Yksi Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa esiteltävistä uusista tulokkaista on Mercedes-Benzin uusi B-sarja. Sen silmiinpistävimmät erot ovat aiempaa matalampi korkeus ja pystympi istuma-asento.
Uusi B-sarja on lähes viisi senttiä matalampi kuin edeltäjänsä. Istumakorkeuskin on 86 milliä matalampi, mutta pääntilaa on etupenkillä silti 1013 milliä.
B-sarjassa on aluksi tarjolla kaksi turboahdettua versiota 1,6-litraisesta bensiinimoottorista: B 180 BlueEfficiency 90 kW (122 hv) ja B 200 BE 115 kW (156 hv) kehittävinä versioina.
Dieselpuolella nelisylinterinen dieselmoottori on edelleen kehitetty versio Mercedes-Benzin C-sarjasta S-sarjaan saakka käytetystä OM651-moottorista. Kyseessä on kolmannen sukupolven suoraruiskutusmoottori, jonka iskutilavuus on 1,8 litraa ja joka on asennettu autoon poikittain. B 180 CDI BlueEfficiency tuottaa 80 kilowatin (109 hv) ja B 200 CDI BE 100 kilowatin (136 hv) tehon.
Uuden B-sarjan erinomaisten ajo-ominaisuuksien takeena ovat alentunut painopiste, taka-akselin nelipistetuenta sekä entisestään paranneltu ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä. Käsittelykykyä parantaa edelleen 15 millillä alennettu urheilujousitus mukautuvalla iskunvaimennuksella ja normaalia nopeammalla Direct Steer -ohjauksella. B-sarjan kääntöympyrän halkaisija jää alle 11 metriin.
Sarjan alhainen ilmanvastuskerroin – cd-arvo on vain 0,26 – on hyvä 5-oviselle, pystyperäiselle automallille. Lisävarusteena saatavalla ECO-teknologiapaketilla cd-arvo putoaa 0,24:ään eli ilmanvastuskertoimellaan mainetta keränneen E-sarjan Coupén tasolle.
Pienelläkin cd-arvon pudotuksella on merkitystä, sillä aina kun cd-arvoa parannetaan 0,01 yksikköä, auton kulutus 100 kilometrillä putoaa parhaimmillaan 0,4 litralla 130 kilometrin tuntivauhdissa.
Teknari