Mercedes-Benzin mallisto sähköistyy voimakkaasti – pääsimme tutustumaan uusiin pistokehybrideihin Saksassa

Pistokkeesta ladattavat hybridit kiinnostavat asiakkaita ja autonvalmistajat myös laajentavat niiden tarjontaa. Pääsimme tutustumaan kerralla Mercedes-Benzin kolmen mallisarjan uusiin hybrideihin.

Mercedes-Benzillä on tiukat tavoitteet sähköistää koko automallistonsa lähivuosien aikana. Vuoteen 2022 mennessä kaikista mallisarjoista on tarjolla vähintään sähköavusteinen versio. Mercedeksen sähköistä voimaa tarjoavat mallit tunnistaa EQ-merkinnöistä, joita on kolme erilaista. Kevyimmässä sähköistyksessä auto on varustettu 48 voltin sähköjärjestelmällä ja käynnistingeneraattorilla, joka kerää talteen liike-energiaa hidastuksissa ja tarjoaa hetkellistä lisätehoa kiihdytyksissä. Tämä järjestelmä tunnetaan jo nyt esimerkiksi E- ja S-sarjalaisissa EQ Boost -nimellä.

Seuraava sähköistämisen taso on EQ Power. Tämä merkintä tullaan näkemään Mercedeksen pistokehybrideissä. Nyt esitelty kolmannen sukupolven hybridijärjestelmä nähdään heti C-, E- ja S-sarjan autoissa. Näissä kaikissa on yhtenevä hybridiyksikkö, joka koostuu 9-portaisen automaattivaihteiston kuorien sisällä olevasta 90 kW:n tehoisesta ja liikkeellelähdöissä parhaimmillaan 440 newtonmetriä tarjoavasta sähkömoottorista sekä auton takaosasta löytyvästä 13,5 kWh:n akustosta.

Täyssähköautot tullaan tuntemaan EQ-merkinnästä. Mercedes esitteli hiljattain ensimmäisen nimellä EQC kulkevan täyssähköauton, joka on tulossa markkinoille ensi vuoden aikana. Vuoteen 2022 mennessä täyssähköisten autojen malliperhe tulee kasvamaan kuudella mallilla.

Uuden sukupolven hybriditeknologiaa – lisää tehoa, älyä ja toimintamatkaa

Mercedeksen pistokehybridit kulkevat valmistajan nykyisen mallimerkintäpolitiikan mukaisesti yksinkertaisesti tunnisteella e. Mallimerkintöjen C 300 e ja E 300 e takaa löytyvän 2,0-litraisen bensakoneen (155 kW/211 hv) ja sähkömoottorin liitto tarjoaa yhteistehoa 235 kW (320 hv) ja 700 newtonmetrin väännön. Dieselmallien, C 300 de ja E 300 de, polttomoottorina nähdään tuttu 2,0-litrainen turbodiesel (143 kW/194 hv), joka sähkömoottorin kanssa tarjoaa 225 kW (306 hv) ja niin ikään 700 newtonmetrin yhteisväännön. S-sarjalaisessa puolestaan sähkömoottori löytyy 3,0-litraisen V6-moottorin yhteydestä, jolloin yhteistehoa on tarjolla 350 kW (476 hv), ja vaihteiston rajoitteiden vuoksi yhteisvääntö tässäkin variaatiossa on 700 newtonmetriä.

Uusi hybridiyksikkö tarjoaa kasvaneen tehonsa lisäksi edistystä myös muilla osa-alueilla. Uudessa versiossa automaattivaihteisto on varustettu momentinmuuntimella, joka puuttui edellisistä pistokehybrideistä. Tällä on ensimmäisten kokemusten perusteella iso merkitys etenkin pelkällä sähköllä ajettaessa vaihteiston toiminnan huomaamattomuuteen. Myös polttomoottorin liittyminen mukaan tapahtuu aiempaa pehmeämmin.

Merkittävä parannus Mercedeksen uusissa pistokehybrideissä on aiempaa suurempi akku. Fyysinen akun koko on säilyt ennallaan, mutta kennokemian vaihtuminen litiumrautafosfaatista (LiFePo) litiumnikkelimangaanikobolttiin (Li-NMC) on mahdollistanut kennokapasiteetin kasvattamisen 22 Ah:sta 37 Ah:iin. Kaikissa malleissa saman kokoinen 13,5 kWh:n akku tarjoaa valmistajan ilmoittaman mukaan yli 50 kilometrin sähköisen toimintasäteen ja ensimmäisten kokemusten mukaan käytännössäkin sähkö riittää 40 kilometrin ajoon. Pelkällä sähköllä ajettaessa huippunopeus on noin 130 km/h paikkeilla. Kehitys on tapahtunut myös lataustekniikan puolella, sillä autoista löytyvän latauslaitteen teho on noussut 3,6 kW:sta 7,4 kW:iin. Tämä käytännössä puolittaa latausajan ja erillisillä latauslaitteella akun lataaminen täyteen kestää noin 1,5 tuntia.

Parantuneiden suoritusarvojen lisäksi auton energiatehokkuutta lisätään aiempaa älykkäämmällä voimansiirron hallinnalla. Esimerkiksi energian talteenotto hyödyntää navigointijärjestelmältä, sekä kameroilta ja tutkilta saamaansa tietoa. Käytännössä siis hidastaa ja kerää energiaa talteen esimerkiksi, mikäli se havaitsee auton lähestyvän rullaten liian suurella nopeudella edellä ajavaa ajoneuvoa, tai lähestyvää kaarretta. Mikäli kuljettaja painaa näissä tilanteissa edelleen kaasupoljinta, kehottaa auto mittariston kuvakkaan lisäksi kuljettajaa nostamaan jalan kaasulta haptisen palautteen avulla.

Ensimmäisten ajokokemusten perusteella Mercedes-Benzin uusi kolmannen sukupolven hybriditeknologia on huomattavasti edeltäjäänsä valmiimpi paketti. Kun mukavuuden ohella myös sähköinen toimintasäde on suhteellisesti kehittynyt varsin paljon, on hybridiratkaisu entistä järkevämpi vaihtoehto useammalla autoilijalla. Erityisesti pistokkeesta ladattava dieselhybridi herättänee paljon kaupunkiympäristössä, mutta myös pitkiä matkoja ajavien mielenkiintoa.

Ensimmäisenä Suomeen saadaan S- ja E-sarjalaiset alkuvuodesta 2019. Ensimmäisiä hintoja julkaistaan marraskuussa.

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensi-illassa Mercedes-Benz EQC – uuden sähköautoperheen pyöreä esikoinen
Koeajossa Mercedes-Benz E 350 e – lisää sähköä, kiitos
Koeajossa Mercedeksen huippusuosittu hybridi, jonka hinnassa ei ole mitään järkeä
Ladattavat hybridit käyvät kaupaksi kiihtyvään tahtiin – kärkipaikat premium-merkkien hallussa

Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.