Apple Watchista on kasvanut hiljakseen menestystuote – löi loppuvuonna jo koko sveitsiläisen kelloteollisuuden

Keväällä 2015 ensi kerran myyntiin tulleesta Apple Watchista on pikku hiljaa kasvanut yhä suurempi menestys Applelle.

Viime vuosi oli Apple Watchille kasvun aikaa. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Apple toimitti vuoden 2017 aikana markkinoille 18 miljoonaa Apple Watchia, mikä tarkoitti 54 prosentin kasvua vuodesta 2016. Uusimman syksyllä lanseeratun Series 3 -sukupolven toimitukset ylsivät lähes 9 miljoonaan sen näin vastaten lähes puolesta koko vuoden toimituksista.

Apple toi valituilla markkinoilla Apple Watch Series 3:sta myyntiin myös mobiiliverkkoja tukevan version, jonka toimitusten Canalys kertoo yltäneen 2,4 miljoonaan. Sen kysyntää Canalys kuvailee vahvaksi, mutta kapean operaattorituen osittain rajoittaneen myyntiä.

Apple Watchin myynti keskittyy vahvasti loppuvuoteen sen ollessa suosittu lahjaidea ja malliston myös perinteisesti uudistuessa silloin. Loka-joulukuun vuosineljänneksen 8 miljoonan Apple Watchin toimitukset olivatkin myös lähes puolet koko vuoden kokonaistoimituksista, ja kasvoivat Canalysin mukaan 32 prosenttia vuotta aiemmasta.

Apple ei itse ole ikinä kertonut yksityiskohtaisesti Watchin myyntiluvuista tai liikevaihdosta.

”Apple on voittanut puettavien pelin”, kommentoi Canalysin analyytikko Jason Low. ”Huolimatta innovatiivisista design-ratkaisuista, kuten pyörivistä reunuksista tai pyöreistä näytöistä muilta valmistajilta, Apple on vetänyt kaulaa muihin sen keskittyessä iPhone-käyttäjien ydinkäyttäjäjoukkoon.”

Toinen tutkimusyhtiö IDC on myös kertonut Apple Watchin vuoden viimeisen neljänneksen toimitusten ensi kertaa ohittaneen koko sveitsiläisen arvokelloteollisuuden toimitukset.