Zero-sähkömoottoripyörien myynti alkaa Suomessa

Hybridit ja sähköautot valtaavat alaa autokaupassa, ja nyt tekniikka alkaa yleistyä myös moottoripyörissä. Teknisessä mielessä sähkömoottorien yleistyminen on helppo ymmärtää, sillä ne ovat perinteisiin polttomoottoreihin verrattuna hyvin yksinkertaisia ja pitkälti huoltovapaita. Suurin ongelma on akkujen myötä kohoava paino.

Yhdysvalloista lähtöisin oleva Zero on sähkömoottoripyöriä valmistava taho, joka on nyt rantautunut myös Suomeen. Merkin myynti alkaa Bike World -ketjun liikkeissä, ja mallistoa on nähtävillä ensimmäisen kerran torstaina 12.5. Vantaalla, Turussa ja Tampereella. Zeron mallistoon kuuluu neljä pyörää, joista on tarjolla muutamia erilaisia teho- ja akkuversioita.

Edullisimmillaan sähköprätkään pääsee käsiksi Zero FX -enduropyörän muodossa. Kyseisen mallin hinnat alkavat 11 912 eurosta, ja silloin pyörä on 27-hevosvoimaisella moottorilla ja 3,3 kWh:n akulla. Merkittävintä tässäkin mallissa on sähkömoottorin tarjoama välitön vääntö, jota on tarjolla 95 Nm. Näiden lukujen turvin 112-kiloisella pyörällä kerkeää satasen vauhtiin 4,3 sekunnissa, ja toimintasäteeksi luvataan sekalaisessa ajossa noin 40 kilometriä. Vajaan 3 000 euron panostuksella akun kapasiteetin voi kasvattaa 6,5 kWh:iin, mikä tuplaa myös toimintamatkan. Pienen akun lataukseen normaalilla verkkovirralla menee hieman yli 4 tuntia, ja pikalaturilla latauksesta selviää noin tunnissa.

Malliston huipulta löytyy sporttinen Zero SR, josta löytyy 13 kWh:n akusto. Tämän pyörän moottori tarjoaa 67 hevosvoimaa ja 144 Nm vääntöä. Sataseen keretään 3,3 sekunnissa ja huippunopeutta löytyy 164 km/h. Toimintasäteeksi luvataan parhaimmillaan 259 kilometriä, mikä riittää varsin hyvin jo pienille päiväretkille. Omamassaa ison akun myötä kertyy 188 kiloa. Hintaa lippulaivamallille kertyy 20 996 euroa.

  • Zero FX, hinta alkaen 11 912 €
  • Zero FXS, hinta alkaen 11 912 €
  • Zero DS ja Zero DSR, hinnat alkaen 14 684 € ja 20 996 €
  • Zero S ja SR, hinnat alkaen 14 684 € ja 20 996 €

 

comments powered by Disqus