Teknavi Pariisissa: Zlatan ja Volvo sittenkin paperia? Claudia Schiffer ja Corsa Opelin valopilkkuina

Zlatan Ibrahimovic ja Volvo XC90 olivat kova parivaljakko Pariisin autonäyttelyssä, mutta niin olivat myös Claudia Schiffer ja täysin uusi Opel Corsa. Superkauniin supertähden läsnäolo Corsan lanseeraustilaisuudessa Opelin osastolla kertoo, että Corsa on merkille tärkeä tuote.

Teknavi pääsi Pariisissa jututtamaan Opelin Suomen toimitusjohtaja Rami Kittilää (pääkuvassa) pariinkiin otteeseen. Kittilän väsymätön ja leveä hymy kertoo, että Opelin käyrä on Suomessa ylöspäin. Kovin monen suomalaisen automerkin toimitusjohtaja ei voi samasta syystä virnistellä. Astra, Insignia ja Mokka käyvät kaupaksi, vaikeista ajoista huolimatta. Opelin myyntiluvut ja prosenttiosuudet ovat selkeässä kasvussa.

Nyt käsissä uusi syömähammas, Opel Corsa, jonka Suomen lanseeraus on tärkeä – vaikkakin pikkuautojen segmentti on Suomessa verrattain pieni.

Rami Kittilä, Pariisissa näytillä on täysin uusi Opel Corsa. Paljon on laitettu uusiksi.
– Joo, kyseessä on Corsan viides sukupolvi. On tähdätty siihen, että auto on huomattavasti parempi ajettava, jäykempi, hiljaisempi ja siinä on paremmat sisätilat kuin edeltäjässä. Corsassa on myös uusi kolmisylinterinen turbomoottori, Kittilä vastaa ja jatkaa:

– Corsa on kaikille on tuttu Suomessa. Nimi on tunnettu, historia hyvä ja on paljon ihmisiä, jotka ovat olleet Corsan kanssa tekemisissä jossain vaiheessa elämäänsä. Pääsemme markkinoimaan autoa, joka on uusi, mutta tunnettu. Suomessa pyrimme tietenkin tarjoamaan Corsaa kilpailukykyisillä vaihtoehdoilla.

Tekniikkaan on kuitenkin kiinnitetty ehkä kaikkein eniten huomiota?
– On ehdottomasti. Toki Corsa on sisätiloiltaan ehkä luokkansa johtava auto. Autossa on muun muassa upea IntelliLink-käyttöliittymä.

Uudelle pohjarakenteelle kasattu Corsa vaikuttaa edeltäjäänsä atleettisemmalta, ja auton muotokieli on muutenkin selvästi modernimpi – ja ennen kaikkea nuorekkaampi. Sama nuorekkuus näkyy myös ohjaamossa, ja Corsa on myös tilavampi kuin ennen. Keskikonsolissa on Adamista tuttu ja Kittilänkin mainitsema 7-tuumainen IntelliLink-kosketusnäyttö, jonka kautta voi soittaa nettiradiota, katsella kuvia ja videoita sekä navigoida kohti uusia seikkailuja.

Milloin Corsa tulee Suomeen? Ja mitä se maksaa?
– Hintaneuvottelut ovat vielä kesken. Hinnat julkaistaan marraskuussa. Auto tulee tammikuussa Suomen markkinoille. Tammikuussa tulee myös Adam Rocks. Uuden Corsan hinnat asettuvat ehkä nykyistä mallia hieman korkeammalle. Tavoitteena on, että Corsan osuus meidän myynnissä tuplaantuu.

Opelin tavoitteena on myydä uutta Corsaa alkuun noin 800 kappaletta vuodessa. Kokonaisuudessa Opel hakee 5 500 auton myyntiä vuonna 2015. Aiemmin Corsan osuus on ollut 8–9 prosenttia kokonaismäärästä, nyt tavoitellaan lähes 20 prosentin osuutta.

Mokan, Insignian ja Astran kohdalla tilanne on Opelin kannalta hieno, sillä kaikkia myydään lähes yhtä paljon vuositasolla. Opel ei siis ole yksittäisen mallin varassa – ja nyt tarjolle tulee neljäs myyntivaltti.

Teksti ja kuvat: Jussi Ojala, Pariisi

comments powered by Disqus