Omistatko moottoriradan? Tässä auto sinulle

Porschen tuore Cayman GT4 Clubsport on rajuin versio, mitä ”pikku-911:stä” on ikinä tehty. GT4:n erikoisversio on tehty vain ja ainoastaan ratapäiviä sekä kilvanajoa varten.

Cayman GT4 Clubsport ei ole siis katulaillinen, eli sitä ei saa kilpiin. Porsche on valmistanut auton vain moottorirurheilua varten – tapahtuu se sitten kisoissa yksityistallien toimesta tai raharikkaiden leikkikaluna itseään vastaan. Auton moottori on sama kuin GT4:ssä eli 3,8-litrainen vapaasti hengittävä bokserikuutonen, joka jäi juuri eläkkeelle Carrera Ässästä. Tehoakin on tarjolla samat 380 heppaa.

Isoin tekninen muutos GT4:n katuversioon on se, että vaihdelaatikko on vaihtunut manuaalista PDK-kaksoiskytkinautomaattiin. Manuaali on tietysti ajajan vaihtoehto, mutta kisoissa vaihtotapahtuman nopeus sekä oikean vaihteen kytkeytyminen ovat usein ratkaiseva tekijä voiton ja kuoleman välissä. Toinen iso muutos on kisa-autoon tehty mekaaninen tasauspyörästön lukko. Lisäksi GT4:ssä keulan alla oleva tavallisen GT3:n akseli on vaihdettu saman auton cup-version etuakseliin.

Kabiinista on luonnollisesti heivattu pihalle kaikki ylimääräinen, ja niiden tilalla on yksi kuppi-istuin ja turvakaaret. Näin Clubsport painaa noin 40 kiloa vähemmän kuin katuauto. Vaaka näyttää 1 300 kiloa. Pysähtymisestä vastaavat 380-milliset teräslevyt kaikilla pyörillä. Jarrumäntiä on edessä kuusi ja takana neljä. Ajonvakautus on säädetty huomioimaan auton alla pyörivät slicksit.

Kiinnostuitko? Porsche ottaa vastaan tilauksia. Auton hinta on 111 000 euroa plus verot. Ja rahat kannattaa lähettää Porschen Motorsport-osastolle Weissachiin, ei tehtaalle. Jos siis missasit mahdollisuuden ostaa GT4, tässä hyvä vaihtoehto sinulle – kunhan vain omistat oman moottoriradan…

 

comments powered by Disqus