Kotimaan koeajossa uusi BMW 5-sarja – melkein kuin facelift

BMW 5-sarja on yksi automaailman legendoista. Etenkin ensimmäiset mallisukupolvet edustivat poikkeuksellisen hauskaa ajettavuutta kokoluokassaan. Uusi Vitonen tähtää ajettavuuden lisäksi aiempaa parempaan mukavuuteen.

Tykkäsimme

Laadukkaasta kokonaisuudesta

Voimalinjasta

Käsiteltävyydestä liukkaalla

Emme tykänneet

Turhan maltillisesta uudistumisesta

Suuntavakauden puutteesta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 48 398 €
Koeajoauto 80 300 €

Mallisukupolvien vaihdokset ovat haastavia autokaupoille. Vanhan mallin myynti tahtoo usein hiipua tarjouksista huolimatta, ja ihmiset jäävät odottamaan välillä pitkäksikin aikaa uutta sukupolvea. BMW:n 5-sarjan kohdalla tällaista ongelmaa ei kuitenkaan päässyt syntymään, sillä vuonna 2010 esitellyn F10-korimallin myynti kasvoi vuonna 2016 edelliseen vuoteen verrattuna. Tämä siitä huolimatta, että seuraajan saapuminen myyntiin oli kyllä varsin hyvin tiedossa.

BMW esitteli uuden sukupolven loppuvuonna, jolloin kävimme ajamassa autoa Portugalissa. Mallinimellä G30-kulkeva versio edustaa 5-sarjan seitsemättä sukupolvea. Ensivilkaisulla mallia voisi melkein luulla faceliftiksi, sukunäköisyys edeltäjään on sen verran vahva. Parhaiten uutuuden tunnistaa kylkien ilmanohjaimista, sekä aiempaa kulmmikkaammasta perästä. Sama tunnelma on myös sisätilojen puolella. Joka puolella on pientä hienosäätöä, mutta kokonaisuus on hyvin lähellä edeltäjää. Tämä toki tekee bemaristille kotiutumisesta helppoa.

Koeajoauto oli varustettu M-Sport-varustelulla joka tuo ulkonäköön pientä lisämaustetta, mutta myös ensimmäistä kertaa xDrive-nelivedon yhteydessä urheilullisen alustan. Ulkomaan kokemukset jättivät M-Sport-alustasta vakioalustaa paremmin kuvan, mutta talvisessa Suomessa vakioalusta olisi ainakin miellyttävämpi valinta. Nyt pakkaantuneen lumen epätasaisuudet tuntuvat yllättävän selvästi autossa ja kuljettajan penkissä saakka.

Moottoripuolella ei vielä nähdä uutuuksia, sillä perusvoimanlähteet ovat edeltäjästä tuttuja. Suomessa myydyimmäksi noussee koeajoautonkin keulalta löytyvä 190-hevosvoimainen turbodiesel, joka hoitaa tehtävänsä hienosti yhdessä 8-portaisen automaattivaihteiston ja nelivedon kanssa. Kilpailijoiden uudempiin koneisiin verrattuna ainoastaan äänimaailma tuntuu hieman karkealta.

Seitsemännen sukupolven 5-sarja on hyvin laadukas ja miellyttävä kokonaisuus. Suurimmat uudistukset edeltäjään verrattuna löytyvät korirakenteista pinnan alta. Yhteneväisyydet edeltäjän kanssa ovat sen verran suuria, että kuljettajankin paikalta auto tuntuu isolta feceliftiltä. Tämä tuskin haittaa nykyiseen 5-sarjaan tyytyväisiä omistajia, mutta uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi uutuuden linjat olisivat voineet olla aavistuksen rohkeammatkin.

MIKÄ Uusi BMW:n 5-sarja.

KENELLE Paljon ajavalle ja laatua arvostavalle.

AJETTAVUUS BMW:tä on perinteisesti pidetty ajajan autona. 5-sarja ei täysin vakuuta ajettavuudella talvisella kelillä kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin etäinen ja voimakkaasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille hieman parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto kuitenkin vaeltelee helposti omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuu hetkeksikään valvomasta auton linjaa. Mahdollisuus pieneen leikittelyyn lumisella Premier Parkin radalla tuo kuitenkin Vitosesta toisen puolen esille. Auto tuntuu kapealla radalla huomattavasti kokoistaan pienemmältä, ja looginen toiminta tekee ajamisesta helppota. Voimalinja toimii tällaisessa täysin epäolennaisessa ajossa hienosti ja nelivedon ennakoitavuus helpottaa auton käsittelyä.

SUORITUSKYKY Voimalinjan puolesta 520d on täysin riittävä arkipäivän tarpeisiin. Vaihteisto hyödyntää hyvin moottorin vääntöä, mutta esimerkiksi hieman leikitellessä tulee hyvin esille myös moottorin laaja toiminta-alue. Kone kiertää dieseliksi hyvin vaivattomasti ylös asti, eikä matkalla esiinny minkäänlaista puutumista.

TILAT 5-sarja ei ole juurikaan muuttunut tiloiltaan. Ergonomia on hyvä ja aseannon saa hyväksi monipuolisten säätöjen ansiosta. Takana se tarjoaa ison sedanin tapaan hyvät tilat kahdelle matkustajalle, mutta reisitukea saisi olla hieman enemmän tarjolla. Tavaratila riittää useimpiin arkitarpeisiin, mutta käytettävyyttä heikentää hieman laidoilla olevat korotukset.

MALLISTO Uusi 5-sarja tulee tarjolla varsin laajalla mallistolla heti alusta lähtien. Tarjolla on kolme (530i, 252 hv; 540i, 340 hv; M550i, 462 hv), kaksi dieseliä (520d, 190 hv; 530d, 265 hv) sekä pistokeesta ladattava hybridi (530e, 254 hv). BMW tarjoaa 520d:n pariksi edelleen manuaalivaihteistoa, mutta sen myynti lienee varsin vähäistä. Muiden parina toimi aina 8-portainen automaattivaihteisto. Kaksi tehokkainka bensavaihtoehtoa ovat Suomessa aina nelivetoisia, hybridi on aina takavetoinen, ja muut ovat saatavissa taka- tai nelivetoisina. 520d on tarjolla myös EfficientDynamics-versiona, jolloin kulutukseksi kirjataan 3,9 l/100km ja päästöiksi 102 g/km. Pistokehybridin 44 g/km päästöjen ansiosta autovero on vain 3 650 euroa, mikä tekee siitä 58 528 euron hinnalla malliston edullisimman bensiinikäyttöisen version. M550i saa pitää malliston piikkipaikkaa tuplaturboilla vauhditetun V8:n voimin jonkin aikaa, ennen kuin M5 esitellään. Tämä puolikas M-versio lähtee liikkeestä matkaan 127 148 eurolla.

Uusi BMW 5-sarja on Risto Virtasen testissä Teknavin 13. tuotantokauden ensimmäisessä jaksossa, joka nähdään uudella ohjelmapaikalla maanantaina 13.3. kello 22.35 MTV3-kanavalla.

BMW 520d A xDrive
Polttomoottori
1 995 cm3, R4 turbo
Teho 140 kW (190 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-2 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Sähköisesti ohjattu neliveto
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 232 km/h
EU-kulutus 4,5 l/100 km
CO2-päästöt 119 g/km
Mitat Pituus 4 936 mm, leveys 1 868 mm, korkeus 1 479 mm, akseliväli 2 975 mm
Omamassa 1 695 kg
Perävaunumassa jarruin 2 000 kg
Tavaratila 530 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa täysin uusi BMW 5-sarja – pikku-Seiskan elkein