ominaisuuksiin, joita asiakas valitsee autoonsa aina uudestaan. Keskusnäyttö toimii tablettimaisesti ja iDrive-hallintalaite on saanut älykkään pinnan. Esimerkiksi nipistysliike onnistuu kummasta tahansa, näytöltä tai keskikonsolin kiekolta.

SUORITUSKYKY 2,0-litrainen dieselmoottori (190 hv) yhdistettynä xDrive-nelivetoon on perinteisesti Suomen markkinoiden suosikki. 5-sarjan Touring on jo tilattavissa muilla voimanlähteillä, mutta juuri tätä suosikkimallia haluavan täytyy odottaa loppukesään. Voimanlähteen äänimaailma yllättää positiivisesti. Sitä on lähes mahdotonta arvioida nelisylinteriseksi. Pieniä värinöitä kuuluu ainoastaan alakierroksilla, joita vaihteisto suosii aina kuin mahdollista. Moottorin veto on kuitenkin miellyttävää jo alakierroksilla ja tehoa riittää myös ripeisiin ohituksiin. 8-vaihteinen automaatti toimii hyvin yhteen moottorin kanssa ja ajettavuus on vakuuttavaa. 3,0-litrainen dieselmoottori sulattaa värinät pois ja ilmoittaa olemassaolostaan ainoastaan kiihdytyksissä ja silloinkin kauniilla, syvällä äänellään. Parhaimmillaan suuri 5-sarjalainen on matka-ajossa, mutta sen ohjastaminen ja auton koon arvioiminen tiukemmissakin paikoissa on luontevaa ja helppoa.

TILAT Sisustus on BMW:lle tyypillisen pehmeää, mukavaa ja ergonomista. Matkustamossa hartiatilan kasvun huomaa erityisesti takapenkillä, jossa matkustusmukavuuteen on panostettu lisäksi ristiselkää tukevalla istuimen muotoilulla. Tavaratila on perustilassa 570 litrainen ja takaistuimet taittuvat kolmessa osassa suhteessa 40:20:40. Jako mahdollistaa tavaratilaan pääsyn myös ajon aikana keskikyynärnojan alas taittamalla. Takapenkit ovat mitoitettu sopiviksi myös kolmelle lastenistuimelle. Takaikkunan avautuminen on pidetty ennallaan, mikä on hyvä innovaatio tilan ollessa rajallinen auton takana. Suunnittelutyö näkyy suuren tavaratilan tilan jaottelussa. Lattian alla on tilaa pienemmille tavaroille ja keskelle voi nostaa erottelevan väliseinän. Odotettua ja erinomaista kehitystä on lisäksi se, että tavaratilan suojaverho irtoaa helpommin kahdessa osassa ja osille on paikat tavaratilan pohjan alla.

MALLISTO BMW 5-sarja touring-malliston käytännöllisimmät moottorit löytyvät dieselvalikoimasta. Saatavilla olevat tuplaturbodieselit ovat 2,0-litrainen (190 hv) ja 3,0-litrainen (265 hv). Bensiinipuolelta löytyy ainoastaan kolmelitrainen 540i (340 hv), jonka hinta karkaa jo lähemmäs 90 tuhatta euroa. 2,0-litrainen dieselmoottori on saatavilla sekä manuaali- että automaattivaihteisena ja loppukesästä myös nelivetoisena. 3,0-litrainen diesel on aina nelivetoinen ja alkaenhinnaltaan hieman alle 77 00 euroa. Loppuvuodesta Touring-mallistoa laajennetaan M550d xDrive -mallilla. Sedan on tulossa markkinoille heinäkuussa ja farmarimalli saa neljän ahtimen koneen keulalleen loppuvuodesta. Suomen hintaa valmistaja ei ole vielä ilmoittanut.

BMW 5-sarjan Touring 520dA xDrive
Moottori
1995 cm3, R4 turbo
Teho 140 kW (190 hv) / 3800-4200 r/min
Vääntö 400 Nm / 1750-2500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaattivaihteisto
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 7,8 s
Huippunopeus 225 km/h
EU-kulutus 4,7 l/100 km
CO2-päästöt 124 g/km
Mitat Pituus 4942 mm, leveys 1858 mm, korkeus 1464 mm, akseliväli 2975 mm
Omamassa 1735 kg
Perävaunumassa jarruin 2000 kg
Tavaratila 590-1 700 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:
BMW esitteli hurjan dieselmoottorin – neljä turboahdinta ja 400 hevosvoimaa
Ensituntuma: BMW 5-sarjan farkku uudistui ensisilmäystä enemmän
Uusi BMW 5-sarjan farmari on entistä suurempi ja kevyempi
BMW 5-sarjan uusi Touring keväällä Suomeen
Kotimaan koeajossa uusi BMW 5-sarja – melkein kuin facelift
Koeajossa täysin uusi BMW 5-sarja – pikku-Seiskan elkein
Ensituntuma: Uusi BMW5-sarja – vastinetta korkeilla odotuksille​​​​​​​
BMW julkisti tärkeimmän uutuutensa – tässä on täysin uusi 5-sarja​​​​​​​
Video: Tässä on BMW:n terävälinjainen uutukainen