Ensituntuma: BMW 5-sarjan farkku uudistui ensisilmäystä enemmän

Maailmanlaajuisesti 5-sarjan myynnistä farmarimallin osuus 17 prosenttia suhteessa sedaniin, mutta Suomen markkinoilla vastaava luku on noin 40 prosenttia. Jatkoa odotetaan jälleen, sillä parannuksia on tapahtunut sisätiloissa, käytännöllisyydessä ja toiminnallisuudessa.

Hinta alkaen 52 931 €

Edeltäjämalliin nähden tulokas on uuden korirakenteensa ansiosta 100 kiloa kevyempi, jolloin päästöt ja kulutus ovat pienentyneet valmistajan mukaan dieseleiden osalta 11 prosenttia ja bensiinipuolella 10 prosenttia. Lisäksi alusta on uutta käsialaa.

Farmarimallin olennaisin osuus on luonnollisesti tilat. Tilaparannuksista nautitaan suuremman tavaratilan (570 litraa) ja etu- ja takamatkustajien jalkatilojen muodossa. Takapenkkiä on lisäksi levennetty kolmelle lastenistuimelle sopivaksi. Vaikka auto on vain joitain millejä edeltää leveämpi, tuntuu matkustamon muotoilu suurempana hartiatilana.

2,0-litraisesta dieselmoottori (190 hv) yhdistettynä xDrive nelivetoon on perinteisesti Suomen markkinoiden suosikki.  5-sarjan Touring on jo tilattavissa muilla voimanlähteillä, mutta juuri tätä suosikkimallia haluavan täytyy odottaa loppukesään. Voimanlähteen äänimaailma yllättää positiivisesti. Sitä on lähes mahdotonta arvioida nelisylinteriseksi. Pieniä värinöitä kuuluu ainoastaan alakierroksilla, joita vaihteisto suosii aina kuin mahdollista. Moottorin veto on kuitenkin miellyttävää jo alakierroksilla ja tehoa riittää myös ripeisiin ohituksiin. 8-vaihteinen automaatti toimii hyvin yhteen moottorin kanssa ja ajettavuus on vakuuttavaa.

BMW vastaa myös tämän hetken trendikkäimpään suuntaukseen, autonomiseen ajamiseen. Autossa on paljon markkinoilla tutuiksi tulleita ominaisuuksia kuten väistämisavustin sekä kaistavahti sivutörmäyssuojauksella, joka korjaa ajolinjaa ohjausliikkeillä sivutörmäyksen estämiseksi.

Lisätoimintona saa mukautuvaan vakionopeussäätimeen yhdistetyn ohjaus- ja kaistavahdin, joka avustaa nopeudensäädön lisäksi jarrutuksissa ja ohjaamisessa. Auto kykenee myös ilmoittamaan sopivan kokoisesta parkkipaikasta ja pysäköimään automaattisesti. Ahtaimmissa paikoissa pysäköinnin voin suorittaa etänä avainohjauksella.

Uuden sukupolven myötä myös BMW:n käyttöjärjestelmä, iDrive, on uudistunut toiminnallisemmaksi ja lähemmäksi 7-sarjalaista. Tuulilasiin heijastuvalta Head-Up-näytön 70 prosenttia suuremmalta pinta-alalta voi puolestaan seurata auton tarjoamaa informaatiota värillisenä.

5-sarjan Touringin hinnat alkavat 52 931 eurosta, jolloin kyseessä on 2,0-litrainen dieselmoottori yhdistettynä manuaalivaihteistoon. Myynti on käynnissä ja valikoima laajenee kevään aikana.

Kuvat: Mia Pelttari

Lue lisää uudesta 5-sarjasta:
Koeajossa täysin uusi BMW 5-sarja – pikku-Seiskan elkein
Kotimaan koeajossa uusi BMW 5-sarja – melkein kuin facelift
BMW esitteli hurjan dieselmoottorin – neljä turboahdinta ja 400 hevosvoimaa