Koeajo: Jaguar XE S – melkein mutta ei ihan

Jaguar XE yrittää haastaa tosissaan saksalaiset laatumerkit, ja se onnistuukin tässä osittain. Huippuversioon toivoisi kuitenkin selvästi enemmän fiilistä.

Hinta alk. 79 978 €

Tykkäsimme

jämäkästä korista

takavedosta ja ajettavuudesta

remmiahdetun V6:n äänistä

auton luonteesta sitä piiskattaessa

Emme tykänneet

ohjaamo turhan pelkistetty

istuimet voisivat olla urheilullisemmat

luonne latistuu arkiajossa

pikkuviat vaivasivat koeajoautoa

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun istun Jaguar XE:n urheilullisimman version ratissa. Sain autoon ensikosketuksen jo mallin ensiesittelyn yhteydessä Espanjassa. Silloin ajoin autoa tosin vain moottoriradalla, ja siellä auto osoitti erittäin hyvin petomaisen luonteensa. Mekaaninen ahdin ja melko korkeilta kierrosluvuilta löytyvät maksimiteho sekä -vääntö tekivät rata-ajosta nautinnollista.

Mutta entä se arki? Se on kuitenkin monen auton kohdalla tärkeämpi ominaisuus kuin suorituskyvyn riittäminen harvakseltaan eteen osuville ratapäiville.

Aloitetaan perusteista. Pidän XE:stä, siinä on joku oma juttunsa. Osittain tämä johtuu myös merkin perinteistä. Pidän XE:stä erityisesti, jos siinä on merkin uusi kaksilitrainen dieselmoottori. Sen saa kulkemaan todella pihisti. Siksi XE on minusta vaihtoehto saksalaisille laatumerkeille – kun liikutaan malliston edullisemmassa päässä. XE:n ostajan pitää kuitenkin hyväksyä hieman karu ohjaamo. Jaguarin laatuvaikutelma ei ole samalla tasolla kuin yhdessäkään sen saksalaisessa kilpailijassa.

Malliston yläpäässä kilpailutilanne on täysin erilainen. Ajettavuuden, urheilullisuuden ja moottorin äänien suhteen XE pärjää vielä saksalaisille joten kuten, mutta kun autoon sijoitetaan näin paljon rahaa, sen pitää hyväillä omistajansa itsetuntoa myös arkiajossa. Tähän XE on etenkin S-trimmissä liian pelkistetty. Ohjaamossa ei ole juurikaan sporttilisukkeita, ja istuimet ovat turhan tavalliset. Uudistettu mutta silti hieman vanhahtava navigointi/multimedia-laitteisto ei sekään vakuuta.

Koeajoautoa vaivasi myös ärsyttävä vika. Sen ohjaustehostin miukui ja maukui lähes aina rattia käännettäessä. Tämä ei ole yksilövika, sillä olen havainnut saman myös muiden yksilöiden kanssa.

Jaguarin navi tökkii myös. Olin erään sveitsiläislehden kestotestissä olevalla XE:llä liikkeellä Frankfurtissa syyskuussa autonäyttelyn aikaan, ja karttaohjelma ohjasi minut harhaan parikin kertaa. XE S:n kohdalla nopeudet tunnistava järjestelmä puolestaan näytti useammankin kerran väärää sallittua nopeutta minulle. Pahin erhe oli se, että auto näytti minulle 120 km/h nopeutta Zürichin ydinkeskustassa.

Pikkuasioita, mutta tässä kilpailuluokassa ei saisi tällaista esiintyä. Tämä myös osoittaa sen, miten haastavaa autojen kehittäminen nykyään on. XE:ssä on paljon uusia palikoita, auto on kokonaan uusi. Kaikkea on testattu varmasti vaikka kuinka paljon, mutta lastentaudit vaivaavat silti.

Jaguar XE S
Moottori 2 995 cm3, mekaanisesti ahdettu V6
Teho 250 kW (340 hv) / 6 500
Vääntö 450 Nm / 4 500
0-100 km/h 5,1 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 8,1 l/100 km
CO2-päästöt 194 g/km
Mitat Pituus 4 672 mm, leveys 1 850 mm, korkeus 1 416 mm, akseliväli 2 835 mm
Omamassa 1 665 kg
Tavaratila 455 l