Koeajo: 600-heppainen hirmu-Nissan – vatsassa muljahtaa, silmissä vilisee

Sitä saa mitä tilaa. Nissan GT-R on automaailmojen legendoja, mutta sen maavara ja maasto-ominaisuudet ovat nelivedosta huolimatta tunnetusti vähän heikot. Löytyisikö tähän apua Nissan Juken korista?

Tykkäsimme

käsittämättömästä pidosta

huimasta kiihtyvyydestä

näyttää tavallista GT-R:ää härskimmältä

hauskasta ajettavuudesta

Emme tykänneet

siitä, ettei isä ole arabimiljonääri, joka voisi ostaa meille tällaisen leikkikaluksi

On se vaan hullu, tämä auto nimittäin. Painan kaasua pienelle lentokentälle rakennetulla ajoradalla. Vatsassa muljahtaa. Silmissä vilisee. Aivoissa kohisee. Yksi plus yksi on tässä tapauksessa todellakin enemmän kuin kaksi.
Jo idea on hullu. Otetaan yksi Nissan GT-R. Lyhennetään sen alustaa reippaasti.

Valitaan konepellin alle Nismon virittämä 600-hevosvoimainen versio 3,8-litraisesta tuplaturboveekuutosesta. Laitetaan tämän kaiken päälle Nissan Juken kori. Vuorataan kokonaisuus tummanpuhuvilla hiilikuitukorin osilla. Ja a vot. Meillä on käsissämme aikamoinen peto, joka puhuttelee ennen kaikkea öljystä elantonsa saavia arabimiljonäärejä.

Tunne auton ratissa on outo, kunhan ohjaamoon on päässyt ensin pujottautumaan tukevan FIAn määräykset täyttävän turvakorin välistä. Kuppi-istuin puristaa vyötäröä turhan tiukasti, koska kuski ei ole yhtä timmissä kunnossa kuin auto. Nelipistevyöt on vedetty tiukalle. Päässä on kypärä.

Teknavi pääsi tämän Nissan Juke R 2.0:n rattiin Ranskan Alpeilla.

Keilakuja vilistää silmissä. Vieressäni istuva ajokouluttaja antaa lyhyitä ohjeita: ”paina kaasu pohjaan, jarruta, nyt voit kiihdyttää taas”. Kiihtyvyyden tunne on uskomaton. Auto ei sutaise pienelläkään vaihteella, vaikka alla on kylmä asfaltti. Tälle autolle luvattuun kiihtyvyysarvoon – kolmessa sekunnissa satasen vauhtiin – on helppo uskoa. Moottorista tuleva voima ja tuhti 632 Newtonmetrin maksimivääntö välittyvät todella tehokkaasti kaikille neljälle pyörälle.

Voimakkaassa jarrutuksessa perä elää hieman. Se on lyhennetystä akselivälistä maksettava hinta. Keula ei myöskään käänny terävästi tiukkaan shikaaniin, ennen kuin sen liikkeitä avittaa vähän kaasupolkimella.

Juke R 2.0 on villi ajettava; hyvällä tavalla. Ja villi tarkoittaa tässä yhteydessä samaa asiaaa kuin hauska – todella hauska. Nissan GT-R on peto autoksi, mutta tässä uudessa muodossaan se saa uudenlaisen ja todella viihdyttävän luonteen.

Maailma tarvitsee tällaisia autoja, joissa ei ole mitään järkeä. Auton on rakentanut englannissa majaansa pitävä autourheilupaja Ray Mallock Racing, joka on rakentanut Nissanille muun muassa Le Mans -autoja. Pajalla on myös vyöllään mestaruuksia niin brittien touring-autoista kuin WTCC-luokastakin.

Yhteistyössä Nissanin Euroopassa toimivan tuotekehitysosaston kanssa Mallockin mekaanikot ja insinöörit ovat luoneet jotain käsittämätöntä; pahikselta näyttävän Nissan Juken, joka kulkee kuin Nissan GT-R. Tämä yhtälö on jotain, jota autoa ajaneenakaan on vaikea vielä käsittää.

Nissan Juke R 2.0
Moottori 3 799 cm3 tuplaturbo-V6
Teho 441 kW (600 hv) / 6 800
Vääntö 632 Nm / 3 200
0-100 km/h n. 3,0 s
Huippunopeus yli 300 km/h
EU-kulutus ei ilmoitettu
CO2-päästöt ei ilmoitettu
Mitat Pituus 4 135 mm, leveys 1 815 mm, korkeus 1 540 mm, akseliväli ei ilmoitettu
Omamassa n. 1 800 kg
Tavaratila ei ilmoitettu

comments powered by Disqus