Huawei haastaa tulevan iPhonen omalla huippu-uutuudellaan

Huawein loppuvuoden huippu-uutuus älypuhelimissa tulee olemaan Mate 10, josta on kuultu jo muutamia huhuja.

Nyt Huawein kuluttajaliiketoiminnan vetäjä Richard Yu on jo vahvistanut tietoja tulevasta uutuudesta.

”Meillä tulee olemaan vielä tehokkaampi tuote”, Yu kertoi Bloombergin haastattelussa. ”Mate 10, jossa tulee olemaan paljon pidempi akunkesto varustettuna täydellä näytöllä, nopeammalla latauksella, paremmilla valokuvauskyvyillä ja monilla muilla ominaisuuksilla, jotka auttavat meitä kilpailemaan Applen kanssa”, totesi Yu.

Mate 10 on Huawein vastaus Applen uudelle huippu-iPhonelle, jonka odotetaan myös saavan uudenlaisen näytön, joka kattaa käytännössä lähes koko puhelimen etupuolen.

Huawei aikoo panostaa yhä enemmän huippuluokan älypuhelimiin. Aivan halvimmissa älypuhelimissa se vetäytyy. ”Luovutamme aivan halvimmissa laitteissa, koska katteet ovat äärimmäisen matalia eivätkä ne tuota tarpeeksi voittoa meille”, selitti Yu.

Huawein Mate 10:een on aiemmin huhuttu 18:9-kuvasuhteen näyttöpaneelia, mahdollisesti 6 tuuman koossa. Luotettavia kuvavuotoja puhelimesta ei ole vielä nähty.

Mate 10:n odotetaan myös jälleen toimivan Huawein uuden oman HiSilicon Kirin 970 -järjestelmäpiirin esittelevänä laitteena. Kirin 970 jatkaisi jo Kirin 960:stä tutuilla Cortex-A73-tehoytimillä, mutta tuotantotekniikassa tapahtuisi muutos 16 nanometristä 10 nanometriin. Tämä mahdollistaisi pienemmän lämmöntuotannon ja virrankulutuksen sekä näin myös kellotaajuuksia nostamalla paremman suorituskyvyn. Lisäksi grafiikkasuoritin vaihtuisi huhujen mukaan ARMin Mali-G71MP8:sta MP12-versioon, jossa on neljä ydintä enemmän Kirin 960:n grafiikkasuoritinta enemmän.

Mate 10:een on lisäksi huhuttu uutta 3D-tunnistukseen kykenevää kaksoiskameraa, jolla panostettaisiin lisättyyn todellisuuteen.

Tänä vuonna Huawein tavoitteena on kasvattaa älypuhelintoimituksiaan maltillisesti viime vuoden 139 miljoonasta 140-150 miljoonaan.

Kokonaisuudessaan Huawein liikevaihto alkuvuonna kasvoi 15 prosenttia 283,1 miljardiin juaniin, noin 35,8 miljardiin euroon. Kasvuvauhti on hidastunut aiemmista vuosista. Kuluttajaliiketoiminnan liikevaihto nousi 36 prosenttia 105,4 miljardiin juaniin, reiluun 13,3 miljardiin euroon. Huawein kuluttajaliiketoiminnasta valtaosan muodostavat älypuhelimet, joissa Huawei on maailmanmarkkinoilla kolmanneksi suurin.

Huawei toimitti alkuvuonna markkinoille 73,01 miljoonaa älypuhelinta, 20,1 prosenttia vuotta aiempaa enemmän.

Euroopassa Huawein liiketoiminta kasvoi 18 prosenttia vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla. Tulokseen vaikutti erityisesti yhtiön vahva suoriutuminen Keski- ja Itä-Euroopan sekä Pohjois-Euroopan markkinoilla, jossa Huawein markkinaosuus on nyt 18,7 prosenttia (+ 48 prosenttia).