Koeajo: Tämä pikkuauto on VW Polon kokoinen mutta tarjoaa VW Golfin tilat

Suzuki Baleno on näppärän kokoinen pikkuauto, joka yllättää väljillä sisätiloillaan. Sen Suomeen tulosta ei ole tehty päätöstä, mutta erityisen mielenkiintoinen se olisi pienellä bensaturbolla varustettuna.

Tykkäsimme

tiloista

kolmisylinterisestä moottorista

konstailemattomasta matkustamosta

Emme tykänneet

ohjaamo melko muovinen

kone kurnuttaa selvästi kierroksia nostettaessa

Suzukin Intiassa valmistama Baleno on rehellinen pikkuauto ilman turhia design-jippoja tai kromilistoja. Sen hintatietoinen lähestymistapa näkyy toki pelkistetyssä ohjaamossa, mutta se tärkein eli käytännöllisyys ja sisätilat ovat hyvällä tolalla. Tarjolla on siis paljon autoa houkuttelevaan hintaan. Mittojensa puolesta Baleno on kuin VW Polo, mutta matkustamossa se tuntuu pikemminkin VW Golfita. Ja tunne vain korostuu 355-litraiseen tavaratilaan kurkistettaessa, tilaa on enemmän kuin Golfissa!

Suzuki tarjoaa myös Balenoon mielenkiintoisia varusteita, kuten esimerkiksi tuplaksenonit ja mukautuvan vakionopeudesäätimen. Myös automaattinen hätäjarrutus löytyy listoilta. Nämä ovat kaikki sellaisia varusteita, joita ei välttämättä pari vuotta vanhaan käytettyyn autoon saa. Hyvästä esimerkistä käy myös lisävarusteena saatava kojelaudan kosketusnäyttö, johon voi integroida modernit Omppu-pohjaiset älypuhelimet Apple CarPlayn avulla.

Mielenkiintoisin versio on tietysti uusi 3-sylinterinen ja litrainen bensakone, joka tottelee hauskaa nimeä Boost-Jet. Ja ei, kyseessä ei ole mikään suihkujetti, mutta turbo koneesta kyllä löytyy. Ja se antaakin varsin mukavasti boostia kulkuun. Moottori on samaa sukua kuin nelisylinterinen bensaturbo, joka on saatavissa Vitaraan

Varsin kohtalaiseen suorituskykyyn Balenon siivittää myös sen keveä paino. Vaaka heilahtaa alle 900 kiloon. Pirteä meno vaatii tosin myös veronsa, sillä konetta reippaammin kierrätettäessä voimalan sylinterien määrästä ei voi erehtyä. Koneen kurnutus sekä myös vibraatiot tuntuvat matkustamossa asti.

Ja jos kolmipytty ei kiinnosta, tarjolla on myös 1,2-litrainen ja nelisylinterinen vaihtoehto, josta on tarjolla kaksi versiota: 90-heppainen perusversio sekä pienellä litium-ioni-akulla varustettu kevythybridi. Kuusi kiloa painavan hybriditekniikkapaketin ansiosta kulutukseksi luvataan tasan neljä litraa sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa 93 hiilidioksidigrammaa per kilometri.

Suzuki Baleno
Moottori 998 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 82 kW (111 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 170 Nm / 2 000 r/min
0-100 km/h 11,4 s.
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 4,5 l/100 km
CO2-päästöt 105 g/km
Mitat Pituus 3 995 mm, leveys 1 745 mm, korkeus 1 470 mm, akseliväli 2 520 mm
Tyhjäpaino 980 kg
Tavaratila 335-1 085 l

 

comments powered by Disqus