Koeajossa ranskalainen, joka tuntuu silmät kiinni saksalaiselta

VW:n laatuvaikutelmasta jaksetaan jauhaa monien mielestä kyllästymiseen asti, mutta se ei ole varmasti sattumaa, että Renault Méganen uusi GT-versio tuntuu juuri Golfilta.

Suomeen kevät-kesä 2016
Hinta alkaen 33 990 €

Tykkäsimme

jämäkän mukavasta alustasta

hyvistä istuimista

ohjaamon laatuvaikutelmasta ja fiiliksestä

nelipyöräohjauksesta

Emme tykänneet

vaihteisto ei ole nopeassa ajossa aina tehtäviensä tasalla

hieman vaisulta kuulostavasta moottorista

Höh! Olemme jo tottuneet uusien Renaultien tyyliin, mutta Mégane-malliston huippuversiossa eli GT:ssä on silti vielä piirun verran enemmän jotain uutta. Kojelauta on tuttu, ja siinä jököttävä iso pystysuuntainen 8,7-tuumainen kosketusnäyttö luo sisätiloihin modernin tunnelman.

Renault Sport on tuonut ohjaamoon vielä omat lisänsä. Istuimet ovat hyvät ja tukevat kroppaa todella hyvin. Ratin takana on todella isot viikset vaihteiden käsinvaihtamista varten. Siniset listat Renault Sport -logoin ovat pikantti lisä ohjaamon tyyliin. Ratti on paksu, voimakkaasti muotoiltu ja istuu hyvin käteen. Käsi muistaa, se on kokenut jotain samaa ennenkin. Mielikuvat lähtevät liitämään kohti saksalaisia autoja.

Tunnelma korostuu, kun silmät pistää kiinni. Käsi löytää pehmeää pintaa niin ovista kuin kojelaudan päältäkin. Monissa yksityiskohdissa käteen tuntuu myös kromi. Keskikonsolista löytyvä 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin vipu on jämäkkä kuin… no niin.

Ajossa korostuu vielä lisää jämerä saksalainen tunnelma. Renault Sportin virittämä jousitus on hyvä. Vakiorengastusta tuumaa isompi 18-tuumainen kumi ylittää tien epätasaisuudet jämäkästi ja mukavasti. Jos auton merkkiä ei tietäisi, sitä voisi kuvitella istuvansa VW Golfissa. Mutta Méganella on vielä ässä hihassaan; nelipyöräohjaus. Se saa auton tuntumaan ketterältä ja vakaalta. Keula imee mutkiin todella nautinnollisesti. Kun kuski tottuu tähän, kokemus on upea.

Takapyörät kääntyvät normaaliasetuksilla 60 km/h ja sporttiasetuksilla 80 km/h nopeuteen asti enintään 2,7 asteen verran eri suuntaan kuin etupyörät. Auto siis kääntyy nopeammin eli se tuntuu ketterämmältä. Suuremmissa nopeuksissa takapyörät ohjaavat puolestaan tarvittaessa samaan suuntaan kuin etupyörät, joka vakauttaa kulkua.

Vaikuttavinta on kuitenkin se, millaisena auton käytös säilyy äärirajoille asti. Keula haluaa yksinkertaisesti vain kääntyä koko ajan mutkan suuntaan. Etuvetoiselle autolle tyypillistä puskemista ei juurikaan esiinny. Pitoa on myös hämmästyttävän paljon, jopa niin paljon, että auton äärirajojen metsästäminen vaatii jo melkoista päättäväisyyttä kuskilta.

Auton nokalla tikkaa 1,6-litrainen bensaturbo 205-heppaiseksi viritettynä. Sillä ei olla vielä GTI-luokassa mutta riittävän lähellä kyllä. Harva jaksaa kuitenkaan raikuloida autolla jatkuvasti. Moni arvostaa enemmän tasapainoista kokonaisuutta, joka on sekä riittävän urheilullinen että tarpeeksi mukava. Ja tässä Mégane GT loistaa.

Myös 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti yllättää toiminnallaan. Se on nopea, sulava ja vaihtaa tarvittaessa parikin pykälää kerralla alaspäin. Normaaliajossa kaikki pelittää juuri niin kuin pitää. Vaihteiston rajat tulevat kuitenkin vastaan selvästi urheilullisemmin ajettaessa. Vaihteisto empii hetkittäin siirtojaan ja tuntuu muutenkin hieman tahmealta. Myös moottorin äänet jättävät kaipaamaan jotain enemmän.

Kokonaisuus on aistikas ja maukas. Sekä Opel että Renault ovat ottaneet kompakteilla perheautoillaan ison loikan eteenpäin. VW-leirissä tiedetään tämä. Vastaiskua saadaan odottaa vajaat pari vuotta, kunnes uusi 8. sukupolven Golf esitellään.

Renault Mégane GT
Moottori 1 618 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 151 kW (205 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 280 Nm / 2 400 r/min
0-100 km/h 7,1 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4 359 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 438 mm, akseliväli 2 699 mm
Tyhjäpaino 1 392 kg
Tavaratila 384-1 247 l

Kuvat: Vesa Eskola

comments powered by Disqus