Koeajossa kolmisylinterinen mallioppilas

Suomen suosituin automalli sai uutta tekniikkaa peltinsä alle. Kokeilimme, miten Octavia pärjää 1,0-litraisen moottorin kanssa.

Tykkäsimme

Moottorista

Tiloista

Käytönnön suorituskyvystä

Emme tykänneet

Vaihteiston toiminnasta liikkeellelähdöissä

Hinta alkaen 21 594 €
Koeajoauto 27 740 €

Octavia kuuluu järjellä perusteltavissa olevien autojen joukkoon. Se tarjoaa hyvät tilat kilpailukykyiseen hintaan, ja juuri tästä syystä se lienee Suomen ensirekisteröintitilastojen kärjessä. Downsizing-trendi on nyt iskenyt kunnolla myös Octavian mallistoon, kun aloitusversion pellin alle on istutettu Volkswagen-konsernin muissa merkeissä jo nähty 1,0-litrainen kolmisylinterinen moottori.

Mielikuvat ovat tunnetusti usein vahvassa. Käsitykset tämän kaltaisia pikkukoneita kohtaan ovat kuitenkin murtuneet hyvien tuotteiden myötä, ja Teknavissakin on jo useasti todettu nykyaikaisten kolmisylinteristen olevan täysin riittäviä voimanpesiä keskiluokan autoihin.

Kävimme tutustumassa uuteen Octaviaan Skodan kotikulmilla Tsekeissä

Yksi pienten moottoreiden ehdottomia etuja on niiden keveys. Octavian keulalle istutettu moottori painaa vain 78 kiloa, ja tunnetusti massalla on merkittävä rooli kokonaistaloudellisuudessa. Edeltävään 1,2-litraiseen nelisylinteriseen verrattuna kulutus on pienentynyt 8 prosenttia, vaikka teho- ja vääntöarvot ovat parantuneet.

Octavian uuden moottorin pariksi saa manuaalivaihteiston tai seitsemänportaisen kaksoiskytkinautomaatin. Automaattivaihteistot ovat yleistyneet nopeasti myös pienten koneiden yhteydessä tekniikan kehittymisen myötä. Myös Skodan pikkukoneen parina kaksoiskytkinvaihteisto toimii hienosti. Ainoastaan tälle vaihteistotyypille ominainen viivyttely liikkeellelähdöissä häiritsee perinteisiin automaatteihin verrattuna. Kokonaisuutena automaatin vaivattomuus kuitenkin vetää vertoja manuaalivaihteistolle etenkin kaupunkiajossa.

Kokonaisuutena uudella pikkuturbolla varustettu Octavia on erittäin helposti perusteltava auto. Se on taloudellinen, suorituskyvyltään riittävä, tilava ja hyvin varusteltunakin kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Kovin paljon enempää ei perheautolta voi toivoa.

MIKÄ Octavia uudella 1,0-litraisella ja kolmisylinterisellä moottorilla.

KENELLE Järkevää ja tilavaa perheautoa etsivällä.

AJETTAVUUS Octavia on erittäin helposti lähestyttävä tuttavuus. Se ei tarjoa suuria yllätyksiä suuntaan eikä toiseen, mikä on käyttöauton kohdalla positiivinen asia. Perusajettavuudeltaan Octavia on mukavuuspainotteinen ja pienellä lastilla vakiomallin alusta toimii hienosti. Ohjaus ei välttämättä tarvitsisi olla aivan näin paljo tehostettu ja tuntoa voisi olla hieman enemmän tarjolla. Nämä seikat eivät kuitenkaan juurikaan haittaa tasapainoisessa kokonaisuudessa.

SUORITUSKYKY Jos nykyaikaisia pieniä turbokoneita vertaa muutamien vuosien takaisiin saman tehoisiin vapaasti hengittäviin moottoreihin, ei tarvitse kahta kertaa kysyä kumpi on mukavampi. Turbotekniikan kehittymisen myötä pikkukoneisiin on saatu mahtavat vääntöominaisuudet, mikä tuo arkiajoon verratonta vaivattomuutta. Kun miellyttävällä luonteella varustettu moottori yhdistetään kaksoiskytkinvaihteistoon, ei yhdistelmä Octavian kaltaisessa perheautossa voi juuri paremmaksi muuttua. Toki moottorin voima

TILAT Octavia on tunnettu runsaista tiloistaan. MQB-pohjalevyyn perustuvaan autoon on taiottu hienot sisätilat ja myös tavaratila on luokkansa kärkeä.

MALLISTO Skoda on pitänyt huolen siitä, että Octavian mallistosta löytyy jokaiselle jotakin. Bensakoneita on tarjolla yhteensä viisi tehovälillä 115-230 hevosvoimaa, ja dieseleitä kolme välillä 110-184 hevosvoimaa. Tarjolla niin manuaali- kuin automaattivaihteistoja, sekä nelivetoisia malleja. Varusteversioita on Active, Ambition, Style ja L&K. Näiden lisäksi tarjolla on urheilullisempi RS-versio sekä maastohenkinen Scout.

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG
Moottori
999 cm3, R3 turbo
Teho 85 kW (115 hv) / 5 000 r/min
Vääntö 200 Nm / 2 000-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 10,2 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 4,6 l/100 km
CO2-päästöt 107 g/km
Mitat Pituus 4 659 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 465 mm, akseliväli 2 668 mm
Omamassa 1 272 kg
Tavaratila 610-1 740 l

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus