Koeajo: Mitsubishi Outlander pistokehybridi – tuntematon sotilas

Sähkö on yhä isomassa roolissa autoissa, pistokkeesta ladattavat hybridit ovat tämän hetken kuuma trendi Euroopassa.

Tykkäsimme

melutaso laskenut

uusista varusteista

alhaisista päästöistä

parantuneesta navigaattorista

Emme tykänneet

navigaattori edelleen vanhanaikainen

moottorin äänistä

suorituskyvystä, sähköstä olisi saanut enemmänkin voimaa

Outlander PHEV on auto, joka osoittaa sen, että oikealla tuotteella kannattaa olla liikkeellä oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Kun etenkin saksalaisvalmistajat rynnivät tällä hetkellä uusilla pistokehybrideillään markkinoille, pistokkeesta lisävirtaa saava Outlander on ehtinyt löytää tiensä jo monen uudesta tekniikasta kiinnostuneen autoilijan kotiin työsuhdeauton muodossa. Suuremmalle yleisölle se saattaa kuitenkin olla vielä yllätys, että Mitsubishilta löytyy tällainenkin vaihtoehto mallistostaan.

Faceliftin myötä autoon on tehty satakunta muutosta, joten kasvojen kohotus on tavallista isompi. Muutokset ilmeeseen eivät ole suuria, mutta ne saavat keulan näyttämään entistä itsetietoisemmalta.

Ohjaamossa on panostettu laatuvaikutelman parantamiseen. Tähän kuuluu myös äänieristyksen lisääminen rakenteissa, sillä tuulen suhinat, rengasmelu sekä korista kantautuvat hajaäänet korostuvat autossa, jolla pystyy ajamaan noin 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Korvakuulolla Outlander on nyt selvästi aiempaa mukavampi matkakumppani niin maantiellä kuin etenkin moottoritienopeuksissa.

Yhteen äänen lähteeseen Mitsubishi ei ole kuitenkaan pystynyt vaikuttamaan, ja se on moottorin ja CVT-vaihteiston yhteispelinä syntynyt ulina, kun moottoria kierrättää hiemankin reippaammin. Se aiheuttaa helposti pienen särön matkustusmukavuuteen. Muuten voimalinja pelaa mainiosti.

Suomessa Outlanderin mielenkiintoa nostavat alhainen autovero sekä uusista varusteista löytyvä herkku – lämmitettävä ratti. Ja monella tapaa Outlander PHEV on jotenkin kuin varta vasten Suomeen tehty pistokehybridi. Sen neliveto on toteutettu bensamoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyönä. Ja saapa auton perään jopa riittävän ison kärryn.

Mitsubishi Outlander PHEV
Moottori 1 998 cm3
Teho 89 kW (121 hv) / 4 500 r/min
Vääntö 190 Nm / 4 500 r/min
Kaksi sähkömoottoria
Etumoottori
Teho 60 kW (82 hv)
Vääntö 137 Nm
Takamoottori
Teho 60 kW (82 hv)
Vääntö 195 Nm
Yhteisteho 110 kW (150 hv)
0-100 km/h 11,0 s
Huippunopeus 170 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 1,8 l/100 km
CO2-päästöt 42 g/km
Akusto 12 kWh litium-ioni
Mitat Pituus 4 655 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 680 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 885 kg
Tavaratila 463–1 472 l

comments powered by Disqus