Koeajossa Volkswagen Touran – tila-auto, joka tarjoaa rahalle vastinetta

Uusi Volkswagen Touran on edeltäjäänsä isompi. Se on myös saanut konsernin uusinta tekniikkaa peltinsa alle.

Volkswagen Touran on ollut markkinoilla vuodesta 2003 lähtien. Perhekuljetinta on myyty maailmanlaajuisesti 1,9 miljoonaa kappaletta. Valmistajalla on luonnollisesti odotukset korkealla myös uuden mallin suhteen, mutta markkinatilanne on tiukentunut sitten edeltäjäsukupolven. Tarjolle on tullut muun muassa BMW:n 2-sarjan Gran Tourer, joka hamuilee ostajakuntaa vieraiden merkkien leiristä.

Uuden Touranin aseena ovat ilmavat ja hyvin muunneltavat sisätilat. Pituutta auto on venähtänyt 13 senttiä ja akseliväliä on kasvatettu 11 sentillä. Kasvaneiden ulkomittojen ansiosta autossa on ylelliset oltavat viidelle henkilölle. Tarjolla on myös 7-paikkainen versio.

Keskimmäisellä penkkirivillä on edeltäjämallistakin tutusti kolme erillistä istuinta, joita jokaista pystyy säätämään erikseen. Tavaratila vetää 7-paikkaisessa versiossa 137–1857 litraa, 5-paikkaisena tilaa on 743–1980 litraa. Tavaratilan käytettävyyttä lisäävät lukuiset kiinnitysjärjestelmät. Laajennettuna tavaratila on täysin tasapohjainen ja selkänojien kippaaminen onnistuu todella vaivattomasti.

Lisävarustelistalta löytyy oikeastaan kaikki modernit hyöty-, turvallisuus- ja viihdejärjestelmät, mitä voi vain toivoa. Lapsiperheet arvostavat tietysti sitä, että autossa ollaan yhteydessä ulkomaailmaan, joten älypuhelimet sulautuvat yhteen auton järjestelmien kanssa. Touran tukee niin Android Autoa, CarPlayta kuin MirrorLinkiä. Valikot saa nyt myös suomenkielisinä.

Mallistovaihtoehtoja löytyy joka tarpeeseen, ainoa vaje on oikeastaan nelivedon puute. Pienin bensakone on 1,2-litrainen (110 hv), jota seuraavat 1,4-litrainen (150 hv) ja 1,8-litrainen (180 hv). Dieselit ovat 1,6-litrainen (110 hv) ja 2-litrainen (150 hv tai 190 hv). Moottoreista ainoastaan 1,8-litrainen bensakone on vanhaa perua, muut ovat uusia. DSG-automaatin saa kaikkien muiden moottorien paitsi 1,2-litraisen bensakoneen yhteyteen. Varustetasot ovat tutut Trendline, Comfortline ja Highline.

Koeajoimme aikaisemmin ulkomailla 1.4 TSI bensakoneen ja nyt kotimaassa saimme ajoon 1,6-litraisen dieselmoottorin. Nämä kaksi mallivaihtoehtoa haukannevat ison osan auton myynnistä.

Dieselmoottorin vaatimaton 110 hevosvoiman teholukema ei anna oikeutta auton todelliselle suorituskyvylle. Hyvän alaväännön ansiosta Touran tuntuu numeroitaan tehokkaammalta. Suurin vääntömomentti (250 Nm) saavutetaan jo 1500 kierroksen kohdalla. Veto jatkuu tasaisena läpi koko kierrosalueen. Tehot riittävät hyvin tavalliseen arkiajoon. Sujuvaliikkeinen manuaalivaihteisto tekee ajamisesta jouhevaa. Kiitosta tulee myös pienistä kulutuslukemista. Valmistajan mukaan menovettä kuluu satasella keskimäärin 4,3 litraa, mikä vastaa 111 gramman päästöjä.

Ajettavuudeltaan Touran on taattua VW-konsernin tasoa. Vaikka auto on kasvanut pituutta, on se edelleen yllättävän henkilöautomainen ajettava. Jousitus toimii hyvin Suomen röykkyisillä teillä, eikä korissa ilmene liiemmin kallistelua. Luottamusta herättää myös hyvin painotettu ja suuntavakaa ohjaus. Maantiellä kiitosta tulee puolestaan hyvästä äänierityksestä.

Voimalinjastosta tai ajo-ominaisuuksista on yksinkertaisesti vaikea löytää mitään moitittavaa. Kun tähän lisätään ilmavat ja hyvin muunneltavat sisätilat, on Touran täyden viiden tähden arvoinen tila-auto.

VW Touran 1,6 TDI
Moottori 1 598 cm3
Teho 81 kW (110 hv) / 3200–4000 k/min
Vääntö 250 Nm / 1 500 1/min
0-100 km/h 11,9 s
Huippunopeus 187 km/h
EU-kulutus 4,3 l/100 km
CO2-päästöt 111 g/km
Mitat Pituus 4 527 mm, leveys 1 829 mm, korkeus 1 659 mm, akseliväli 2 791 mm
Omamassa 1 539 kg
Tavaratila 137–620–1 980 l

comments powered by Disqus