Koeajossa tyylikäs Mazda 6 – ylellistä tunnelmaa hyvän varustelun myötä

Mazda 6 on ikääntynyt tyylikkäästi. Pienten ulkoisten uudistusten lisäksi sisätilojen laatuvaikutelmaa on parannettu.

Tykkäsimme

Varustelusta

Nelivedosta

Emme tykänneet

Rengasmelusta

Hinta alkaen 26 773 €
Koeajoauto 52 380 €

Nykyinen Mazda 6 sai paljon huomiota ensiesittelynsä yhteydessä vuonna 2012. Auto oli ensimmäinen Mazdan uuden ja varsin lennokkaan KODO-muotoilutyylin edustaja. Linjat ovat kestäneet aikaa hyvin ja kokonaisuus näyttää edelleen raikkaalta.

Mazda teki kevyen päivityksen autolle keväällä, missä yhteydessä kiinnitettiin huomiota myös asiakkailta tulleen kritiikkiin. Etenkin äänieristystä parannettiin, ja myös sisätilojen laatuvaikutelmaan kiinnitettiin aiempaa enemmän huomiota.

Suomessa Mazda 6:n myynti on viime vuosina hiipunut ja viime vuonna Kutosia myytiin 307 kappaletta. Uudistusten myötä myyntiin haetaan luonnollisesti kasvua. Yksityisen myynnin lisäksi maahantuoja tähtää entistä aggressiivisemmin yritysmarkkinoille uusilla Business Edition -malleilla, joihin on pakattu varsin sopivasti hinnoiteltuna järkevimmät varusteet. Näiden lisäksi tarjolla on myös erittäin kattavasti varusteltuja malliversioita, jotka nekin ovat hinnaltaan kilpailukykyisiä esimerkiksi saksalaisiin kilpailijoihin verrattuna.

Koeajoautossa ulkokuoren kruunaavat punaisen ulkovärin lisäksi isot 19-tuumaiset vanteet. Nämä sopivat muotoilullisesti hyvin vahvoihin muotoihin. Tyylikkyys jatkuu myös sisätiloissa, joista löytyvä vaalea täysnahkaverhoilu. Viimeistely on hyvää, ja kokonaisuudessa on tuulahdus ylellisyyttä.

Mazda kertoo panostaneensa äänieristykseen, mutta kyseessä ei siltikään ole luokkansa hiljaisin auto. Ei ainakaan Luxury-version isoilla 19-tuumaisilla vanteilla. Matalasta rengastuksesta huolimatta alusta tarjoaa varsin mukavaa kyytiä ja auto on miellyttävä ajettava.

2,2-litrainen diesel on sivistynyt voimanlähde, joka tarjoaa hyvin voimaa arjen autoiluun hieman isommallakin lastilla. Nelivetoisuus parantaa luonnollisesti käytettävyyttä ja tuo turvaa liukkailla keleillä.

Mazda 6 jättää kokonaisuudessaan positiivisen mielikuvan. Hyvin varusteltuna auto tarjoaa ylellistä tunnelmaa, eikä se häviä ominaisuuksissa kilpailijoille. Muotoilu luonnollisesti on makuasia, mutta ainakin allekirjoittaneen silmää Kutosen ulkonäkö miellyttää.

MIKÄ Päivittyneen ilmeen saanut Mazdan keskiluokan auto.

KENELLE Jos Passat ja Mondeo tuntuvat liian tavallisilta, niin Mazda on asteen verran persoonallisempi valinta perheautoksi.

AJETTAVUUS Mazda on yleisesti ollut japanilaisten autonvalmistajien perheautoista sporttisimmasta päästä. Tämä tuntuu edelleen varsin tarkkana ajettavuutena, vaikka matkanteossa ei matalasta rengastuksesta huolimatta ole turhaa pintakovuutta. Nelivetoisuus luonnollisesti helpottaa etenemistä etenkin talviolosuhteissa.

SUORITUSKYKY 2,2-litrainen turbodiesel ei tarjoa hurjia elämyksiä, mutta täyttää tehtävänsä hyvin. Alakierroksilla saisi olla hieman tukevammin vääntöä, ja nyt järkevä käyttöalue jää hieman turhan kapeaksi. Automaattivaihteisto hoitaa hommansa asianmukaisesti, mutta manuaalisesti vaihtamalla viivettä on parhaita kilpailijoita enemmän.

TILAT Kutonen ei ole kokoluokkansa tilavimmasta päästä, mutta useimmille tilat riittänevät. Kuljettaja saa säädettyä ajoasennon melko hyvin kohdalleen, mutta valitettavasti reisituessa ei ole pituussäätöä. Reisituen puute on myös takapenkillä häiritsevin tekijä täysikasvuiselle aikuiselle, minkä lisäksi istuinosa on varsin tasainen.

MALLISTO Mazda 6 on tarjolla kolmella bensakoneella (145, 165 ja 192 hv) ja kahdella dieselillä (150 ja 175 hv). Lisäksi dieselit ovat tarjolla nelivetoisina. Varustetasoja ovat Active, Premium, Premium Plus ja Luxury, jotka ovat nyt saaneet rinnalleen myös erityisesti työsuhdeautoilijoille suunnatun Business Edition -erikoismalliston. Tämä tosin on tarjolla vain 165-hevosvoimaisen bensiiniversion kanssa.

Mazda 6 Sport Wagon 2.2 SKYACTIV-D AWD Luxury
Moottori
2 191 cm3, R4 turbodiesel
Teho 129 kW (175 hv) 4 500 r/min
Vääntö 420 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 9,1 s
Huippunopeus 209 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 143 g/km
Mitat Pituus 4 800 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 475 mm, akseliväli 2 750 mm
Omamassa 1 560 kg
Tavaratila 522 l

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus