Koeajossa vakavasti otettava ranskalainen – Megane haastaa kompaktit kestosuosikit

Renaultilla on kiireinen vuosi malliston uudistamisen merkeissä. Myynnillisesti yksi tärkeimmistä uutuuksista on Megane.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Varustelusta

Emme tykänneet

Ohjauksen keskialueesta

Vaihteensiirron kankeudesta

Hinta alkaen 19 990 €
Koeajoauto 28 113 €

Kompaktien autojen luokassa käydään kovaa kilpailua. Perinteinen kestosuosikko Golf porskuttaa tasaisesti eteenpäin, mutta viime aikoina sen ympärille on tullut aikaisempaa vakavammin otettavia uutuuksia. Etenkin ranskalaiset ovat nostaneet profiiliaan tässä kokoluokassa ja yksi vuoden mielenkiintoisimmista uutuuksista on Renault Megane.

Viime vuoden Frankfurtin autonäyttelyssä isolle yleisölle paljastettu Megane on mallin neljän sukupolvi. Uutuus rakentuu samalle modulaariselle peruspohjalle, jonka komponentiikkaa hyödynnetään useissa Renault-Nissan allianssin tuotteissa. Myös muut Renaultin uutuudet hyödyntävät tätä rakennetta.

Harppaus edeltäjään verrattuna on iso kaikista näkökulmista tarkasteltuna. Ulkonäössä on Talismanissa nähtyjä tuttuja piirteitä ja auto näyttää persoonalliselta ja itsevarmalta. Renault on löytänyt hyvän ja kilpailijoista erottuvan muotokielen.

Sisätiloissa laatuvaikutelma on ottanut harppauksen eteenpäin. Pinnoissa on jonkin verran muovisuutta, mutta mikään ei hyppää häiritsevästi esille. Nykyaikainen multimediajärjestelmä ja muokattavissa oleva mittariston näkymä (Multi-Sense-järjestelmän myötä) luovat nykyaikaista ilmettä.

Ratin takana Megane osoittautuu ennakko-odotuksiin nähden yllättävän mukavaksi. Tämä on kovin yleisen pintakovuuden aikakaudella erittäin positiivinen yllätys, mikä parantaa arkimukavuutta suuresti. Myös tilat ovat parantuneet edeltäjään verrattuna juuri riittävästi.

Megane on Renaultille ehdottomasti yksi tärkeimmistä malleista. Myynti on maahantuojan mukaan lähtenyt hyvin käyntiin ja kuluvalta vuodelta odotetaan isoja kasvulukuja. Myynnillisesti Meganen tärkein malli ennättää Suomeen syksyllä, kun suomalainen farkkukansa pääsee tutustumaan Megane Sport Toureriin.

MIKÄ Mielenkiintoinen uutuus Golf-kokoluokkaan.

KENELLE Ranskalaisilla autoilla on usein mielletty olevan oma kannattajakuntansa, joka arvostaa etenkin mukavuutta. Megane ei petä tätä väkeä, mutta kilpailee nyt tosissaan myös saksalaisia vastaan.

AJETTAVUUS Perusluonteeltaan Megane yllättää positiivisesti mukavuudellaan. Mukavuuden lisäksi alusta toimii kuitenkin hyvin myös vauhdin hieman noustessa. Ajettavuudessa heikoin lenkki on varsin tunnoton ohjaus, jota Multi-Sense järjestelmän ohjauksen vasteen säätäminen ei paranna, vaikka hieman urheilullisemman tunteen antaakin.

SUORITUSKYKY Renault ei ole lähtenyt monien kilpailijoiden tapaan vähentämään sylinterien lukumäärä iskutilavuuksien pienemisestä huolimatta. 1,2-litrainen turbomoottori on siis perinteiseen tapaan nelisylinterinen. Ilmoitetut suoritusarvot ovat kuitenkin varsin verkkaat ja käsitys vahvistuu ratin takana. Kilpailijoiden pienemmät ja ”vajaasylinteriset” moottorit tarjoavat raikkaampaa ja ripeämpää kyytiä.

TILAT Megane edustaa luokassaan tyypillisiä tiloja. Tavaratilan käyttöä ajatellen nostokynnys voisi olla hieman matalampi. Parhaalla varustetasolla tuleva iso kosketusnäyttö luo modernin tunnelman ohjaamoon.

MALLISTO Suomessa Megane on tarjolla kolmella bensamoottorilla (101, 132 ja 205 hv) sekä yhdellä dieselillä (110 hv). Näistä diesel on tarjolla sekä manuaalina että automaattina ja keskimmäinen bensakone saa myöhemmin automaattivaihtoehdon. Tehokkain malli on aina GT-tunnuksin varustettu urheilullisempi versio ja samalla myös aina automaattivaihteinen. Varustetasoja ovat Life, Zen, Bose ja GT. Jo Life-taso sisältää tärkeimmät joka päiväiset varusteet kuten ilmastoinnin, radion ja vakionopeudensäätimen. Kaikkien perusmoottoreiden yhteyteen saatava Zen tuo 1 800 euron panostuksella kattavasti lisävarusteita ja tarjoaa parhaan vastineen rahalle. Sen varustukseen kuuluvat muun muassa alumiinivanteet, digitaalinen mittaristo, kaistavahti, navigointijärjestelmä, automaatti-ilmastointi sekä R-Link 2 -viihdejärjestelmän 7-tuumaisella näytöllä. Bose-taso puolestaan kustantaa 3 900 euroa ja tuo mukanaan käytännössä kaiken autoon saatavan sisältäen Multi-Sense -ajotilanvalintajärjestelmän ja muita herkkuja. Malliston huipulta löytyvän GT:n hinta on 33 990 euroa, ja sen erikoisuus on Talismanistakin tuttu nelipyöräohjaus.

Renault Megane 130 TCe
Moottori
1 197 cm3, R4 turbo
Teho 97 kW (132 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 10,6 s
Huippunopeus 198 km/h
EU-kulutus 5,3 l/100 km
CO2-päästöt 119 g/km
Mitat Pituus 4 359 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 438 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 280 kg
Tavaratila 384-1 247 l

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus